ملخ به جای خاویار؛ اینجا ملخ لذیذترین غذای روی زمین است!

ملخ به جای خاویار؛ اینجا ملخ لذیذترین غذای روی زمین است!
حشرات می‌توانند راه حل سازگار با آب و هوا برای تامین پروتئین مورد نیاز جمعیت جهانی بدون تخریب محیط زیست باشند. تجارت حشرات در تایلند در حال رونق است. آیا ممکن است در اروپا نیز تبدیل به یک روند شود؟
کد خبر: ۵۱۱
|
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

زی‌سان: سریخوت زن تایلندی یک دسته برگ موز را در روستای بان‌_های در شرق تایلند زیر بازوی خود می‌گذارد و آن را به داخل محوطه نگهداری ملخ‌ها می‌اندازد. او می‌گوید، ملخ‌ها همیشه گرسنه هستند، باید مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها برای رشد سریع را فراهم کنیم.

به گزارش زی‌سان به نقل از اشپیگل، ملخ‌ها فقط ۳۵ روز سن دارند، اما در حال حاضر کاملا چاق هستند و اندازه آن‌ها یک و نیم برابر انگشت یک دست است. آن‌ها با هم در دو محفظه متصل به تیر‌های بامبو بسته بندی شده اند که هر کدام حدود سه متر مربع اندازه دارند. سریخوت می‌گوید برداشت پنج روز دیگر است، در لحظه‌ای که ملخ‌ها بیشترین قیمت را خواهند داشت. منظور او از برداشت، این است که ملخ‌های زنده، یکی یکی، در بسته‌های کوچک دسته بندی می‌شوند. خریداران این ملخ‌ها، مردم روستا یا بازرگانان بازار‌های مواد غذایی اطراف هستند. در همین حال، دختر سریخوت بیرون درب ورودی خانه آن‌ها نشسته و تخم ملخ را وزن می‌کند. سریخوت می‌گوید که آن‌ها حتی از خود ملخ‌ها نیز ارزشمندتر هستند.

یک کیلو ملخ زنده به قیمت ۴۰۰ بات تایلند، معادل حدود ۱۰ یورو است. اما یک کیلو تخم ملخ ۵۰۰۰ بات تایلند یا ۱۳۰ یورو ارزش دارد.

این زن شصت ساله، ده‌ها سال است که این قطعه زمین را که توسط مزارع سرسبز برنج احاطه شده است، به پرورش ملخ اختصاص داده است. او می‌گوید: من از ملخ هایم راضی هستم. آن‌ها از خاویار با ارزش ترند.

زندگی نسبتاً کوتاه این حشره را می‌توان به چهار مرحله تقسیم کرد: لارو از تخم بیرون می‌آید، تبدیل به شفیره و سپس بالغ می‌شود. ملخ‌ها بعد از حدود ۱۰ روز می‌توانند پرواز کنند؛ و بعد از شصت دیگر زنده نیستند.

حشرات و انسان در این منطقه شمال شرقی تایلند، ارتباط نزدیکی با هم دارند. مردم محلی که عمدتاً کشاورز هستند قرن‌هاست که حشرات را به عنوان غذا می‌خورند. مرغ یا سویا ممکن است مهمترین منبع پروتئین در جا‌های دیگر باشد، اما در این منطقه نسبتاً فقیر، معمولا برای تامین پروتین بدن خود از انواع حشرات شامل سوسک اسکاراب، مورچه‌های قرمز و حشرات آبی، انواع ملخ‌ها و کرم‌های ابریشم و حتی زنبور‌های چتری و حشرات غول پیکر آبی استفاده می‌کنند.

ملخ به جای خاویار؛ اینجا ملخ لذیذترین غذای روی زمین است!

مردم حشرات را در حیاط خانه‌ها، روی درختان، در مزارع، و در جنگل جمع آوری می‌کنند، برخی دیگر حشرات را از بازار‌ها می‌خرند و در فریزر نگهداری می‌کنند. آن‌ها لاروها، تخم‌ها و زنبور‌های تازه بیرون آمده را سرخ می‌کنند، بخار می‌کنند یا به صورت جوشانده میخورند.خوردن حشرات نوعی تغذیه است که عمیقاً در فرهنگ جوامع ریشه دارد و در عین حال راه حلی بالقوه برای آینده نیز ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مواد غذایی در حال انجام تحقیقات بر روی مواد غذایی ساخته‌شده از پروتئین حشرات هستند، کارآفرینان در حال سرمایه‌گذاری بر روی حشرات برای صادرات هستند، و دانشمندان امیدوارند که حشرات جایگزین مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تری برای تغذیه جمعیت جهانی در آینده شوند. تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه از تایلند که قبلاً برنج و نیشکر کشت می‌کردند، حالا حشرات را به عنوان یک منبع درآمد پرورش می‌دهند.

آسیایی‌ها نسبت به اروپایی‌ها نسبت به توسعه رژیم‌های غذایی جایگزین وسواس کمتری دارند، که احتمالاً ناشی از گرسنگی است که یکی از نگرانی‌های اصلی این قاره است: بیش از ۱ میلیارد نفر در آسیا در سال ۲۰۲۱ به غذای کافی دسترسی نداشتند.

هفتاد درصد از تمام حیوانات روی کره زمین حشرات هستند و آسیای جنوب شرقی یکی از بزرگترین جمعیت حشرات خوراکی در جهان را دارد که تقریباً ۲۰۰ گونه مختلف تنها در تایلند وجود دارد. آن‌ها مواد معدنی، چربی و ویتامین‌های ارزشمندی را فراهم می‌کنند و برخی حتی دو برابر گوشت گاو یا مرغ پروتئین دارند. اما استدلال‌های زیبا به تنهایی برای تضمین موفقیت یک محصول غذایی کافی نیست. این یک مسئله سلیقه است - و همچنین تخیل. آیا غذای ساخته شده از حشرات می‌تواند برای تولید انبوه مناسب باشد؟

ملخ به جای خاویار؛ اینجا ملخ لذیذترین غذای روی زمین است!

دانشمندان در سال‌های اخیر در حال آزمایش روش‌هایی برای تولید غذا از حشرات هستند که به نظر نمی‌رسد از حشرات تهیه شده باشد. آن‌ها از آن‌ها برای پختن براونی شکلاتی استفاده می‌کنند یا روش‌هایی کشف کرده‌اند که چگونه طعم مشخص سوسک‌ها و فرآیند تأیید نظارتی را که برای چنین غذا‌هایی لازم است پنهان کنند.

حشرات تنها به یک ششم مقدار خوراکی که گاو‌ها برای تولید همان مقدار پروتئین نیاز دارند نیاز دارند؛ و اینکه آن‌ها گاز‌های گلخانه‌ای کمتری منتشر می‌کنند.

چندی پیش، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، تایلند را به عنوان "یکی از معدود کشور‌های جهان که بخش پرورش حشرات بادوام و پر رونق را توسعه داده است" به رسمیت شناخت. کشاورزان در تایلند در حال حاضر ۱۹ میلیون یورو در سال از حشرات درآمد دارند و طبق یک مطالعه اخیر، بازار حشرات خوراکی در کل منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار است تا سال آینده به بیش از ۲۵۰ میلیون یورو برسد. اما خوردن حشرات تا رسیدن به یک راه‌حل جهانی فاصله زیادی دارد.

ملخ به جای خاویار؛ اینجا ملخ لذیذترین غذای روی زمین است!

درب آزمایشگاه پروژه آزمایشی در اوبون، شهری در نزدیکی مرز لائوس، برای هر کسی که ایده کسب و کار حشرات خوراکی داشته باشد، باز است. این آزمایشگاه وابسته به یک دانشگاه محلی تایلند است و با پول مالیات دهندگان تأمین مالی می‌شود. استارت آپ‌ها و کشاورزان منطقه می‌توانند در آشپزخانه آزمایشگاه جلسه برگزار کنند و درباره ایده پرورش حشرات با هم صحبت کنند.

آنوئک پراساندی، مهندس مواد غذایی که در آنجا کار می‌کند، می‌گوید: مردم معمولاً تصوری مبهم از آنچه می‌خواهند تولید کنند دارند: سوسیس‌های تهیه شده از کرم ابریشم، پاستا و کلوچه‌های تهیه شده از سوسک.   او معتقد است که، اما مهمترین سوال این است که "چگونه محصولات تهیه شده از حشرات را به سوپرمارکت برسانیم؟ "

او می‌گوید که هر چه مردم کمتر در مورد محتوای حشرات بدانند، بهتر است. به عبارت دیگر، حشرات باید به شکل چیز‌هایی مانند پودر پروتئین و مکمل‌های غذایی تهیه شوند. او معتقد است بخش تناسب اندام، جایی که فروش شیک‌های پروتئینی برای عضله سازی در حال رونق است، می‌تواند بازار امیدوار کننده‌ای باشد.

او معتقد است که در طول ۱۰ سال آینده چیز‌های زیادی تغییر خواهد کرد و مصرف کنندگان کم کم به حشرات عادت خواهند کرد. حتی در اروپا، جایی که سازمان ایمنی غذای اروپا چند سال پیش کرم‌های خوراکی، سوسک‌های سیاه‌رنگ و جیرجیرک خانگی را برای مصرف تایید کرد.

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
cm
عامو بیخال
حالا بریم ملخ بخوریم؟
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون