پنج نکته کلیدی از سخنرانی حسن نصرالله پس از حملات حزب الله

پنج نکته کلیدی از سخنرانی حسن نصرالله پس از حملات حزب الله
پس از حمله حزب‌الله به سایت اطلاعاتی اسرائیل، رهبر آن می‌گوید زمان نشان می‌دهد که «بازدارندگی» دوباره برقرار شده است. حسن نصرالله، رهبر حزب الله پس از تبادل آتش شدید بین این گروه لبنانی و اسرائیل، سخنرانی تلویزیونی کرد.
کد خبر: ۳۱۹۷۵
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

پس از حمله حزب‌الله به سایت اطلاعاتی اسرائیل، رهبر آن می‌گوید زمان نشان می‌دهد که «بازدارندگی» دوباره برقرار شده است. حسن نصرالله، رهبر حزب الله پس از تبادل آتش شدید بین این گروه لبنانی و اسرائیل، سخنرانی تلویزیونی کرد.

 حمله روز یکشنبه حزب الله به عنوان پاسخ آن به ترور فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی این حزب توسط اسرائیل در ماه گذشته در بیروت اعلام شد. اسرائیل اعلام کرد که قبل از شروع حمله، حمله‌ای پیشگیرانه به سایت‌های حزب الله لبنان انجام داده و هرگونه خسارت قابل توجه در اسرائیل را رد کرده است.

پنج نکته کلیدی از سخنرانی حسن نصرالله پس از حملات حزب الله

به گزارش الجزیره، در اینجا پنج نکته کلیدی از سخنرانی نصرالله آورده شده است:

۱-حزب الله می‌خواهد از تشدید تنش نظامی جلوگیری کند

از ۸ اکتبر، روزی که حزب‌الله و اسرائیل حملات خود را یک روز پس از آغاز جنگ غزه آغاز کردند، این نگرانی وجود داشت که نبرد به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و ایران و آمریکا را به خود بکشاند.

این ترس به ویژه در ماه گذشته پس از قتل شکر و همچنین اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران در حمله‌ای که گمان می‌رود توسط اسرائیل انجام شده بود، افزایش یافت.

با این حال، به نظر می‌رسد حمله روز یکشنبه به اسرائیل تلاشی عمدی از سوی حزب‌الله برای اجتناب از واکنش گسترده اسرائیل بوده است. نصرالله نشان داد که حمله موفقیت آمیز بوده و از هدف قرار دادن سایت‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل راضی است.

زینه خدر، خبرنگار الجزیره که از بیروت گزارش می‌دهد، گفت که نصرالله «دولت اسرائیل را به پنهان کردن خسارات و تلفات خود متهم کرد».

پیام روشن حزب الله این است که اگر به گفته نصرالله به هدف خود عمل کند، انتقام‌جویی اکنون پایان یافته است. منظور او از آن این بود که حزب الله بازدارندگی را بازگرداند.»

این بدان معناست که اسرائیل دیگر با محدودیت کمی در لبنان عمل نخواهد کرد؛ بنابراین ساعات و روز‌های آینده نشان خواهد داد که آیا این حمله حزب‌الله اسرائیل را عقب نگه می‌دارد و از عبور از خطوط قرمز باز می‌دارد یا خیر.»

۲-پایگاه اطلاعاتی هدف اصلی بود

نصرالله تصریح کرد که کانون اصلی حمله حزب‌الله، پایگاه گلیوت در شمال تل‌آویو بود که محل استقرار موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل و گروه اطلاعاتی نظامی واحد ۸۲۰۰ است.

نصرالله سرویس‌های اطلاعاتی را مسئول ترور فرماندهان حزب الله دانست.

رهبر این گروه لبنانی تاکید کرد که این حمله برخلاف حملات قبلی آن که عمدتاً شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی را هدف قرار داده بود، به عمق خاک اسرائیل حمله کرد.

او با رد اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر شکست این حمله گفت که این گروه “بر اساس برنامه ریزی” حمله را انجام داد. وی افزود که اسرائیل اطلاعات خسارات وارده به گلیلوت را “محرمانه” نگه می‌دارد.

یک مقام اسرائیلی پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که حمله به گلیلوت ناموفق بوده است.

۳-مذاکرات آتش بس غزه حمله را به تعویق انداخت

۴-نصرالله اذعان کرد که حمله روز یکشنبه یک سال به تعویق افتاده است

دلایل متعددی از جمله آماده شدن پس از استقرار اسرائیل و آمریکا، مزایای ایجاد ترس در میان اسرائیلی‌ها و بحث در میان «محور مقاومت» – نامی که به ائتلاف تحت رهبری ایران متشکل از دولت‌ها و گروه‌های مسلح مخالف ایالات متحده و آمریکا داده شده است. اسرائیل – در مورد اینکه آیا اعضا به طور جداگانه یا همزمان به اسرائیل حمله خواهند کرد.

نصرالله همچنین تاکید کرد که یکی از دلایل اصلی تاخیر این بود که فرصتی برای موفقیت مذاکرات آتش‌بس غزه فراهم شود.

نصرالله گفت: هدف ما پایان دادن به تجاوز به غزه است، بنابراین فرصت کافی به آن دادیم، اما پس از گذشت این همه مدت، واضح است که [نخست‌وزیر اسرائیل]نتانیاهو در شرایط جدیدی قرار می‌دهد و آمریکایی‌ها با او کار می‌کنند. این همه اتلاف وقت است، بنابراین دلیلی برای تأخیر بیشتر وجود ندارد.

نصرالله از فرصت ارائه شده در سخنرانی خود استفاده کرد و تعدادی از ادعا‌های اسرائیل را رد کرد.

مهمترین آن القای طرف اسرائیلی بود که از حمله مطلع بوده و حمله پیشگیرانه آن از آسیب رساندن به حمله حزب الله جلوگیری کرده است.

اطلاعات قبلی اسرائیل از حمله حزب‌الله همچنین به این حس می‌افزاید که این گروه لبنانی درز‌های اطلاعاتی بزرگی دارد، به‌ویژه پس از کشته شدن تعداد زیادی از فرماندهان حزب‌الله.

با این حال، نصرالله گفت که اسرائیلی‌ها این حمله را کشف نکردند و افزود که آنها فقط متوجه حرکت در نزدیکی مرز شده و حملاتی را انجام داده‌اند، اما قبل از شروع حمله به هیچ یک از سایت‌های پرتاب موشک یا پهپاد حزب‌الله اصابت نکرده‌اند. نصرالله گفت که مناطقی که اسرائیل مورد حمله قرار داد قبلاً از سایت‌ها و انبار‌های پرتاب موشک خالی شده بودند یا مکان‌هایی بودند که تنها پس از پایان حمله مورد حمله قرار گرفتند.

او همچنین روایت اسرائیل را به چالش کشید که حمله‌ای از لبنان متشکل از هزاران موشک را متوقف کرده است، در عوض گفت که حزب الله عمدا فقط حدود ۳۰۰ موشک و به دنبال آن پهپاد‌ها شلیک کرده است.

۵- از اهداف غیرنظامی اجتناب شد

نصرالله تاکید کرد که هدف، ارتش و اطلاعات اسرائیل بوده و این گروه از تمام مناطق غیرنظامی از جمله زیرساخت‌های عمومی مانند فرودگاه بن گوریون در تل آویو اجتناب کرده است.

وی گفت: «برای اطمینان از حفاظت از غیرنظامیان در لبنان و برای جلوگیری از آسیب دشمن به آنها، ما ترجیح دادیم از غیرنظامیان [در اسرائیل]دوری کنیم.»

نصرالله به احساس ترسی که از زمان کشته شدن شکر و احتمال جنگ همه جانبه با اسرائیل در لبنان حاکم شده است، اذعان داشت.

نصرالله گفت: «در این مرحله کنونی، کشور [لبنان]می‌تواند نفس بکشد و آرام شود».

منبع: شفقنا

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون