هتل‌های ترکیه سوت و کور تر از همیشه

چرا «ترکیه» خلوت شد؟

چرا «ترکیه» خلوت شد؟
در سواحل ترکیه در امتداد دریای مدیترانه، سواحل مملو از جمعیت که جایی برای انداختن حتی یک حوله هم ندارند، در تابستان منظره‌ای عادی است.
کد خبر: ۳۱۷۰۲
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

زی‌سان: در سواحل ترکیه در امتداد دریای مدیترانه، سواحل مملو از جمعیت که جایی برای انداختن حتی یک حوله هم ندارند، در تابستان منظره‌ای عادی است. اما امسال وضع چنین نیست.

ابه گزارش زی‌سان به نقل از بی بی سی؛ گرچه آمار‌های رسمی نشان می‌دهند که درآمد گردشگری در سه‌ماهه دوم سال ۱۲ درصد و تعداد گردشگران ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما رشد بخش گردشگری ترکیه کاهش یافته است.

مهمت جِم از فدراسیون هتلداران ترکیه می‌گوید: «اولین بار است که در سال‌های اخیر، در ماه ژوئیه شاهد خالی ماندن قابل‌توجه هتل‌ها بوده‌ایم.»

جم می‌گوید که نرخ اِشغال هتل، که درصد اتاق‌های پر شده در یک زمان مشخص را نشان می‌دهد، حداکثر به ۶۰ درصد رسید.

در ترکیه، این رقم معمولا در اوج فصل تابستان به حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد می‌رسد. پس از پایان محدودیت‌های کووید، تعداد گردشگران خارجی در سراسر جهان سال به سال افزایش یافته است.

اما سرعت افزایش گردشگران در ترکیه نسبت به دیگر مقاصد در مدیترانه کندتر بوده است، زیرا به نظر می‌رسد گردشگران خارجی به گزینه‌های ارزان‌تر تمایل دارند.

علاوه بر این، ابَر تورم در ترکیه با ایجاد بحران هزینه‌های زندگی، سفر‌های داخلی را برای مردم دشوار کرده و باعث کاهش رزرو‌های هتل شده است. نور دومان مالک هتلی در شهر چشمه است که یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در غرب ترکیه به شمار می‌رود.

او می‌گوید: «تن‌ها به خاطر نزدیکی این هتل به دریا است که می‌توانم اتاق‌هایم را پر کنم. هتل‌های دیگر که در مناطق داخلی قرار دارند با مشکلاتی روبرو هستند. همه ما ناچار شدیم قیمت اتاق‌ها را کاهش دهیم. هزینه‌های برق و سایر هزینه‌ها افزایش یافته است.»

نرخ رسمی تورم در ترکیه در حال حاضر ۶۱.۸ درصد است.

ترکیه در میان کشور‌هایی است که بالاترین میزان تورم را دارند

چرا هتل‌های ترکیه این قدر سوت و کور هستند؟

نور بر این باور است که حتی مهاجران ترک مقیم اروپا هم، که معمولاً در تعطیلات به ترکیه برمی‌گردند، امسال تصمیم به سفر به ترکیه نگرفته‌اند.

اثر گردشگردی ورزشی

به گفته مسئولان ترکیه، رویداد‌های ورزشی مهمی که امسال تابستان در اروپا برگزار شدند، در کند شدن رشد تعداد گردشگران در ترکیه اثر داشته‌اند.

چرا هتل‌های ترکیه این قدر سوت و کور هستند؟

آلمان از ۱۴ ژوئن تا ۱۴ ژوئیه امسال میزبان مسابقات یورو ۲۰۲۴، قهرمانی فوتبال اروپا بود و انتظار می‌رفت که بیش از ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی به خاطر این مسابقات به کشور سفر کنند.

پاریس در سه هفته‌ای که میزبان المپیک ۲۰۲۴ بود، پذیرای بیش از ۱۱.۲ میلیون گردشگر بود.

با توجه به تأثیر این رویداد‌های ورزشی، محمد نوری ارصوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، گفته است که افزایش تعداد گردشگران تا سپتامبر به کندی ادامه خواهد یافت.

او همچنین گفته است که پس از آن، تعداد افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند، افزایش خواهد یافت. این وزیر گفته است: «آمار‌های کنونی نشان می‌دهد که تا پایان سال می‌توانیم به هدف خود، یعنی ۶۰ میلیون بازدیدکننده، برسیم یا حتی با افزایش ۶ درصدی، آن را پشت سر بگذاریم.»

جذابیت جزایر یونان

آقای ارصوی می‌گوید تصمیم یونان به کاهش محدودیت‌های ویزا برای شهروندان ترکیه نیز در کاهش نرخ اِشغال هتل‌ها در چندین شهر توریستی ترکیه مؤثر بوده است.

اوایل امسال، مقامات یونان برنامه‌ای برای صدور ویزای فوری معرفی کردند که به گردشگران ترکیه این امکان را می‌دهد که هنگام ورود به ده جزیره یونانی در دریای اژه، ویزا دریافت کنند.

در نتیجه، توجه شهروندان ترکیه به این مقاصد بیشتر شد و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اشاره کردند که علیرغم افزایش نرخ ارز، جزایر یونان نسبت به ترکیه ارزان‌تر به نظر می‌رسند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت تلاش کرده است با کنترل نرخ ارز، به مقابله با تورم بپردازد.

فیروز باغلی‌کایا، رئیس انجمن گردشگری تورساب ترکیه می‌گوید: «افزایش نرخ ارز همچنان بسیار کمتر از افزایش هزینه‌ها بوده است، که منجر به افزایش قیمت‌های سفر، به ویژه در بخش اقامتگاه‌ها شده است.»

تارکان آقیوز، مالک یک هتل و رئیس انجمن مالکان هتل در مرکز تاریخی استانبول، نیز با این نظر موافق است و بیان می‌کند که گردشگرانی که عمدتا از کشور‌های بالکان یا عرب می‌آیند، به دلیل هزینه‌های بالای پوشاک و غذا، یونان را به ترکیه ترجیح می‌دهند.

او می‌گوید: «ما هیچ درآمدی نداریم و خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم آنچه هزینه می‌کنیم را تامین کنیم. در مقایسه با سال گذشته، هزینه‌های ما سه برابر شده، در حالی که درآمد ما ثابت مانده است.»

بسیاری از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی صورت‌حساب‌هایی از جزایر یونان را به اشتراک گذاشته‌اند و ادعا می‌کنند که هتل‌ها یا رستوران‌های یونان در مقایسه با ترکیه بسیار ارزان‌تر هستند.

یک کاربر در اکس، که پیشتر توییتر نامیده می‌شد، ادعا کرده بود که او چهار شب در جزیره لسبوس یونان اقامت داشته و مبلغی که پرداخته برابر با یک شب اقامت در آیوالیک، شهر تفریحی ترکیه در آن سوی دریای اژه، بوده است.

یک منتقد هنری در توضیح عکسی که به اشتراک گذاشته، نوشته است: «این یک مکان لوکس در نزدیکی ساحل جزیره خیوس است. قیمت‌ها بسیار پایین هستند. در مقایسه با ترکیه، اینجا تقریبا رایگان است.»

یک بازیگر ترکیه‌ای در مصاحبه‌ای گفت: «قیمت‌ها در جزیره ساموس نصف قیمت‌های بودروم [در آن سوی دریا]هستند. این وضعیت برای کشور ما غم‌انگیز است.»

به گفته کارشناسان گردشگری، با افزایش قیمت‌ها در ترکیه، مقاصد گردشگردی در مصر، مراکش، تونس و دوبی نیز برای گردشگران بین‌المللی جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

شهرت بد

علاوه بر قیمت‌های بالا، گزارش‌های متعددی از کلاهبرداری از گردشگران در شهر‌های تفریحی نیز ممکن است در تصمیم مسافران خارجی نقش داشته باشد.

ماه گذشته، یک مکان تفریحی در آنتالیا، که یکی از مقاصد تعطیلاتی در جنوب ترکیه است، با دریافت ۱۲۰۰ لیر (۳۵ دلار) برای دو لیوان آب انار، جنجال بزرگی را به وجود آورد.

به لطف مداخله مقامات محلی، پول گردشگر بازگردانده شد.

تارکان آقیوز، نماینده ۴۰۰ هتل در مرکز تاریخی استانبول، می‌گوید: «شهرت بد ناشی از چنین اقداماتی یا به عنوان مثال ممنوعیت اخیر و فیلتر کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام - هرچند برای مدتی کوتاه - به مشکلات صنعت گردشگری افزوده است.»

او می‌گوید: «قبلا می‌توانستیم آینده‌مان را پیش‌بینی کنیم، اما اکنون نگران هستیم.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون