زیسان: سهند پارس خودرو که یکی از جدیدترین محصولات تولید داخل است برای نخستین بار در نمایشگاه روایت خدمت به نماش گذاشته شد که ملاقاتی کوتاه با آن داشتیم. البته بهتر است بدانید که این خودرو قرار است در تیپهای مختلف عرضه شود که امروز فقط تیپ ۲ آن در نمایشگاه حضور داشت. در سهندی که امروز دیدیم آپشنهایی نظیر سانروف، کنترل پایداری، سنسور نور، مه شکن LED، تریم داخلی چرم و پارچه، مولتی مدیا و رینگ فولادی نصب شده بود. در قسمت جانبی این خودرو هیچ تغییری نسبت به ساینا دیده نشد و فقط شاهد تغییر در قالب در صندوق، کاپوت و سپرها بودیم.
از آن جایی که خودروسازان داخلی توانایی تولید خودروی جدیدی ندارند، لذا دست به فیس لیفت خودروهای قدیمی خود میزنند و آن را با یک نام جدید و به عنوان یک محصول جدید روانه بازار میکنند. سهند پارس خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست و به راحتی میتوان فهمید که نسخه فیس لیفت ساینا و تیبا میباشد. از این رو شاید در طراحی ظاهری و طراحی درون کابین متفاوت باشد، اما اصل ماجرا تغییری نکرده.
این خودرو پارسال در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد و پس از تستهای فنی و جاده ای، حالا فرآیند تولیدش قطعی شده و تصاویر و مشخصات رسمیاش بر روی سایت پارس خودرو قرار گرفته.
سهند پارس خودرو به پیشرانه M ۱۵ GSI مجهز است. این پیشرانه نمونه ارتقا یافته M ۱۵ بوده و فناوری VVT بر روی آن نصب شده است. این اتفاق باعث شده تا گشتاور بیشتری در دورهای پایینی تولید شود و مصرف سوخت پیشرانه M ۱۵ GSI نسبت به M ۱۵ کاهش پیدا کند. این پیشرانه همچنان از نوع ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و میتواند ۹۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۷ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده سهند از نوع ۵ سرعته دستی است و احتمالاً در نسخه اتوماتیک آن از جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته استفاده میشود. مصرف سوخت بهینه سهند ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و وزن خالص آن ۱۲۲۰ کیلوگرم است.
سهند پارس خودرو به نوعی نسخه فیس لیفت شده ساینا است که به امکانات جدیدی مجهز شده است. در بحت مشخصات فنی، پیشرانه سهند نسبت به ساینا تغییر پیدا کرده و نسخه بهینه یافته موتور M ۱۵ بر روی آن نصب شده است. همچنین استاندارهای ایمنی جدید نیز برای این سدان اقتصادی در نطر گرفته شده است.
منبع: روزگار خودرو