مژه‌ مصنوعی‌های تولید کره شمالی چگونه از غرب سر درمی‌آورند؟

چگونه مژه مصنوعی «کیم جونگ اون» را نجات داد؟!

چگونه مژه مصنوعی «کیم جونگ اون» را نجات داد؟!
شرکت‌های مستقر در چین مژه مصنوعی‌های نیمه‌تمام را از کره شمالی وارد، و پس از تکمیل و بسته‌بندی، با عنوان «کالای چینی» روانه بازار‌های جهانی از جمله غرب، ژاپن و کره جنوبی می‌کنند
کد خبر: ۵۹۷۷
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

زی‌سان: رویترز در گزارشی ادعا می‌کند که کره شمالی سال گذشته با ده‌ها میلیون دلار درآمد از محل فروش مژه مصنوعی به کشور‌های جهان، توانسته است صادراتش را بهبود بخشد.

به نوشته رویترز، مژه‌های تولید کره شمالی با عنوان «ساخت چین» به فروشگاه‌های محصولات بهداشتی و زیبایی در سراسر جهان راه باز کرده است و به کیم جونگ اون، رهبر این کشور، کمک می‌کند تا با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، ارز مورد‌نیاز را تامین کند.

این گزارش با استناد به گفته‌های نزدیک به ۲۰ کارشناس و افراد آشنا به امور، از جمله وکلای تجاری، کارشناسان اقتصاد کره شمالی، و همین‌طور فعالان این صنعت، از سازوکاری پرده برمی‌دارد که در جریان آن، شرکت‌های مستقر در چین محصولات نیمه‌تمام را از کره شمالی وارد، و پس از تکمیل و بسته‌بندی، با عنوان «کالای چینی» روانه بازار‌های جهانی از جمله غرب، ژاپن و کره جنوبی می‌کنند.

کره شمالی از دیرباز صادرکننده عمده محصولات مو مانند کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی بوده است. اما در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ و بسته شدن مرز‌های کشور، صادرات این دسته از محصولات آرایشی نیز کم شد. در این دوره و با کاهش عرضه، مرکزیت کره شمالی در صنعت مو آشکار شد.

رویترز با استناد به داده‌های گمرکی چین، دریافته است که صادرات محصولات مو از طریق پکن در سال ۲۰۲۳ از سر گرفته شد و به بیش از دو برابر رسید. گفته می‌شود چین مقصد تقریبا تمام کالا‌های صادراتی کره شمالی است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته، نزدیک به ۶۰ درصد اقلام صادراتی کره شمالی به چین کلاه‌گیس و مژه مصنوعی بود. در مجموع، کره شمالی در سال گذشته ۱۶۸۰ تن کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی به ارزش نزدیک به ۱۶۷ میلیون دلار به چین صادر کرد.

به گزارش رویترز، پینگدو، شهری در شرق چین که «پایتخت مژه جهان» لقب گرفته است، مهره‌ای کلیدی در زنجیره تامین محصولات مو از کره شمالی است.

به گفته مقام‌های محلی پینگدو، این شهر که ۱.۲ میلیون نفر جمعیت دارد، سهمی ۷۰ درصدی در تولید جهانی مژه مصنوعی دارد. مژه‌های وارداتی از کره شمالی اغلب از الیاف مصنوعی ساخته می‌شود، اما ممکن است با استفاده از خز راسو و یا موی انسان هم تولید شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶، با هدف ممانعت از پیشرفت برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ، ۱۲ قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی صادر کرده است. این تحریم‌ها توانایی این کشور در تجارت محصولاتی مانند زغال‌سنگ، منسوجات و نفت را محدود می‌کند.

رویترز، به نقل از سه کارشناس تحریم، می‌افزاید هیچ ممنوعیت مستقیمی در مورد محصولات مو وجود ندارد. از این‌رو، تجارت مژه مصنوعی از کره شمالی لزوما ناقض قوانین بین‌المللی نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، پکن و پیونگ‌یانگ دو کشور «دوست و همسایه‌اند» و نباید در همکاری‌های «عادی» و «قانونی» بین دو کشور «اغراق» شود. این وزارتخانه هرگونه ادعا در مورد نقض تحریم‌های سازمان ملل را «کاملا بی‌اساس» خواند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون