ایران مسیر جدیدی برای دور زدن تحریمها کشف کرد

ترمینالهای خصوصی در چین محمولههایی از نفتکشهای تحت تحریم آمریکا دریافت کردهاند، که نشان میدهد منطقهای که بزرگترین خریداران نفت خام ایران و روسیه را در خود جای داده است، راههایی برای دور زدن عدم تمایل اپراتورهای بزرگ بندری پیدا کرده است.
در ادامه این مطلب آمده: پس از آنکه شرکت دولتی Shandong Port Group حداقل یک ترمینال را به یک نهاد خصوصی فروخت، دونگیینگ، در استان شرقی شاندونگ، به یک بندر کلیدی برای دریافت این محمولهها تبدیل شد. این خبر را معاملهگرانی که با این موضوع آشنا هستند، فاش کردند.
به گفته این منابع، نفتکش Si He، که در ۱۰ ژانویه تحریم شد، هفته گذشته بیش از ۷۴۴ هزار بشکه نفت خام ESPO روسیه را در بندر دونگیینگ تخلیه کرد. این موضوع توسط معاملهگران و پلتفرم ردیابی کالا Kpler تأیید شده است.
راکز دیگر نیز برای این نوع محمولهها پدید آمدهاند، از جمله یک اسکله مستقل در یانگشان، واقع در جنوب شانگهای، و یک ترمینال در بندر جنوبی هویژو که ماه گذشته یک محموله نفتی ایران را دریافت کرد.
از زمانی که Shandong Port Group ماه گذشته از اپراتورهای خود خواست تا از پذیرش نفتکشهای تحت تحریم خودداری کنند، ترمینالها و اسکلههای خصوصی اهمیت بیشتری پیدا کردهاند. این تصمیم در واکنش به افزایش نظارت واشنگتن اتخاذ شد.
تشدید تحریمهای دولت بایدن در روزهای پایانی آن، این روند را تقویت کرد. با تکیه بر این اسکلههای کوچکتر، پالایشگاههای مستقل چین میتوانند به خرید نفت خام ارزان ادامه دهند و همزمان از شرکتهای بزرگ لجستیکی و پالایشگاههای دولتی که محمولههای باری و کانتینری را مدیریت میکنند، محافظت کنند.
بر اساس محاسبات بلومبرگ از دادههای گمرکی رسمی، خرید نفت خام روسیه و ایران در سال ۲۰۲۴ یکچهارم کل واردات چین را تشکیل داد. با این حال، محدودیتهای سختگیرانهتر واشنگتن از اواخر سال گذشته، این تجارت را پیچیده کرده و خریداران را مجبور به خلاقیت در دور زدن تحریمها کرده است.
ادامه پذیرش نفتکشهای تحت تحریم، نشاندهنده فشاری است که پالایشگاههای خصوصی چین تحت آن هستند و همچنین تمایل پکن به نادیده گرفتن تحریمها است.
دونگیینگ، شاندونگ
ترمینال دونگیینگ که به بخش خصوصی واگذار شده، اکنون در اختیار شرکت Baogang International است. به گفته معاملهگران، این ترمینال تحت مالکیت خصوصی میتواند نفتکشهای تحریمشده را بپذیرد و هزینه انتقال نفت خام از یک کشتی به کشتی دیگر را کاهش دهد، که اغلب برای پنهان کردن منبع اصلی محموله انجام میشود. با این حال، این ترمینال تنها میتواند نفتکشهای Aframax را مدیریت کند و برای پذیرش نفتکشهای غولپیکر (VLCCs) که برای حمل نفت ایران استفاده میشوند، تجهیز نشده است. خبرگزاری رویترز اولین بار گزارش داد که ترمینالهای خصوصی دونگیینگ نفتکشهای تحت تحریم را میپذیرند.
یک نماینده رسانهای از Shandong Port Group گفت که از واگذاری ترمینالهای دونگیینگ اطلاعی ندارد. شرکت Baogang International نیز به درخواستهای اظهار نظر از طریق تماس تلفنی و ایمیل پاسخی نداد. دریافت کردهاند، که نشان میدهد منطقهای که بزرگترین خریداران نفت خام ایران و روسیه را در خود جای داده است، راههایی برای دور زدن عدم تمایل اپراتورهای بزرگ بندری پیدا کرده است.
منبع: انتخاب