خطر انفجار از بیخ گوش «تنگ بتا» گذشت

خطر انفجار از بیخ گوش «تنگ بتا» گذشت
اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به کشف مواد منفجره در محل نقش‌برجسته‌های تاریخی «تنگ بتا»، در اندیکا، از خنثی شدن عملیات سوداگران در این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۳۳۴۵۷
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به کشف مواد منفجره در محل نقش‌برجسته‌های تاریخی «تنگ بتا»، در اندیکا، از خنثی شدن عملیات سوداگران در این منطقه خبر داد.

این اداره کل اعلام کرد: «پیرو گزارش‌های رسیده در ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ درخصوص عملیات سوداگران اشیای فرهنگی در محل نقش‌برجسته‌های تاریخی «تنگ بتا» در شهرستان اندیکا و رصد اطلاعاتی مبنی بر حضور این سوداگران در منطقه موردنظر حدود ساعت پنج بامداد در معیت عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان، نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی به شهرستان اندیکا عزیمت کردند.

با هماهنگی دادستان و جانشین انتظامی اندیکا، چهار گروه عملیاتی از فرماندهی انتظامی و همچنین پشتیبانی یگان‌های حفاظت شهرستان‌های لالی، مسجدسلیمان و اندیکا ماموریت گروه‌ها با اقدامات تخصصی و رصد اطلاعاتی آغاز شد.

در ادامه، عوامل عملیات با رعایت نکات حفاظتی، از منطقه کوهستانی و صعب‌العبور منطقه کوه دلا که نقش‌برجسته «تنگ بتا» در آنجا بوده اعزام شدند که پس از بررسی دقیق هیچ‌گونه حفار غیرمجازی در محل یافت نشد، اما بعد از پایش منطقه تجهیزاتی از قبیل ۲ دستگاه موتور برق، یک‌دستگاه هیلتی و تعدادی ادوات حفاری کشف و ضبط شد و در ادامه تعدادی مواد منفجره که در حفره‌ها برای انفجار تهبیه شده بودند توسط کارشناس متخصص خنثی شدند.

با توجه به حضور چندین‌باره باند‌های حفار غیرمجاز در منطقه پیشنهاد شده که با قید فوریت ضمن پلمب شدن محل حفاری با سیمان و سنگ، به صورت اضطراری، یک نگهبان بومی به‌منظور حفاظت از این اثر گرانبها در محل مستقر شود.

نقش برجسته «تنگ بتا» در شهرستان اندیکا، دهستان للر وکتک و یک کیلومتری جنوب روستای مورت پادلا واقع شده و این اثر در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این نگاربرجسته را نخستین بار در سال ۱۸۴۱ سر هنری لایارد با راهنمایی مردم محلی پیدا کرد. «تنگ بتا» که در دوران‌های گذشته «تنگ بتان» نامیده شده در دره‌ای محصور در کوه دلا در جنوب دشت شیمبار جای دارد که شامل یک یادمان ۱۲ پیکره‌ای هشت و نیم متری و یک یادمان تک‌نفره ۱۴۰ سانتی‌متری است.

منبع: ایسنا

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون