فراموشی مفید یا مضر است؟

فراموشی مفید یا مضر است؟
فراموشی در واقع ممکن است شکل مفیدی از یادگیری باشد.
کد خبر: ۳۳۴۸۹
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

فراموشی در واقع ممکن است شکل مفیدی از یادگیری باشد.

 فراموشی اغلب به‌عنوان نقص در سیستم حافظه انسان تلقی می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که مغز ما نمی‌تواند آن را حفظ کند. با این حال، نتایج تحقیقات اخیر دیدگاه متفاوت‌تری را ارائه می‌دهد.

فراموشی نه تنها ممکن است یک نقص تصادفی یا نشانه‌ای از زوال شناختی باشد، بلکه در واقع می‌تواند عملکردی سودمند و عمدی مغز باشد و توانایی ما را برای حرکت در محیط‌های پیچیده افزایش دهد.

این درک جدید دیدگاه متعارف حافظه را به‌عنوان صرفا سیستم ذخیره‌سازی به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که چگونه مغز ما ممکن است به‌طور راهبردی از فراموشی برای سازگاری با دنیای همیشه در حال تغییر اطرافمان استفاده کند و تصمیم‌گیری و انعطاف‌پذیری شناختی ما را بهبود بخشد.

فراموشی، مکانیسم یادگیری است. حافظه ما نه تنها با ذخیره اطلاعات، بلکه با فراموش کردن انتخابی آنها سازگار می‌شود.

ارث گزارش کرد که در جهان در حال تغییر مانند دنیایی که ما و بسیاری از موجودات دیگر در آن زندگی می‌کنیم، فراموش کردن برخی خاطرات مفید خواهد بود، زیرا این امر می‌تواند منجر به رفتار انعطاف‌پذیرتر و تصمیم‌گیری بهتر شود.

گویا خاطرات در گاوصندوق ذخیره می‌شوند، اما شما نمی‌توانید کد را برای باز کردن قفل آن به خاطر بسپارید. به عبارت دیگر، خاطرات فراموش شده ما پاک نمی‌شوند. آنها صرفاً به دلیل فعال نشدن مجدد غیرقابل دسترسی هستند.

پیامد‌های این تحقیق فراتر از فراموشی روزمره ماست. درک این فرآیند‌های «فراموشی طبیعی» می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد وضعیت‌های بیماری مانند بیماری آلزایمر ارائه دهد.

دانشمندان با درک چگونگی کارکرد فراموشی طبیعی، می‌توانند راه‌های نوآورانه‌ای را برای پیشگیری یا کاهش شرایطی که از دست دادن حافظه مضر است، مانند آلزایمر و سایر بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، کشف کنند.

این بینش‌ها ممکن است به رویکرد‌های درمانی جدید منجر شود که به‌طور بالقوه ظرفیت مغز را برای مدیریت و بازیابی خاطرات از دست رفته باز می‌کند و به میلیون‌ها نفری که تحت تأثیر اختلالات حافظه هستند، امید می‌دهد.

 حافظه، قابلیت یا توانایی است که با تمرین و اتخاذ عادات سالم سبک زندگی می‌توان آن را بهبود بخشید. ظرفیت شگفت‌انگیز مغز برای تغییر و رشد ارتباطات عصبی جدید به نوروپلاستیسیته معروف است و دانشمندان کشف کرده‌اند که ظرفیت حافظه ما ثابت نیست، بلکه مانند پلاستیک انعطاف‌پذیر است. برای استفاده کامل از نوروپلاستیسیته، باید مغز خود را تمرین دهیم و از بدن خود مراقبت کنیم.

منبع: ایسنا

tags # بیماری
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون