آمار تلفات کدام عملیات در جنگ از امام خمینی مخفی شده بود؟

آمار تلفات کدام عملیات در جنگ از امام خمینی مخفی شده بود؟
بهمن ۱۳۶۱ عملیات والفجر مقدماتی انجام شد که ایران تلفات بسیار بالایی داشت و شمار شهدا و مجروحان، تعداد قابل توجهی بود؛ قابل توجه‌تر از این اعداد، تعداد مفقودین عملیات بود
کد خبر: ۸۰۲۹
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

جعفر شیرعلی‌نیا گفته بود: «یکی از مواردی که از امام مخفی کرده بودند، گزارش از تلفات عملیات والفجر مقدماتی بود. با اطلاعاتی که معمولا از جا‌های مختلف می‌گرفتم، متوجه شدم که تلفات ما واقعا وحشتناک بود تا جایی که تا آخر رسما گفته نشد آمار تلفات انسانی ما در شهادت، جانبازی و اسارت چقدر بود.»

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه آمار تلفات والفجر مقدماتی را «۵۰۱ شهید، ۷۳۱۳ زخمی و ۳۱۱۶ مفقود» اعلام کرده است. هاشمی‌رفسنجانی هم در خاطرات ۲۷ بهمن ۱۳۶۱ خود آمار تلفات ایران را شامل نزدیک ۶۰۰ شهید، ۲۵۰۰ مفقود (شامل اسرا) و ۲۵۰۰ مجروح بستری شده، آورده است.

این در حالی است که سال ۱۳۹۴ یعنی ۳۱ سال بعد از والفجر مقدماتی، هاشمی‌رفسنجانی در گفتگو با جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر جنگ درباره آمار تلفات ایران در این عملیات گفته بود: «یکی از مواردی که از امام مخفی کرده بودند، گزارش از تلفات عملیات والفجر مقدماتی بود. با اطلاعاتی که معمولا از جا‌های مختلف می‌گرفتم، متوجه شدم که تلفات ما واقعا وحشتناک بود تا جایی که تا آخر رسما گفته نشد آمار تلفات انسانی ما در شهادت، جانبازی و اسارت چقدر بود.»

منبع: اعتماد

tags # جنگ
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون