جدیدترین و گرانترین فرودگاه پاکستان بدون مسافر و بدون هواپیما مانده است

وضعیت جدیدترین و گرانترین فرودگاه پاکستان کمی پیچیده شده است. این فرودگاه بینالمللی که به طور کامل توسط چین تامین مالی و مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار برای ساخت آن صرف شده، در شهر ساحلی گوادر واقع در استان بلوچستان پاکستان واقع است.
چین در یک دهۀ گذشته به عنوان بخشی از پروژه چند میلیارد دلاری که استان غربی «سین کیانگ» خود را به دریای عرب متصل میکند، اقدام به سرمایهگذاری در استان بلوچستان پاکستانو شهر بندری گوادر کرده تا کریدور اقتصادی چین و پاکستان یا CPEC را تکمیل کند.
با این وجود این فرودگاه تضاد کاملی با واقعیات در این استان فقیر و ناآرام دارد. شهر گوادر حتی برای تامین نیازهای اولیه خود هنوز به شبکه سراسری پاکستان متصل نیست؛ برق آن از ایران یا از مسیر پنلهای خورشیدی تامین میشود و آب سالم کافی ندارد.
به همین دلیل ساخت چنین فرودگاهی با ظرفیت ۴۰۰ هزار مسافر، اولویت جمعیت ۹۰ هزار نفری این شهر محسوب نمیشود.
بلوچستان که دارای یک موقعیت استراتژیک و غنی از منابع است، دهههاست درگیر ناآرامیهای داخلی است و جداییطلبان این منطقه دولت را به «استثمار» متهم میکنند و میگوید که اسلام آباد زندگی را برای مردم محلی طاقتفرسا کرده است. آنها بارها با حملاتی را علیه نیروهای دولتی و کارکنان چینی انجام دادهاند.
گفته میشود که چین نیز این فرودگاه را در واقع برای شهروندان خود ساخته است تا بتوانند درنهایت ایمنی به گوادر دسترسی داشته باشند.
پاکستان که مشتاق سرمایه گذاریهای چین است، حضور نظامی خود را در گوادر با هدف مبارزه با مخالفان افزایش داده است و بر پستهای بازرسی، سیمهای خاردار، نیروها، سنگرها و برجهای مراقبت افزوده است.
از زمان سرکوب سنگین شورش بلوچها در این استان، هزاران نفر در این منطقه ناپدید شدند و محلیها میگویند هرکسی که علیه استثمار یا ظلم صحبت کند، مظنون به ارتباط با گروههای مسلح است.
جادهها نیز چندین روز در هفته بسته میشوند تا امکان عبور امن کارگران چینی و مقامات پاکستانی فراهم شود؛ موضوعی که زندگی را برای ساکنان منطقه سختتر کرده است.
دولت میگوید که کریدور اقتصادی چین و پاکستان حدود ۲ هزار شغل محلی ایجاد کرده است.
هیچ پرواز مستقیمی نیز از این شهر به کویته، مرکز استان بلوچستان یا اسلام آباد، پایتخت کشور وجود ندارد و همین موضوع نیز بر «بیرونقی» کار این فرودگاه افزوده است.
تعویق افتتاحیه به دلیل نگرانیهای امنیتی
پیش از این نگرانیهای امنیتی باعث شده بود که افتتاح این فرودگاه بینالمللی به تاخیر بیفتد تا اینکه در نهایت در اکتبر ۲۰۲۴ میلادی افتتاح شد.
این نگرانی وجود داشت که نزدیکی کوههای منطقه به فرودگاه، فرصتی را در اختیار مخالفان دولت مرکزی برای حمله به آن قرار دهد.
مراسم افتتاحیه نیز درنهایت بصورت مجازی و با حضور شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و لی کیانگ، همتای چینی او برگزار شد.
به گفتۀ عبدالغفور هوث، رئیس منطقه حزب عوامی بلوچستان، حتی یک نفر از ساکنان گوادر برای کار در این فرودگاه استخدام نشده است «حتی به عنوان نگهبان». در بندری که در چهارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان ساخته شده نیز هیچ بلوچی به کار گرفته نشده است.