کشف عجیبی که دانشمندان را گیج کرد؛ یک کهکشان بدون ستاره!

ستاره شناسان به طور تصادفی یک کهکشان کامل را پیدا کرده اند که به نظر می‌رسد گاز زیادی دارد، اما هیچ ستاره قابل مشاهده‌ای در آن وجود ندارد.
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

زی‌سان: یافته‌های اخترشناسان رصدخانه گرین بانک آمریکا که هفته گذشته در نشست سالانه انجمن نجوم آمریکا ارائه شد، ممکن است متناقض به نظر برسد، اما این کشف می‌تواند یک بینش نادر و احتمالاً هرگز درک نشده باشد که فهم ما از چگونگی تشکیل ستاره‌ها و کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد.

به گزارش زی‌سان، بر اساس گزارشی از Big Think در مورد این کشف، این کهکشان خالی ترسناک به نام J0613+52 در فاصله ۲۷۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و حداقل در نگاه اول به نظر می‌رسد که کهکشانی با روشنایی پایین سطح (LSB) باشد.

همانطور که از نام آن پیداست، LSB بدین معناست که کهکشانی با این ویژگی به طور قابل توجهی روشنایی بسیار کمتری از سایر اجرام نورانی دارد که در آسمان شب نمایان می‌شوند، زیرا گاز‌های موجود در آن به قدری پخش شده اند که ستاره‌های کمی در آن تشکیل می‌شوند.

با این حال، این طبقه بندی بر این باور است که چنین کهکشانی حداقل ستاره‌هایی خواهد داشت، و J0613+52، بدون هیچ ستاره‌ای، می‌تواند چیزی حتی نادرتر و دست نیافتنی‌تر باشد: یک کهکشان تاریک و اولیه و بسیار کهن.

کارن اونیل، دانشمند ارشد رصدخانه «گرین بنک» ویرجینای غربی ایالات متحده، در بیانیه‌ای درباره این پژوهش گفت: «این می‌تواند اولین کشف ما از یک کهکشان نزدیک باشد که از گاز اولیه تشکیل شده است.

کهکشان گازی

اونیل و تیمش به لطف یک خطای اتفاقی در حین مطالعه LSB‌ها به این کهکشان برخورد کردند. آن‌ها متوجه شدند که بین دو تلسکوپ مورد استفاده آن‌ها اختلافی در داده‌ها وجود دارد که منجر به این شد که جایی را که مشاهده کرده‌اند دوباره نظاره کنند.

اونیل گفت: «[تلسکوپ «کرین بنک»]به طور تصادفی به مختصات اشتباهی اشاره کرد و این کهشکشان پیدا شد. آن‌ها نه تنها دریافتند که کهکشان با وجود غنی بودن از گاز فاقد ستاره است بلکه معتقدند که این کهکشان دارای بین یک تا دو میلیارد جرم خورشیدی هیدروژن است. این کهکشان همچنین بسیار منزوی و ایزوله بود.

اونیل گفت: «این کهکشان این‌قدر از کهکشان‌های دیگر فاصله دارد است که امکان شکل‌گیری ستاره از طریق برخورد را منتفی می‌کند. به نظر می‌رسد J0613+52 هم دست نخورده و هم توسعه نیافته است».

بخش آخر - «دست نخورده و توسعه نیافته» - کلیدی است. این نشان می‌دهد که در طول میلیارد‌ها سال عمر، اما این کهکشان «تاریک» به شکل بی نظیری پایدار مانده است، بدون اینکه هرگونه فعل و انفعالات گرانشی قابل توجهی رخ دهد که منجر به تجمع گاز برای تشکیل ستاره‌ها شود و از طرف دیگر هیچ کهکشانی در نزدیکی‌اش برای نفوذ در تعادل تقریبا کامل آن وجود نداشته است.

به عبارت دیگر، این یک باقیمانده از سال‌های اولیه کیهان است که به شکل عجیبی، آنقدر کامل است که تقریباً درک آن چالش‌برانگیز است.

مشاهدات آینده باید این یافته‌ها را تایید کند. همانطور که Big Think اشاره می‌کند، اخترشناسان احتمالاً با جستجوی فلزات سنگینی که حضور ستارگان را نشان می‌دهند، موضوع را پیگیری خواهند کرد. اگر هیچ ستاره‌ای یافت نشد، دلیل محکمی است که نشان می‌دهد J0613+52 در واقع کهکشان تاریک افسانه‌ای است که برای مدتی طولانی از شناسایی دور مانده است.