(ویدئو) استقبال از فرمانده جدید ارتش با رقص هاکا؛ رقص هاکا چیست و چه معنایی دارد؟

(ویدئو) استقبال از فرمانده جدید ارتش با رقص هاکا؛ رقص هاکا چیست و چه معنایی دارد؟
رقص هاکا Haka رقصی آئینی و سنتی از مردم مائوری نیوزیلند است که با فریاد و انجام حرکات موزون گروهی انجام می‌شود. رقص که با حرکات تند و هماهنگ گروه همراه است، ریشه در تاریخچه مائوری‌ها داشته و معمولاً قبل از نبرد انجام می‌شده و جنبه قدرت نمایی و رجز خوانی داشته‌است.
کد خبر: ۳۳۳۴۳
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

زیسان: هاکا لغتی کلی درباره‌ی رقص جنگی مائوری‌ها و چالش‌های قبیله‌ای است که از حرکات ریتمیک قوی تشکیل شده؛ حرکاتی که قسمت‌های مختلف بدن من جمله دست ها، پاها، چشم ها، صدا و حتی زبان را درگیر می‌کنند و در نهایت همگی با هم تشکیل روتینی منظم می‌دهند که پیامی تاثیرگذار را منتقل می‌کند.

رقص هاکا چیست؟

ریشه‌های این رقص را می‌توان در افسانه‌ی مائوری‌های اولیه دنبال کرد. خدای خورشید به نام تاما-نوئی-ته-را و همسرش هینه رائوماتی (عصاره و ماهیت تابستان)، پسری به نام تانه روره داشتند. مائوری‌ها اعتقاد دارند که هوای خنک تابستانی از رقص تانه روره برای مادرش ناشی می‌شود، حرکتی سریع که پایه و اساس هاکا می‌باشد. در واقع، حرکات لرزشی دست که معمولا در مراسم هاکا شاهد آن هستید، نشاندهنده‌ی رقص تابستانی تانه روره می‌باشد.

به صورت سنتی هاکا توسط جنگجویان و پیش از رفتن به میدان جنگ برای نشان دادن قدرت و ترساندن قبیله‌ی طرف مقابل اجرا می‌شد. میان مائوری‌ها جنگ عمدتا برای تصاحب زمین صورت می‌گرفت. اما این رقص همچنین برای حفظ مانای قبیله نیز به کار می‌رفت، باوری که در سنت‌های مائوری و از نظر مسائل روحی و معنوی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. به طور خلاصه، مانا یک ذات مقدس معنوی و شخصی است که می‌تواند از طریق روابط آبا و اجدادی و ثروت شخصی به دست آید. از آنجا که زمین همواره مهم‌ترین منبع برای مائوری‌ها بوده (زمین بیشتر، ثروت و پرستیژ بالاتر)، جنگ‌ها به وسیله‌ای برای حفظ مانای بدست آمده از زمین‌های قدیم و جدید تبدیل می‌شدند.

رقص هاکا چند مرد با صورت تتو شده از مردم بومی نیوزلند

به هر روی، هاکا از طریق استفاده‌ی آن در ورزش بود که به جهانیان معرفی شد، اما ممکن است خیلی‌ها ندانند که این سنت ورزشی از اواخر قرن نوزدهم رواج داشته است. در واقع، اولین باری که هاکا در یک رقابت بین المللی اجرا شد در سال ۱۸۸۸ و ۱۸۸۹ یعنی مصادف با زمانی بود که تیم راگبی بومیان مائوری نیوزیلند تور بریتانیا، ایرلند و استرالیا را پشت سر می‌گذاشتند.

تیم راکبی نیوزلند با لباس های سرتاپا مشکی در حال اجرای رقص هاکا

این افراد نه تنها اولین تیم نیوزیلندی بودند که هاکا را اجرا می‌کرد، بلکه اولین گروهی بودند که یونیفرم‌های سرتاسر مشکلی این کشور را بر تن داشتند. این تور و این تیم اثر مهمی بر تاریخ راگبی نیوزیلند بر جای گذاشته و منجر به تشکیل اتحاد راگبی نیوزیلند شدند. این تیم سرتاپا مشکی اولین مسابقه‌ی بین المللی خود را در سال ۱۹۰۳ انجام داد. تیم‌های راگبی از آن زمان تاکنون سنت هاکا را همچنان ادامه می‌دهند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون