آمار تکان‌دهنده از آزار جنسی نیمی از پرستاران و پزشکان توسط بیماران!

آمار تکان‌دهنده از آزار جنسی نیمی از پرستاران و پزشکان توسط بیماران!
تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از پزشکان و کادر درمانی توسط بیماران مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند، اما اغلب این حوادث را گزارش نمی‌کنند یا نمی‌دانند چگونه از خود در برابر این آزار‌ها محافظت کنند.
کد خبر: ۳۴۲۰۷
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲

زیسان: تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از پزشکان و کادر درمانی توسط بیماران مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند، اما اغلب این حوادث را گزارش نمی‌کنند یا نمی‌دانند چگونه از خود در برابر این آزار‌ها محافظت کنند.

به گزارش زی سان به نقل از یورونیوز؛ اعضای کادر‌های درمانی معمولا یا به هنگام تردد در راهرو‌های بیمارستان‌ها با آزار‌های کلامی با محتوای جنسی قرار می‌گیرند یا هم که در اتاق‌های معاینه آزار جنسی بیماران را تجربه می‌کنند. چنان که بر اساس نتایج یک مطالعه فراگیر که اخیرا در نشریه علمی Internal Medicine Journal منتشر شده است، ۴۵ درصد پزشکان آزار جنسی توسط بیماران را تجربه کرده اند.

این مطالعه شامل ۱۸ هزار و ۸۰۰ پزشک از هفت کشور شامل بریتانیا، کانادا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، آلمان و مالزی بوده که اولین بررسی در چنین مقیاس بزرگی به شمار می‌رود.

کارولین کاماو میچل، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه لندن به یورونیوز گفت: «آزار جنسی یک خطر منحصر به فرد برای سلامت شغلی در میان پزشکان است، و دلیل فراوانی نسبی آن این است که پزشکان برای معاینه فیزیکی ناگزیر به برقرار رابطه صمیمانه با بیماران هستند که این رفتار گاهی منجر به نتیجه مطلوبی نمی‌شود.»

البته سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که ۱۲.۴ درصد از اعضای کادر‌های درمانی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. اما این آمار به وضوح در مطالعه به رهبری خانم میچل افزایش یافته است.

او در خصوص دلیل این افزایش گفت: «برخی از متخصصان نسبت به سایرین تماس بیشتری با بیماران برقرار می‌کنند و به همین دلیل با خطر بیشتری مواجه می‌شوند لذا در نظر نگرفتن آنها در مطالعات می‌تواند نتیجه‌ای متفاوتی را حاصل کند. در هر صورت مطالعه ما جدیدتر و فراگیرتر است و افزایش قابل توجهی را در آزار و اذیت جنسی پزشکان طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد.»

به گفته دکتر تیاگو ویلانووا، رئیس اتحادیه اروپایی پزشکان عمومی و خانواده (UEMO)، «برخی بیماران ممکن است از نوع رابطه صمیمانه و همراه با اعتمادی که با پزشک خانواده شکل می‌گیرد، سوء استفاده کنند.»

البته خانم میچل یادآوری می‌کند که پزشکانی که در اورژانس‌ها یا واحد‌های روانپزشکی کار می‌کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند، چرا که برخی بیماران می‌توانند از این محیط‌های پراسترس و از کم‌توجهی پزشکان به حواشی سوء استفاده کنند.

بر اساس نتایج این مطالعه، یک شکاف جنسیتی نیز وجود دارد، به طوری که ۵۲ درصد از پزشکان زن از آزارجنسی توسط بیمارانشان خبر داده‌اند، این نسبت در میان پزشکان مرد ۳۴ درصد بوده است.

در حالی که برخی از کشورها، مانند اسپانیا و جمهوری چک، دارای سیستم ثبت ملی نظارت بر خشونت علیه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هستند، آزار جنسی کادر درمان اغلب گزارش نمی‌شود.

معمولا پزشکان و اعضای کادر درمان چنان پرمشغله هستند که فرصتی برای گزارش آزار‌های جنسی که گاه با ظرافت خاص توسط بیماران صورت می‌گیرد، ندارند، ظرافتی که در اکثر اوقات اثبات وقوع آن را نیز دشوار می‌کند.

اما تشکل‌های پزشکی در سرتاسر اروپا قصد دارند یک پرسشنامه استاندارد بین پزشکان، دانشجویان پزشکی و سایر کارکنان بهداشتی توزیع کنند که از طریق آن بتوانند سوء استفاده فیزیکی و کلامی از جمله آزار و اذیت جنسی را گزارش کنند.

دانشجویان پزشکی دراروپا نیز خواستار گنجانده شدن نحوه مواجهه با آزار جنسی بیماران در برنامه‌های آموزشی دانشگاه شده‌اند.

tags # تجاوز
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون