تداوم واکنش‌ها به پست جنجالی سفارت استرالیا

ماجرای ترویج همجنس‌گرایی توسط سفارت استرالیا در تهران

ماجرای ترویج همجنس‌گرایی توسط سفارت استرالیا در تهران
صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران در اینستاگرام به همراه تصاویری از سفیر استرالیا در تهران نوشت: بنفش بپوش؛ این روز را ما امروز با استفاده از رنگ بنفش در گوشه و کنار‌های مختلف و کاپ کیک‌های خوشمزه‌ای که با عشق درست شده‌اند، جشن گرفتیم. 
کد خبر: ۳۲۹۶۶
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸

زی‌سان:  انتشار عکسی از سفیر استرالیا و همچنین دبیر دوم سفارت در آن‌جه جشن «بنفش بپوش» نامیده می‌شود، جنجال بزرگ رسانه‌ای و دیپلماتیک را به همراه داشته است. سفارت استرالیا روز دوشنبه (12 شهریور) پست جنجالی خود را منتشر کرد که با انتقادات گسترده همراه شد.

به گزارش «زی‌سان»، وزارت امور خارجه ایران «ایان مک‌کانویل» سفیر استرالیا را احضار و مراتب اعتراض خود را به دولت کانبرا اعلام کرد. در چند روز اخیر نیز تحلیل‌ها پیرامون محتوای این پست در میان رسانه‌ها و ناظران سیاسی داغ بوده و همچنان واکنش‌ها به آن ادامه دارد. در ادامه گزارش حاضر به بررسی ابعاد جنجالی این ماجرا پرداخته می‌شود.

محتوای پست جنجالی سفارت استرالیا

صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران در اینستاگرام به همراه تصاویری از سفیر استرالیا در تهران نوشت: بنفش بپوش؛ این روز را ما امروز با استفاده از رنگ بنفش در گوشه و کنار‌های مختلف و کاپ کیک‌های خوشمزه‌ای که با عشق درست شده‌اند، جشن گرفتیم. 

ماجرای ترویج همجنس‌گرایی توسط سفارت استرالیا در تهران

امروز و هر روزه، ما به دنبال ایجاد محیطی هستیم که حامی همگان باشد، جایی که در آن همه به خصوص جوانان دگرباش بتوانند به آنچه هستند افتخار کنند. پس بیایید همه با هم با حمایت از تفاوت‌ها برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر و فراگیرتر در تلاش کنیم.

این پست بلافاصله انتقادات فراگیری را به همراه داشت و از آن به عنوان ترویج همجنس‌گرایی در ایران یاد شد. 

توضیح سفیر استرالیا درباره پست جنحالی

بعد از سرازیر شدن موج انتقادات به سوی پست منتشر شده از سوی سفارت استرالیا، بلافاصله سفیر این کشور به موضوع واکنش نشان داد. 

سفیر استرالیا با تأکید بر این‌که سفارت کشورش قطعا تعمدی در اهانت به مردم و ارزش‌های جامعه ایرانی نداشته، گفت در این پیام نامی از ایران برده نشده است. 

وی اظهار داشت موارد نگرانی و موضع دولت جمهوری اسلامی ایران را به کانبرا منعکس خواهد کرد.

احضار سفیر استرالیا به وزرات خارجه

در پی انتشار مطلبی موهن در شبکه‌های اجتماعی توسط سفارت استرالیا در تهران، «ایان مک کانویل» سفیر این کشور، روز سه‌شنبه از سوی رئیس اداره منطقه‌ای به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. 

رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امور خارجه ایران ضمن اعتراض شدید نسبت به اقدام سفارت استرالیا در انتشار این محتوای هنجارشکنانه، این اقدام را شدیدا محکوم کرد و گفت که مطلب منتشره توسط سفارت استرالیا توهین‌آمیز و مغایر عرف و آداب و فرهنگ ایرانی و اسلامی است و لازم است به نحوی شایسته جبران گردیده و از تکرار چنین مواردی موکدا اجتناب گردد. به‌علاوه چنین اقدامی از سوی سفارت مغایر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون دیپلماتیک وین ناظر بر رفتار نمایندگی‌های سیاسی در احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده است.

رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: تاریخ روابط و مناسبات خارجی ایران نشانگر حساسیت بالای افکار عمومی و واکنش آنان در قبال چنین رفتار‌های هنجار شکنانه‌ای است.

واکنش گسترده ناظران سیاسی و اجتماعی به پست جنجالی سفارت استرالیا

 پست جنجالی سفیر استرالیا در میان ناظران سیاسی و اجتماعی نیز با واکنش همراه شد. در این زمینه، حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و دبیر کل حزب سبز ایران گفت: «با توجه به اینکه در صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران این موضوع را مطرح کردند، باید با آن برخورد شود؛ همانطور که رهبری فرمودند باید حکمرانی جمهوری اسلامی توسط سفرای دیگر کشورها بر اساس قانون باید رعایت شود» وی افزود: « مسئولین ما در این موضوع باید حساسیت نشان دهند و ما نمی‌توانیم قوانین خودمان را به لحاظ اینکه سفیر استرالیا در این گناه کبیره قرار دارد؛ قانون جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم.»

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل هم به خبرگزاری مهر گفت که این اقدام «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» است.

محمد کریم پور کارشناس مسائل اجتماعی نیز با اشاره به اینکه باید ضوابط خاصی بر فضای مجازی حاکم باشد، اظهار داشت: متأسفانه بعضی مواقع در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی بیگانه شاهد انتشار مطالبی هستیم که اصلاً شایسته نیست. او با اشاره به اینکه این اقدام سفارت استرالیا با هیچیک از اصول دیپلماسی سازگار نیست، تصریح کرد: سفارت استرالیا باید نسبت به این مورد توضیح دهد که چگونه مطلبی را آن‌هم به زبان فارسی منتشر کرده است که هیچ سنخیتی با اصول و مبانی اسلامی و انسانی ندارد.

حجت‌الاسلام مجید گشول دره‌سیبی امام جمعه اقلید با اشاره به اقدام شنیع سفیر استرالیا در تهران گفت: از وزارت خارجه مطالبه می‌کنیم که مطابق قواعد حقوقی و بین المللی، برخورد جدی، قاطع و مصمم به این اقدام داشته باشد.

 ماموستا مامد کلشی نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه با محکوم کردن جشن «بنفش بپوش» از سوی سفیر استرالیا در تهران، این رفتار را شنیع و دور از اخلاق دانست.

 

 

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
کشاورز تهرانی
cm_time
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
cm
به عنوان عنصر نامطلوب دستور خروج از کشور را برای این ....... صادر کنند
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون