فاجعه جدید قطعی برق در ایران؛ در فینال تور جهانی تنیس برق قطع شد!

فاجعه جدید قطعی برق در ایران؛ در فینال تور جهانی تنیس برق قطع شد!
برای دومین بار، نبود نور کافی و استاندارد در زمین‌های VIP باشگاه انقلاب موجب شد که تور جهانی تنیس با مشکل رو به رو شود.
کد خبر: ۳۴۳۳۳
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

تنیس به عنوان یک رشته پر مخاطب در ایران و جهان مطرح است و اولین اقدام برای توسعه این ورزش پرمخاطب در کشور بالا بردن رتبه جهانی ورزشکاران است که برای این مهم، باید در رقابت‌های رنکینگ‌دار شرکت کنیم. کشور‌های مطرح در تنیس سالانه بین ۳۰ تا ۳۵ هفته رقابت‌های تور جهانی را برگزار می‌کنند ولی در ایران که هنوز این رشته به طور حرفه‌ای پیشرفت نکرده است تنها ۶ هفته را به این رقابت‌ها اختصاص می‌دهد.

روز یکشنبه، ۲۵ شهریور ماه، فینال هفته اول تور جهانی تنیس بین ورزشکار ایتالیایی و روسیه در زمین‌های VIP باشگاه انقلاب تهران در حال برگزاری بود که پس از طولانی شدن مسابقه و تاریک شدن هوا نور کافی برای ادامه مسابقه وجود نداشت.

مسئولان برگزاری برای اینکه بتوانند این مسابقه را به پایان برسانند به دلیل نبود برق در زمین اصلی مجبور شدن بازی را به زمین شماره ۸ منتقل کنند. با وجود این تصمیم، ورزشکار روسی به کیفیت نور این زمین هم اعتراض کرد و حاضر به ادامه مسابقه در این زمین نشد تا مسئولان برگزار کننده مجبور شوند ادامه بازی را به امروز موکول کنند.

نکته قابل توجه در این اتفاق این است تا مسئولان برگزار کننده مسابقه به جای پذیرش اشتباه خود به دنبال آن هستند تا یکدیگر را مقصر جلوه دهند. سه طرف این دعوا یعنی فدراسیون تنیس، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و بهره‌بردار در حالی که از درایت کافی برای برگزاری یک مسابقه ساده، اما بین‌المللی برخوردار نبودند، اما در توجیه نقاط ضعف خود تبحر فراوانی داشتند.

قطعی برق در فینال تور جهانی تنیس با هنرنمایی مدیرانی که هیچ وقت مقصر نمی‌شوند +فیلم

در همین راستا برای بررسی دقیق دلایل ناتمام ماندن دیدار فینال هفته اول تور جهانی تنیس و ابعاد مختلف آن به سراغ مسئولان برگزار کننده این مسابقه رفتیم تا دلایل آنها را در این ارتباط جویا شویم.

محسن خمارلو، رئیس باشگاه انقلاب در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص این اتفاق اظهار داشت: زمین‌های تنیس باشگاه با توجه به تشریفات قانونی از طرق مزایده به بهره‌بردار خصوصی واگذار شده است. فدراسیون به طور مستقیم با بهره‌بردار در ارتباط بود و ما نیز هر کمکی که می‌توانستیم به آنها انجام دادیم. از طرف دیگر به بهره‌بردار هم گفته بودیم همکاری کامل با فدراسیون را داشته باشد ولی در بحث نور باید با بهره‌بردار برخورد کنیم، زیرا افزایش نور مشکل قانونی ندارد و می‌توانستند به فدراسیون کمک بدهند.

وی ادامه داد: برخلاف برخی درخواست‌ها و ادعا‌ها نمی‌توانستیم در راستای کمک بهره‌بردار به فدراسیون قرارداد اجاره را افزایش دهیم، زیرا همه چیز در مزایده به ثبت می‌رسد. اگر فدراسیون درخواست می‌کرد قطعا کورت مرکزی را نیز می‌شد در اختیار فدراسیون گذاشت.

فدراسیون تنیس که رقابت‌های تور جهانی را در باشگاه انقلاب برگزار می‌کند، مدعی شد که نامه‌نگاری‌های زیادی برای تامین نور کافی در این زمین‌ها انجام داده، اما ایجاد مساعدت بین شرکت توسعه و پیمانکار در فاصله ۲ ماهه کار ساده‌ای نبود. اما این اتفاق برای دومین بار رخ داد؛ سال گذشته نیز مشکل نور در این زمین‌ها، گریبان فدراسیون تنیس را گرفت ولی ورزشکاران حاضر شدند که با نور کم نیز بازی کنند. فدراسیونی که تجربه این ناکامی در میزبانی را داشت، باید سعی می‌کرد در فرصت یک ساله به این اتفاق رسیدگی کند نه آنکه فقط ۲ ماه قبل از چنین رویدادی به فکر حل مشکل باشد.

