چرا هنوز هفته‌ها بعد از سرماخوردگی سرفه می‌کنم؟

چرا هنوز هفته‌ها بعد از سرماخوردگی سرفه می‌کنم؟
سرفه‌های پسا عفونی بسیار شایع هستند و ۱۱ تا ۲۵ درصد از بزرگسالان را مبتلا می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۹۹
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

زی‌سان: آیا تا به حال سرما خورده‌اید، اما پس از بهبودی همه علائم دیگر، هفته‌ها با سرفه‌های مداوم درگیر بوده‌اید؟

به گزارش زی‌سان و به گفته نویسندگان مقاله‌ای که در ۱۲ فوریه ۲۰۲۴ در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شد، این پدیده کاملاً رایج است.

آن‌ها به آماری اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد حدود ۱۱ ٪ تا ۲۵ ٪ از کل بزرگسالان پس از ابتلا به عفونت تنفسی سرفه‌های پس از عفونی را تجربه می‌کنند. این پزشکان می‌گویند که علائم می‌تواند بین سه تا هشت هفته طول بکشد.

به گزارش زی‌سان و به نقل از هلث‌لاین، به گفته دکتر امید مهدی زاده - متخصص گوش و حلق‌و‌بینی و حنجره در کالیفرنیا - سرفه پس از عفونت که به عنوان سرفه پسا ویروسی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند پس از ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی رخ دهد. مهدی زاده تصریح کرد: سرفه پسا ویروسی معمولاً به دلیل افزایش التهاب دستگاه تنفسی از جمله بینی، گلو، جعبه صدا و ریه‌ها است.

این التهاب می‌تواند منجر به افزایش حساسیت لوله‌های برونش و افزایش تولید مخاط شود و در عین حال باعث کاهش پاکسازی موکوس شود.
التهاب می‌تواند باعث تورم راه‌های هوایی شود، در حالی که تخلیه مخاط (چکه‌های پس از زایمان) می‌تواند گلو و تار‌های صوتی را تحریک کند. هر دوی این عوامل می‌توانند به سرفه کمک کنند.

در صورت داشتن سرفه پساعفونی چه باید کرد؟

سرفه پساعفونی خوش‌خیم است، بنابراین معمولاً جای نگرانی نیست، اگرچه می‌تواند از نظر جسمی آزاردهنده و یک مزاحمت اجتماعی باشد.
ارائه درمان محافظه کارانه برای این سرفه می‌تواند به کاهش آن کمک کند. درمان‌های محافظه‌کار شامل سرکوب‌کننده‌های سرفه بدون نسخه، استروئید‌های داخل بینی بدون نسخه برای چکه‌های بعد از بینی، مرطوب‌کننده‌ها و... است.

طبق گفته پزشکان هیچ مدرکی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها یا استروئید‌ها را برای کمک به سرفه‌های پس از عفونی تایید نمی‌کند.

طبق این گزارش، اکثر کارآزمایی‌ها نشان می‌دهند که سرفه‌های افراد در طول زمان بدون دارو بهبود می‌یابد.

چرا هنوز هفته‌ها بعد از سرماخوردگی سرفه می‌کنم؟

چطور بفهمیم که سرفه‌هایمان چیز جدی تری است؟

مهدی زاده گفت: یکی از راه‌های تشخیص سرفه پسا عفونی از سرفه‌های جدی‌تر، این واقعیت است که سرفه‌های پسا عفونی معمولاً سرفه‌های خشک و شدید است.

وی خاطرنشان کرد: سرفه مرطوب که با تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه است باید بررسی شود.

مهدی زاده گفت: از دیگر علائمی که باید ارزیابی فوری را انجام دهد شامل وجود خون در مخاط، مشکل در بلع، درد، تب، مشکل در تنفس و داشتن تنفس پر سروصدا است.

به گفته نویسندگان مقاله، علائمی مانند این نیازمندِ عکس‌برداری از قفسه سینه است.

به گزارش زی‌سان، سایر علائم هشداردهنده که ممکن است نشان دهنده مشکل باشند، عبارتند از سابقه ذات‌الریه مکرر یا سیگار کشیدن طولانی‌مدت.

داشتن سرفه برای بیش از هشت هفته نیز نشانه بالقوه مشکل است. در این مرحله، در نظر گرفته می‌شود که سرفه مزمن باشد و آزمایش عملکرد ریوی برای رد کردن آسم یا COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه) ضروری است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون