چند میلیون ایرانی توان رفع نیاز‌های خود را ندارند؟

چند میلیون ایرانی توان رفع نیاز‌های خود را ندارند؟
هادی موسوی نیک، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: ۲۶ میلیون ایرانی توان برآورده کردن نیاز‌های اساسی خود را ندارند.
کد خبر: ۳۳۴۷۸
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

هادی موسوی نیک، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: ۲۶ میلیون ایرانی توان برآورده کردن نیاز‌های اساسی خود را ندارند.

در حال حاضر نرخ فقر ما معادل ۳۰ درصد است. این به معنای آن است که حدود ۲۶ میلیون نفر از ایرانیان توانایی برآورده کردن نیاز‌های اساسی خود را ندارند.

بنابرین می‌توان گفت تا زمانی که رشد اقتصادی مستمر نداشته باشیم نمی‌توان انتظار داشت که تغییرات اساسی در این زمینه به وجود بیاید.

بهبود وضعیت فعلی فقر در شرایطی که دولت دارای کسری بودجه است و نرخ فقر هم بالا است، منوط به آن است که با تغییر رویکرد در ۳ زمینه، منابع به صورت بهینه‌تری تخصیص یابند.

در حال حاضر نرخ فقر شدید در ایران حدود ۵ درصد است. با توجه به آنکه اطلاعات زیادی نیز از این افراد در دسترس نیست، تلاش برای کسب اطلاعات از این افراد و همچنین تلاش برای بهبود وضعیت تغذیه آنان باید در اولویت باشد.

در حال حاضر آمار‌ها حاکی از آن است که نیمی از ایرانیان کالری مورد نیاز خود یعنی ۲۱۰۰ کالری در روز را دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین بهبود تغذیه مردم باید مورد توجه قرار بگیرد. حتی اگر امکان حمایت از تغذیه کل افراد جامعه وجود نداشته باشد، می‌توان با تمرکز بر بهبود وضعیت تغذیه کودکان، گام‌های بزرگی برداشت.

اولویت دوم اصلاح نظام حکمرانی رفاه اجتماعی است. در حال حاضر ۲۵ درصد از منابع بودجه دولت به حوزه رفاه اجتماعی تخصیص پیدا می‌کند که با توجه به عملکرد فعلی باید اصلاحاتی در ساختار آن رخ دهد.

اولویت سومی که باید در نظر داشت هماهنگی نهادها، دستگاه‌های حمایتی موجود و همچنین ارزیابی سیاست‌های این دستگاه‌ها است.

منبع: دنیای اقتصاد

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون