اقدام عجیب مجلس درباره قانون بازنشستگان/ سابقه خدمت تا بازنشستگی مشخص شد

اقدام عجیب مجلس درباره قانون بازنشستگان/ سابقه خدمت تا بازنشستگی مشخص شد
مجلس در جلسه علنی خود با افزایشی تدریجی سالانه سابقه خدمت تا سن بازنشستگی موافقت کرد و به این ترتیب کسانی که حداقل 10 سابقه کار دارند می‌بایست حدود 38 سال سابقه خدمت داشته باشند تا بازنشسته شوند.
کد خبر: ۷۸۸
|
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

زی‌سان: مجلس در پنجاه و یکمین جلسه علنی بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تشکیل جلسه داد و نمایندگان با تصویب بند «ح» ماده ۲۹ موافقت کردند که بر اساس آن قرار است سن بازنشستگی پلکانی به ازای سنوات باقیمانده از خدمت افزایش پیدا کند. 

به گزارش زی‌سان، بر اساس این قانون بیمه پردازان با سابقه ۲۸ تا ۳۰ سال اضافه سنوات اشتغال برای بازنشستگی ندارند، اما بیمه‌پردازان با سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال سالانه دو ماه به سنوات اشتغال تا بازنشستگی آن‌ها اضافه می‌شود. همچنین بیمه‌پردازان با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال سه ماه سالانه و بیمه پردازان با سابقه ۱۰ سال تا ۲۰ سال سالانه چهار ماه به سنوات اشتغال تا بازنشستگی به میزان خدمت آن‌ها اضافه می‌شود. همچنین باید گفت بیمه‌پردازان با سابقه ۱۰ سال خدمت سالانه پنج ماه به سنوات اشتغال آن‌ها تا سن بازنشستگی افزوده خواهد شد. 

البته مجلس یک تبصره نیز به این قانون اضافه کرده و آن هم این است که اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق‌الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان بیش از ۵۵ سال نباشد. به این ترتیب بر اساس آنچه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفته افراد به جای ۳۰ سال خدمت در ۳۰ سال و ۵۰ ماه خدمت بازنشسته می‌شوند. این قانون مشمول افرادیست که در مسیر خدمت هستند و برای ورودی‌های به اشتغال محسوب نمی‌شود. اما نکته پر سر و صدای این قانون مربوط به کسانی می‌شود که هنوز وارد بازار کار نشده‌اند و سابقه اشتغال ندارند. بر اساس این قانون اگر فردی در سن ۲۵ سالگی وارد بازار کار شود و هیچ سابقه خدمتی نداشته باشد باید ۴۲.۵ سال سابقه داشته باشد تا بازنشسته شود. به این ترتیب این فرد در سن ۶۸ سالگی بازنشسته خواهد شد. همچنین افراد با پنج سال سابقه کار باید ۴۰.۴ سال کار کنند تا بازنشسته شوند. اما نکته مهم مصوبه این است که مردان تا سن ۶۲ سالگی و زنان تا ۵۵ سالگی خدمت  می‌کنند و به این ترتیب تازه‌واردان ۳۷ سال خدمت خواهند نه 42.5 سال و زنان ۳۰ سال نه آن طور که در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده است.  

این قانون البته سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده و مردم نسبت به این قانون واکنش نشان داده‌اند. وضعیت صندوق‌های بازنشستگی طی سال‌های اخیر کاملا بحرانی شده و تقریبا همه آن‌ها به غیر از یکی دو مورد به بودجه عمومی دولت وابسته هستند. بر اساس گفته‌های نمایندگان مجلس در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد از بودجه عمومی دولت صرف کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت حدود ۳۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به صندوق‌ها در نظر گرفته که حدود ۲۰۷ هزار میلیارد تومان سهم صندوق بازنشستگی کشوری، ۱۲ هزار میلیارد تومان سهم صندوق تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بابت صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت اطلاعات اختصاص داده است. 

طبق گفته یک نماینده مجلس میزان اعتبارات دریافتی صندوق‌های بازنشستگی از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ به حدود بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده یعنی بیش از ۱۰ برابر. این نشان می‌دهد که وضعیت صندوق‌های بازنشستگی طی یک دهه اخیر به سمت بحرانی شدن پیش رفته و کارشناسان با توجه به شرایط فعلی آینده خوبی برای آن‌ها متصور نیستند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون