در پشت‌پرده فیلترشکن‌ها کدام آقازاده‌ها هستند؟

در پشت‌پرده فیلترشکن‌ها کدام آقازاده‌ها هستند؟
باید بررسی کرد که فروشندگان فیلترشکن چه کسانی هستند و کدام آقازاده‌ها پشت سر آنها جا خوش کرده‌اند و منافع‌شان تامین می‌شود که استفاده از فیلترشکن‌ها را در کشور رواج داده‌اند!
کد خبر: ۳۶۸۵۴
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲

مصطفی نخعی، نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس درباره موضوع فیلترینگ گفت: دربحث فیلترینگ مباحث مختلفی وجود دارد و نمی‌توان تک‌بعدی به موضوع نگاه کرد. این‌که فقط از بعد اقتصادی یا فرهنگی یا اجتماعی به موضوع نگاه کنیم صحیح نیست و باید نگاه‌مان جامع و کامل باشد.

بخش‌هایی از گفت‌وگوی این نماینده مجلس با روزنامه اعتماد را می‌خوانید:

 امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی یک کالای لوکس نیست و نیاز روزمره جامعه است و نمی‌توان جامعه را از نیازش جدا کرد.

اگر ادعای توسعه داریم باید استفاده از فضای مجازی را در جامعه توسعه دهیم و فیلترینگ رابرداریم. این یکی از ضروریات جامعه است.

موضوع فیلترینگ به شکل فعلی قطعا ایراد اساسی دارد. آقای رئیس‌جمهور هم در مناظرات ناظر به این ایرادات تاکید کرد که برای رفع فیلترینگ تلاش خود را انجام خواهد داد.

 می‌دانیم که رفع فیلترینگ در اختیار رئیس‌جمهور به تنهایی نیست. یک بحث امنیتی است و شورای عالی فضای مجازی و شورای امنیت هم در مقاطع حساس در اعمال آن دخیل هستند. همچنین می‌دانیم رئیس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی نظری متفاوت از سایر اعضای این شورا دارد. اما معتقدم آقای پزشکیان باید محکم‌تر از این پای وعده‌های انتخاباتی داده‌شده مبنی بر رفع فیلترینگ بماند.
 همه ما فرزند داریم و دغدغه‌های زیادی مبنی بر فضای فرهنگی حاکم بر فضای مجازی داریم چرا که محتوا‌های غیراخلاقی و مختلفی که با شئونات و فرهنگ و عرف جامعه ما همخوانی ندارد در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

 همه ما بر این امر واقفیم و این مسئله را قبول داریم که باید نظارتی بر این محتوا‌ها در فضای مجازی وجود داشته باشد. اما راهکارش فیلترکردن اپلکیشن و سکو‌های فضای مجازی نیست.

 فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی و از طرفی فروش فیلترشکن باعث خنده و استهزاء ما می‌شود و این راهکار عاقلانه‌ای نیست.

 به اعتقاد من دوستان در مجموعه وزارت ارتباطات، به جای این‌که فیلتر سکو را پیگیری کنند و دنبال فیلتر اینستاگرام و توییتر و واتساپ و ... باشند، فیلتر محتوایی کنند. با شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبه‌هایی که در کشور داریم می‌توانیم فیلتر محتوایی در کشور اعمال کنیم تا هم دغدغه و نگرانی خانواده‌ها در این باره مرتفع شود و هم نگرانی و دغدغه اهالی کسب و کار فضای مجازی رفع شود.

 آقای رئیس‌جمهور هم باید محکم‌تر روی مواضع و وعده‌هایی که در خصوص رفع فیلترینگ در زمان انتخابات داده بود، بایستد.

 استفاده از فیلترشکن روی گوشی کودکان و نوجوانان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه خانواده‌هاست. نمی‌توان یک گوشی را پیدا کرد که فیلترشکنی روی آن نصب نباشد. استفاده از فیلترشکن یعنی دسترسی کودکان و نوجوانان به هرگونه محتوای خاص و این باعث نگرانی خانواده‌ها شده است.

 فروشندگان فیلترشکن به صورت مافیا فعالیت می‌کنند و سود سرشاری از فروش فیلترشکن به جیب می‌زنند و بزرگ‌ترین مانع رفع فیلتر در کشورند. باید بررسی کرد که فروشندگان فیلترشکن چه کسانی هستند و کدام آقازاده‌ها پشت سرآن‌ها جا خوش کرده‌اند و منافع‌شان تامین می‌شود که استفاده از فیلترشکن‌ها را در کشور رواج داده‌اند!

 سوال جامعه این است که نکند هماهنگی در این باره وجود دارد که از طرفی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کنند و از طرفی فروش فیلترشکن‌ها را در جامعه رونق می‌دهند. انتظار داریم رئیس‌جمهور موضوع را جدی‌تر پیگیری کنند.

 فیلترینگ با شکل موجود، قطعا کارشناسی نیست و رئیس‌جمهور به جای دستور بررسی فیلترشکن‌ها، به وعده انتخاباتی خود مبنی بر رفع فیلترینگ عمل کند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: