۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی

۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی
افزودن محصولات پاییزی بیشتر به رژیم غذایی، می‌تواند از سلامت مغز و کل بدن شما در این فصل حمایت کند.
کد خبر: ۳۷۴۳۴
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

زی‌سان: محصولات فصلی پاییز مانند زغال اخته، سبزیجات و سیب زمینی شیرین می‌توانند حافظه را تقویت کرده و به کاهش زوال شناختی کمک کنند.
به گزارش «زی‌سان»، استفانی براون در سایت وری ول هلت نوشت: در آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات، مانند بتاکاروتن موجود در سیب زمینی شیرین و فلاونوئید‌های موجود در زغال اخته، از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری محافظت می‌کنند.

نیترات‌های غذایی موجود در چغندر و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل ممکن است جریان خون به مغز را بهبود بخشد و به طور بالقوه خطر زوال عقل و از دست دادن حافظه را کاهش دهد.

برای تقویت سلامت مغز در پاییز امسال، میوه‌ها و سبزیجات فصلی مانند زغال اخته و سبزیجات کلرد سرشار از مواد معدنی هستند که می‌توانند حافظه را تقویت کرده و زوال شناختی را کاهش دهند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات موجود در این فصل از سال دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری محافظت می‌کند. 

آلبرت آبایف، متخصص تغذیه بالینی ثبت شده در مرکز مدیریت وزن و سلامت متابولیک معتقد است: «این محصولات پاییزی که برای مغز سالم هستند مملو از مواد مغذی دیگری هستند که نه تنها برای سلامت مغز، بلکه برای سلامت کلی شما مفید هستند.»

افزودن محصولات پاییزی بیشتر به رژیم غذایی، می‌تواند از سلامت مغز و کل بدن شما در این فصل حمایت کند. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، آبایف توصیه می‌کند که سیب زمینی شیرین بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آنها کارایی زیادی دارند و پختن آنها بسیار آسان است. اگر می‌خواهید ترد‌تر باشند، می‌توانید آنها را به شکل سیب زمینی سرخ کرده درست کنید یا می‌توانید آنها را پخته کنید. شما همچنین می‌توانید آنها را در یک غذای شیرین نیز استفاده کنید.

در اینجا پنج نوع محصول پاییزی که باید در پاییز امسال از آنها لذت ببرید - از جمله سیب زمینی شیرین آورده شده است.

۱. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک ریشه پر جنب و جوش و پرتقال غنی از بتاکاروتن، ویتامین C و فیبر است. به گفته آبایف، این غذای اصلی تعطیلات دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که استرس اکسیداتیو را کاهش داده و ارتباطات سلولی مغز را بهبود می‌بخشد. برخی از مطالعات حیوانی ارتباط بین سیب زمینی شیرین بنفش و بهبود حافظه و عملکرد شناختی را تایید کرده‌اند، اما تحقیقات بیشتری برای تایید همین اثر در انسان مورد نیاز است.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که رژیم غذایی طولانی مدت غنی از بتاکاروتن به ویژه زمانی که با آنتی اکسیدان‌های دیگر مانند ویتامین E و C ترکیب شود، به حفظ عملکرد شناختی کمک می‌کند.

۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی


۲. زنجبیل

زنجبیل یک ریشه تند است که در پای کدو تنبل و سوپ‌های پاییزی دلپذیر استفاده می‌شود. موک در ارتباط با خاصیت زنجبیل می‌گوید: این ماده فصلی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن کمک می‌کند که این خود به کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که عصاره زنجبیل به تقویت حافظه در گروهی از زنان میان‌سال سالم کمک می‌کند. یک مقاله مروری 

در سال ۲۰۲۱ نشان داد که زنجبیل به دلیل اثرات ضد التهابی ریشه ممکن است به جلوگیری از زوال عقل کمک کند. 

۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی

۳. چغندر

چغندر سبزیجات ریشه‌ای رنگارنگی بوده که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فولات، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. سطوح بالای هموسیستئین نیز با بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است. به گزارش موک، چغندر همچنین منبع خوبی از نیترات‌های غذایی است که بدن برای بهبود جریان خون آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند.

۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی

۴. زغال اخته

زغال اخته نوعی توت قرمز ترش با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف روزانه یک فنجان کوچک زغال اخته به حمایت از عملکرد حافظه و سلامت مغز در افراد مسن کمک می‌کند. این توت‌ها حاوی فلاونوئید‌ها و ترکیبات طبیعی هستندکه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط را کاهش دهند.

۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی

۵. سبزی‌های برگ دار

سبزی‌های با برگ‌های تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و سبزی کولارد فواید زیادی برای سلامت مغز دارند. این سبزی‌های برگ دار حاوی پتاسیم، آهن و ویتامین‌های E، K و C هستند. تحقیقات نشان داده است که افزودن روزانه یک وعده از این سبزی‌ها به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. 

اگر می‌خواهید سبزی‌های برگدار بیشتری بخورید، سعی کنید پستو کلم پیچ، بسته‌بندی‌های سبز کولارد بلانچ شده درست کنید یا سبزی‌ها را در سوپ بریزید. 

۵ غذای مغذی پاییزی برای بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی

نتیجه گیری

گنجاندن محصولات فصلی پاییز در رژیم غذایی می‌تواند برای سلامت مغز و سلامت کلی مفید باشد. گزینه‌هایی مانند سیب زمینی شیرین، چغندر و سبزیجات برگدار مواد مغذی را فراهم می‌کنند که از حافظه و عملکرد شناختی شما پشتیبانی می‌کند. برای نمونه کرن بری و زنجبیل فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. برای تقویت آسان، سعی کنید این غذا‌ها را در این فصل به سالاد، اسموتی یا سوپ اضافه کنید.

منبع: verywellhealth

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: