عنکبوت‌های عظیم‌الجثه مریخ به زمین آمدند

عنکبوت‌های عظیم‌الجثه مریخ به زمین آمدند
در کاوش‌های فضایی شبیه‌انگاری یا پاریدولیا پدیده رایجی است به ویژه وقتی پای مریخ در میان باشد و عنکبوت‌های مریخ از جالب‌ترین نمونه‌های شبیه‌انگاری هستند که به تازگی در زمین بازسازی شده‌اند.
کد خبر: ۳۴۲۹۱
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

در تصویر مشهوری که از قطب جنوب مریخ گرفته شده است اشکال عجیبی وجود دارد، که شباهت انکارناپذیری به عنکبوت‌های عظیم‌الجثه در سطح سیاره سرخ دارند.

خوشبختانه آنها عنکبوت‌های غول‌پیکر نیستند و اکنون تقریبا می‌دانیم چگونه به وجود آمده‌اند. در نظریه اصلی پدید آمدن این اشکال را به گرم و سرد شدن سطح سیاره و تغییر شکل در لایه‌های یخی با تغییر فصول نسبت می‌دهند.

اگر چه این نظریه تقریبا پذیرفته شده است، اما پژوهشگران ناسا برای اطمینان سعی کردند که این اشکال را در زمین بازسازی کنند تا بدانند این اشکال هنوز هم در مریخ شکل می‌گیرند یا بازمانده گذشته‌ای دور هستند.

عنکبوت‌های عظیم‌الجثه مریخ به زمین آمدند

شبیه‌سازی دمای بسیار کم و فشار پایین سطح مریخ کار ساده‌ای نیست و به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاه ناسا نیاز دارد. تیم پژوهشگران خاک را در محفظه مخصوص این کار قرار دادند و پس از آن با استفاده از دی‌اکسید کربن لایه‌ای مناسب از یخ روی خاک تشکیل دادند و سپس خاک را با مکانیسمی شبیه به آنچه در سیاره سرخ رخ می‌دهد، گرم کردند.

در نهایت تیم پژوهشگران ناسا موفق شد اشکال عنکبوت مانند مریخ را روی زمین شبیه سازی کند.

منبع: iflscience

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون