وقتی سفر به کشور‌های همسایه کم‌هزینه‌تر است

رکوردشکنی مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه

رکوردشکنی مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه
هزینه مسافرت به استانبول این روز‌ها با هزینه سفر به بسیاری از مقاصد محبوب گردشگری در داخل تفاوت چندانی ندارد و حتی ممکن است ارزان‌تر هم دربیاید.
کد خبر: ۸۷۱۴
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷

زی‌سان: وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه می‌گوید ماه گذشته میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) بیش از ۲۱۱ هزار نفر از ایران به ترکیه سفر کردند که تقریباً دو برابر مدت مشابه سال قبل، و بالاترین رقم ثبت‌شده برای این ماه در دست‌کم یک دهه گذشته است.

طبق آمار‌های این نهاد، ایران پس از روسیه، بیشترین گردشگر را در این ماه روانه ترکیه کرده است.

رکورد قبلی شمار مسافرت گردشگر از ایران به ترکیه در ماه ژانویه متعلق به سال ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵) است که ۱۵۴ هزار ایرانی به این کشور سفر کردند.

بی‌نیازی از ویزا، آسانی سفر هوایی و زمینی، دهه‌هاست که ترکیه را به یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانیان تبدیل کرده است. ولی یک عامل دیگر هم در سال‌های اخیر جذابیت ترکیه را، نه فقط برای ایرانیان، بلکه برای شهروندان بسیاری از کشور‌های جهان، افزایش داده است.

به کام گردشگران

اقتصاد ترکیه مخصوصاً از اواخر سال ۲۰۲۱ با معضل تورم شدید و افت ارزش پول ملی مواجه بوده است. ظرف پنج سال اخیر، لیره ترکیه بیش از ۸۰ درصد ارزشش را در برابر دلار آمریکا از دست داده است؛ به این ترتیب که قیمت هر دلار آمریکا از پنج و سه‌دهم لیره در فوریه ۲۰۱۹ به حدود ۳۱ لیره در روز‌های اخیر رسیده است.

همین باعث شده که با وجود افت شدید ارزش ریال، قیمت لیره در ایران پایین هم بیاید؛ به طوری که قیمت فروش هر لیره در بازار آزاد تهران از حدود ۲۶۰۰ تومان در اسفند ۱۳۹۷ به ۱۸۰۰ تومان در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

در همین مدت قیمت دلار آمریکا بیش از چهار برابر شده و از کمتر از ۱۴ هزار تومان به بیش از ۵۷ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

حتی با در نظر گرفتن پنج برابر شدن قیمت‌ها در ترکیه ظرف پنج سال گذشته، باز هم در مجموع قیمت‌ها در این کشور برای گردشگرانی که به دلار یا یورو خرج می‌کنند، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر شده است.

گرانی سرسام‌آور گردشگری بومی

یک دلیل دیگر اقبال بیشتر ایرانیان به سفر به ترکیه، افزایش شدید هزینه‌های گذراندن تعطیلات در داخل کشور است.

هفته پیش روزنامه همشهری در گزارشی نوشت هزینه مسافرت به استانبول این روز‌ها با هزینه سفر به بسیاری از مقاصد محبوب گردشگری در داخل تفاوت چندانی ندارد و حتی ممکن است ارزان‌تر هم دربیاید.

به نوشته این روزنامه هزینه بلیت هواپیما و سه شب اقامت در یک هتل سه ستاره در استانبول برای هر نفر حدود ۱۰ میلیون تومان درمی‌آید. این در حالی است که سه شب سفر به شیراز، مشهد، کیش یا قشم بین ۷ تا ۲۱ میلیون تومان برای هر نفر خرج دارد.

آمار‌های رسمی هم رشد شدید هزینه‌های سفر و مخصوصاً اقامت را تأیید می‌کند.

طبق بررسی‌های مرکز آمار ایران، ظرف پنج سال گذشته هزینه هتل و رستوران به طور متوسط هشت‌ونیم برابر و هزینه حمل‌ونقل عمومی، از جمله بلیت قطار و هواپیما، بیش از شش برابر شده است.

به عبارت دیگر، سرعت افزایش هزینه سفر و اقامت از نرخ کلی تورم به میزان قابل توجهی بیشتر بوده است.

وقتی سفر به کشور‌های همسایه مانند ترکیه کم‌هزینه‌تر است، عجیب نیست که عده بیشتری ترجیح بدهند پولشان را به جای پاساژ‌های کیش و قشم در مراکز خرید استانبول خرج کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون