زیسان: شروین حاجیپور، خواننده ترانه مشهور «برای» با حکم دادگاه به ۳ سال و هشت ماه حبس و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
به گزارش زیسان، در حکم دادگاه که شروین حاجیپور آنرا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشت، از مواردی، چون «تبلیغ علیه نظام و تحریک مردم به اغتشاشات» به عنوان اتهامات مطرح علیه وی نام برده شده است.
در حکم شروین حاجیپور آمده که او در جلسه رسیدگی «از عمل خود صریحا ابراز ندامت و پشیمانی ننموده و با قصد و اراده و توجه کامل به افعال خود، همگام با گروههای معاند و ضد انقلاب اقدام به ساخت موسیقی در ضدیت با نظام اقدام نموده و در ادامه ارشاد و هدایت کارشناسان در اصلاح رفتار متهم موثر نبوده است.»
او محکم شده که ترانهای ضد آمریکایی بخواند و منتشر کند.
شروین حاجیپور در زیر پست اینستاگرامی که در آن حکم دادگاه منتشر شده ضمن تشکر از وکلای خود برای آنچه در دفاع از وی انجام دادهاند با اشاره به مجازاتهای تعیین شده خطاب به دوستداران و هوادارانش نوشته است: «فدای یه تار موتون».
شروین حاجی پور سال گذشته به خاطر اثرگذاری اجتماعی آهنگ «برای» برنده جایزه گرمی شد.
این حکم دادگاه علیه او بازتاب وسیعی دررسانهها و افکارع عمومی داشت و مورد انتقاد برخی چهرهها گرفته بود.
محمد بحرانی، صداپیشه عروسک جنابخان در واکنش، ضمن درخواست تجدیدنظر در این حکم در اینستاگرامش نوشته بود: «ضروری است که یک جامعه نواقص و ایراداتش را در آینه هنر ببیند و رفع کند. هر چند این دیدن درد داشته باشد. هنر را تحمل کنید. ترانه را تحمل کنید. کمدی و کمدینها را تحمل کنید.».
اما واکنش به بخشی از این حکم جالب توجه بود.
علاوه بر مجازاتهای ذکر شده حاجی پور محکوم شده به خلاصهنویسی از کتابهای «حقوق زن در اسلام» اثر آیتالله شهید مرتضی مطهری و کتاب «زن در آئینه جمال» نوشته آیتالله عبدالله جوادی آملی و انتشار آنها در فضای مجازی.
این بخش از حکم شروین حاجیپور با انتقاد نزدیکان شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی روبه رو شد.
محمد مطهری فرزند شهید مطهری در این رابطه در یادداشتی نوشت «یک قاضی محترم، شروین حاجیپور خواننده ترانه «برای…» با دهها میلیون بازدید را به خواندن و تلخیص کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر استاد مطهری محکوم کرده است. سایر مجازاتها چیست؟ سه سال و هشت ماه حبس و دو سال ممنوع الخروجی! برای آنکه اطمینان حاصل شود که فرد محکوم و به دنبال او طرفدارانش به راه راست هدایت میشوند، «خلاصه کتاب» باید به صورت دستنویس بوده و حاصل کار در فضای مجازی منتشر شود. موضوع این یادداشت تنها این بخش از حکم است. اگر کسی بخواهد یک شبه در ذهن و دل لااقل صدها هزار جوان ایرانی، نسبت به شهید مطهری بدبینی و حتی نفرت ایجاد کند، راهی جز این به ذهن نمیرسد. (البته قطعاً چنین حکمی از روی عدم توجه و نه قصد و غرض صادر شده است).»
او افزود: «همانطور که نمیتوان آن دسته از جوانانی را که به هر دلیل علاقهای به امام (ره) ندارند با غل و زنجیر به جماران و مرقد امام برد و انتظار داشت مهری نسبت به امام در دل آنان پدید آید، با مجازات کتابخوانی اسلامی هم نمیتوان اندک تأثیر مثبتی در نگاه کسی ایجاد کرد.»
پس از این واکنش، حسین مطهری، نوه شهید مطهری هم در یک استوری نوشت: «من کاری در برابر این حکم از دستم برنمیآید جز اینکه میتوانم نوشتن خلاصه دو کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر شهید مطهری و «زن در آئینه جلال و جمال» نوشته حضرت آیتالله جوادی آملی را برای آقای حاجی پور به عهده بگیرم تا روزی که خوندن کتاب شهید مطهری مجازات تلقی نشود.».
اما این پایان ماجرا نبود و مرتضی جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی آملی هم به این حکم واکنش نشان داد و در این باره نوشت: «این دو اثر فرهنگى که یکى قبل از انقلاب و دیگرى در اوایل انقلاب براى آگاهى و ساخت جامعه انسانى و خصوصا بانوان جامعه اسلامى و انسانى طراحى و تدوین شد، مىرفت تا ضمن بیان موقعیت و جایگاه رفیع زنان جامعه از نظرات و آراء ناصواب پالایش گشته و شناخت اصیل و معرفت بنیادین بر اساس آموزههاى وحیانى حاصل گردد و هرگز مطالعه آن به منظور یک اقدام مجازاتى مورد نظر نبوده بلکه خود حرکتى ضد فرهنگى تلقى مىشود، امید است ضمن حفظ و حرمت جوانان به ویژه هنرمندان کشور در جهت رشد و ارتقاى علمى و فرهنگى کشور گامهاى شایستهاى برداشته شود.»
به حکم شروین حاجی پور از زوایای دیگری هم انتقاد شده است. سایت عصر ایران هم این حکم را «تاسف آور» خوانده و نوشته است: «آیا قرار است متهم با خواندن و خلاصه نویسی اجباری دو کتاب متنبه شود یا کسانی که خلاصه ۳۰ صفحهای او را در فضای مجازی میخوانند، بگویند "وای! چقدر چیزهای خوب یاد گرفتیم" یا این که با انتشار این خلاصه نویسی اجباری، اهانت و بی احترامی پیرامون آن شکل خواهد گرفت؟ معلوم است که فضای دومی شکل خواهد گرفت.»