قمر در عقرب بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ دقیقه بامداد روز جمعه (۱۳ بهمن) آغاز میشود و در ساعت ۹ و ۵۹ دقیقه روز یکشنبه (۱۵ دی) به پایان میرسد.
به گزارش «زیسان»، قمر در عقرب، به وضعیتی اشاره دارد که کره ماه در برج عقرب یا مقابل صورت فلکی عقرب قرار گیرد. هنگامی که کره ماه در چرخش خود به دور زمین به برج عقرب میرسد، قمر وارد عقرب میشود و هنگامی که از برج عقرب خارج میشود، گفته میشود قمر از عقرب خارج شد.
عقرب یکی از برجهای دوازدهگانه آسمان است که در منطقة البُروج قرار دارد. منطقة البروج نیز نواری است که خورشید، ماه و سیارات از زاویه دید ناظر زمینی از آن عبور میکنند و دایره میانی آن سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است. ورود و خروج کره ماه در برج عقرب، دو روز و نیم طول میکشد و این حالت در هر ماه قمری یک بار رخ میدهد.
در کتابهای فقهی، وقتی قمر در عقرب است، دست کم چند مورد مکروه (نه حرام) دانسته شده است. یکی عقد نکاح، دوم اقدام برای بچهدار شدن (انعقاد نطفه)، و دیگری سفر. البته فقها در معنای قمر در عقرب اختلاف نظر دارند. از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در برج عقرب است نه صورت و منازل منسوب به آن؛ صاحب عروه شامل هر دو دانسته است.
علامه طباطبایی نیز درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی، بر آن است که به لحاظ عقل، چنین چیزی قابل اثبات یا انکار نیست؛ هر چند اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی پذیرفتنی است. به عقیده وی روایت امام صادق (ع) یا حمل بر تقیه میشود یا منظور زمینهساز بودن اوضاع و احوال ستارگان (نه علت) درباره حوادث خاص زمینی است. عبدالله جوادی آملی، قمر در عقرب را تأثیرگذار در حوادث زندگی بشر شمرده است.
علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه نیز معقتد است: ملاک قمر در عقرب، قمر در برج عقرب است و پس خروج از برج پسندیده است به مقدار یکروز از انجام کارهای اساسی احتیاط شود.
این مساله به وسیله برخی از محاسبات دقیق نجومی، به دست میآید، اما آنچه در اینجا برای عموم میتوان گفت همان مراجعه به برخی تقویمهای نجومی معتبر است که در آنها توضیح داده میشود قمر در چه ساعتی وارد عقرب میشود و در چه ساعتی خارج میشود. همچنین مراجعه به اهل فن و تخصص یکی از راههای شناخت این مسأله است.
ما باید بدانیم همانطور که در ایام خاص سال مانند زمستان با تغییر وضعیت هوا، خود را با لباس کرم میپوشانیم و از خود در برابر آسیب سرما محافظت مینماییم در این ایام نیز مراقبت بیشتری داشته باشیم البته این بدین معنا نیست که خرافه گرا شویم و تمام کارها را با محاسبات نجومی و طالع بینی انجام دهیم و در امور زندگی دچار وسوسه کردیم.
آنچه لازم است توجه شود این است که روایات، ما را متوجه قمر در عقرب کرده اند و در برابر آثار آن نیز راههایی را به ما تعلیم داده اند. وظیفه داریم بدور از هرگونه رفتار خودسرانه و خرافی به روایات عمل کنیم نه گفتار بی دلیل برخی از شیادان در روایات آمده که برای برطرف کردن امور نحس حتما دعا و صدقه داده شود..
عن أبی عبد الله (ع): من تصدق یصدقه إذا أصبح دفع الله غده تحس ذلک الیوم. هر کسی صبح صدقه دهد خدا نحوست آن روز را از دفع میکند (بحار الأنوار ج ۱۶ ص ۳۱).
خواندن آیه الکرسی و سور معوذتین فلق) و الناس در هر روز و داشتن برخی از حرزهای منقول از معصومین و انس بیشتر با ادعیه خود بهترین محافظان در برابر هر نحس و ناپسندی خواهد بود.
حضرت امام صادق فرمود:
بین من و مردی منجم زمینی مشترک بود برای تقسیم او پیوسته تأخیر د انداخت تا ساعتی را انتخاب کند که به نظر خودش برایش سعید باشد و برای من نحس بالاخره تقسیم کردیم به من قسمت خوب افتاد؛ منجم از ناراحتی دست بر پشت دست دیگر زده گفت مثل امروز ندیده بودم. گفتم مگر از علم خود استفاده نکردی؟ گفت من با اطلاع از علم نجوم برای شما ساعت نحس انتخاب کردم و خودم در ساعت سعد خارج شدم باز قسمت بهتر به هم افتاد.
امام به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرموند:
هر کس مایل است نحوست آن روزش برطرف شود اول صبح صدقه بدهد خداوند با این صدقه نحوست آن روز را برطرف میکند و هر که میخواهد نحوست هیش برطرف کردد شب را با صدقه شروع کند. گفتم من وقتی خارج شدم صدقه دادم. این صدقه نفعش برای من از علم نجوم تو بهتر بود.