از طرف دیگر مسئولان برگزاری می‌توانستند که شروع و برگزاری رقابت‌ها را در ساعت‌های نزدیک به ظهر بگذارند تا بازی‌ها به تاریکی هوا نرسد. اسپانسر مسابقات برای اختتامیه برنامه‌های آتش بازی را هماهنگ کرده بود که در ساعت‌های پایانی روز انجام دهد. برخی شنیده‌ها از منابع غیر رسمی حاکی از آن است که این مسئله را دلیل شروع دیر هنگام مسابقات اعلام کردند. پایان مسابقات تنیس، معمولا قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است بسیار رقابت طولانی در انتظار ورزشکاران و مخاطبان باشد که همین مسئله نیز موجب شد تا فدراسیون تنیس تجربه تلخ گذشته را بازهم تجربه کند.

داوود عزیزی، رئیس فدراسیون تنیس ایران با اشاره به نیمه‌کار ماندن فینال تور جهانی عنوان کرد: این مشکلات به گردن رئیس باشگاه انقلاب، رئیس شرکت توسعه یا شخص دیگری نیست بلکه ماهیت شرکت توسعه و تجهیز مشکلات زیادی را برای ورزش مملکت به وجود آورده است. از طرفی این زمین‌ها که سرمایه ملی کشور به حساب می‌آید به دست بخش خصوصی افتاده و حتی در قرارداد‌ها ذکر نشده که در چنین عرصه‌های حساس و بین‌المللی باید به دست فدراسیون باشد. به همین دلیل فدراسیون هر بار باید با خواهش و تمنای بسیار از بخش خصوصی، چنین تورنمنت‌های مهمی را برگزار کند که اگر اجازه ندهند، هیچ جای دیگری نیز نداریم.

وی افزود: ما به طور میانگین هر مسابقه را ۲ ساعت برنامه‌ریزی کرده بودیم که معمولا هم در این زمان رقابت‌ها به پایان می‌رسد. با این حال مدت زمان یک مسابقه تنیس خیلی قابل پیش‌بینی نیست و فینال هم ۳ ساعت زمان برد. از ساعت ۱۵ بازی را شروع کردیم و دلیل آن آتش‌بازی نبود بلکه خیس بودن زمین‌ها به خاطر باران شب قبل این تاخیر را رقم زد که بلافاصله پس از خشک شدن زمین، فینال شروع شد. با سازمان زیباسازی شهرداری هماهنگ شد که برای تقویت نور زمین‌ها کمک بدهند، اما بهره‌بردار زمین‌های تنیس این اجازه را نداد.

عزیزی افزود: مشکل اینجاست بهره‌برداران اهلیت فنی در تنیس ندارند و فقط به فکر درآمدزایی هستند. شرکت توسعه حتی قبول نمی‌کند که برای انتخاب بهره‌بردار، نظر بدهیم که افرادی با دغدغه پیشرفت تنیس انتخاب شوند نه شخصی بدون اهلیت.

قطعی برق در فینال تور جهانی تنیس با هنرنمایی مدیرانی که هیچ وقت مقصر نمی‌شوند +فیلم

گفتنی است، فدراسیون تنیس سال گذشته مجموعه تنیس باشگاه استقلال را از شرکت توسعه اجاره کرده است و شاید این مجموعه که یکی از بهترین زمین‌های تنیس کشور را در اختیار دارد می‌توانست میزبان این رویداد باشد.

شاهرخ کشاورز، دبیر فدراسیون تنیس و مدیر برگزاری تور جهانی تنیس شب گذشته پس از ناتمام ماندن فینال این مسابقات، گفت: سال گذشته نیز به این مشکل برخوردیم ولی ورزشکاران با نور کم هم حاضر به ادامه بازی شدند، اما امسال ورزشکار روسی نمی‌توانست دید کاملی داشته باشد و حق او بود که از ادامه صرف نظر کند.

وی ادامه داد: از روز اول که تصمیم به برگزاری این مسابقات گرفته شد، با نمایندگان شرکت توسعه و تجهیز، باشگاه انقلاب و پیمانکار مجموعه، مکاتبه و مذاکره داشتیم ولی پس از گذراندن سیکل اداری طولانی، باز هم شرایط مناسب را مهیا نکردند، زیرا افزایش نور را تخریب می‌دانستند.

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون