قدیمی‌ترین دانشگاه جهان؛ دانشگاهی که اسمش را نشنیده‌اید!

قدیمی‌ترین دانشگاه جهان؛ دانشگاهی که اسمش را نشنیده‌اید!
دانشگاه آکسفورد در انگلستان و هاروارد در آمریکا هرکدام در کشورهای خود قدیمی‌ترین دانشگاه‍‌ها هستند اما جالب اینجاست که هیچکدام قدیمی‌ترین دانشگاه جهان نیستند.
کد خبر: ۸۸۵۹
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲

در ایالات متحده، دانشگاه هاروارد و در بریتانیا، دانشگاه آکسفورد وجود دارد که هر کدام قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور مربوطه خود هستند، اگرچه هیچ یک قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب نمی‌شوند. 

به گزارش راز بقا، برای اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه رکورددار و سایر موسسات باستانی ادامه مطلب را بخوانید. 

گینس

توافقی وجود ندارد که عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان باید واجد چه شرایطی باشد. اما رکورد‌های جهانی گینس عنوان «قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی» را به «دانشگاه القراویین» اعطا کرده است.

به گفته گینس: «قدیمی‌ترین مؤسسه آموزشی موجود و مستمر در جهان، دانشگاه القراویین است که در سال ۸۵۹ پس از میلاد در فاس، مراکش تأسیس شد». دانشگاه بولونیا، ایتالیا، در سال ۱۰۸۸ تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه در اروپا به شمار می‌رود. 

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان

به غیر از دانشگاه القراویین، در اینجا شش دانشگاه معتبر وجود دارد که جزء قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها هستند 

۶. دانشگاه سالامانکا

پادشاه آلفونسو نهم دانشگاه سالامانکا را در سال ۱۲۱۸ تأسیس کرد. این مدرسه - قدیمی‌ترین موسسه اسپانیا - اولین مدرسه‌ای بود که کلاس‌های زبان را برای دانشجویان بین المللی ارائه کرد.

در سال ۱۲۵۴، همان سالی که پادشاه آلفونسو دهم منشور سلطنتی برای اعطای دوازده کرسی آموزشی به دانشگاه صادر کرد، پاپ الکساندر چهارم به این دانشگاه لقب «دانشگاه عمومی» داد. شهر دانشگاهی سالامانکا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

۵. دانشگاه کمبریج

برخلاف بحث در بریتانیا در مورد سومین دانشگاه قدیمی، شناسایی دومین موسسه آموزش عالی قدیمی در بریتانیا نسبتا آسان‌تر است: دانشگاه کمبریج. این دانشگاه که در ابتدا در سال ۱۲۰۹ تأسیس شد، دارای فارغ التحصیلان مشهوری مانند لرد بایرون است که در سال ۱۸۰۵ وارد این دانشگاه شد. اسقف «الی» اولین کالج دانشگاه را در سال ۱۲۸۴ تأسیس کرد. دانشگاه پذیرای دانشجویان داخلی و بین المللی است که گروه دوم ۴۰ درصد از بدنه دانشجویان را تشکیل می‌دهند.

۴. دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد با تاسیس در سال ۱۰۹۶، «قدیمی‌ترین دانشگاه جهان انگلیسی زبان» به شمار می‌رود و برای نه قرن است که آموزش مداوم ارائه می‌دهد. این دانشگاه در سال ۱۹۲۰ شروع به پذیرش زنان «به عنوان اعضای کامل» دانشگاه کرد.

۳. دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا که قبل از انقلاب فرانسه و پایان قرون وسطی آغاز شد، «قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان غرب» است. به گفته خود دانشگاه، این دانشگاه که در سال ۱۰۸۸ تأسیس شد، «نتیجه ابتکار خودجوش و غیررسمی چند دانشجو» بود.

۲. دانشگاه هونان

این دانشگاه مستقر در چین در آکادمی یولو در سال ۹۷۶ میلادی شروع به کار کرد و در سال ۱۹۳۷ وضعیت دانشگاهی را دریافت کرد. شعار دانشگاه این است: «جستجوی حقیقت و جرات پیشگام بودن». 

۱. دانشگاه الازهر

به گفته خود این مؤسسه آموزشی، این دانشگاه مستقر در قاهره «بزرگترین موسسه دینی علمی اسلامی جهان و دومین دانشگاه تاسیس شده در جهان» است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون