یک طلاق عجیب؛ زنی شوهرش را در خواب آرایش کرد؛ ناخن‌هایم را هم لاک زد!

یک طلاق عجیب؛ زنی شوهرش را در خواب آرایش کرد؛ ناخن‌هایم را هم لاک زد!
باتوجه به گستردگی فضای‌مجازی، می‌توان پیش‌بینی کرد که به تدریج فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگ‌تری در زندگی روزمره افراد ایفا کند. از آن جایی که زندگی مردان و زنان متأهل به عنوان یک زوج براساس روابط و ارتباطات میان فردی بنا می‌شود، آسیب‌های فضای مجازی رابطه این افراد را هم با تهدید و چالش‌های جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۳۱۳۷۷
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱

خراسان نوشت: به‌تازگی ماجرای درخواست جدایی یک زوج به دلیل بزک شوهر در خواب برای انتشار در اینستاگرام پربازدید شده است. در ادامه، بخش کوتاهی از ادعا‌های این مرد و تحلیل روان‌شناسی این ماجرا را خواهید خواند.

زوج جوان وقتی وارد اتاق قاضی شدند، مرد که از چهره‌اش عصبانیت نمایان بود، گفت: «جناب قاضی من می‌خواهم این خانم را طلاق بدهم تا شاید بتوانم دوباره طعم آرامش را بچشم. این زن دیوانه فضای‌مجازی و اینستاگرام است. از ۲۴ ساعت حداقل ۲۰ ساعتش را آن جا زندگی می‌کند. اوایل زندگی‌مشترک زیاد این موضوع را جدی نمی‌گرفتم ولی حالا دیگر زندگی خودم هم نابود شده است. چالش‌های مسخره این خانم در اینستاگرام هم تمامی ندارد. همین هفته پیش، یک روز که می‌خواستم بروم سرکار، صبح که بلند شدم از دیدن سر و وضع خودم وحشت کردم. وقتی من خواب بودم، او دست‌های مرا لاک قرمز زده بود و صورتم را آرایش کرده بود. از قضا من آن روز جلسه مهمی داشتم و به خاطر این رفتار نتوانستم به موقع برسم و برایم خیلی بد شد. وقتی گفتم چرا این کار را کردی، گفت چالش بود. آقای قاضی رفتار این زن دیگر امانم را بریده و خسته شده‌ام». قاضی که متعجب شده بود رو به زن جوان کرد و گفت که دخترم تو چنین کار‌هایی می‌کنی؟ او هم با خنده گفت: «جناب قاضی همه مردم همین کار‌ها را می‌کنند و با این کار‌ها کلی پول در اینستاگرام در می‌آورند. من نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارم باید برای آن‌ها یک سرگرمی انجام بدهم. من این چالش‌های قشنگ را از پیج‌های خارجی پیدا می‌کنم. چرا شوهران آنها طلاق‌شان نمی‌دهند و ناراحت نمی‌شوند؟» در واکاوی این درخواست طلاق چند مورد قابل بررسی است که در ادامه به آنها از دیدگاه یک متخصص مشاوره خانواده و ازدواج اشاره می‌شود.

 آسیب به وظایف همسری با استفاده زیاد از فضای‌مجازی

پیدا شدن رد پای فضای‌مجازی در رابطه زن و شوهری، نگرش زوجین به یکدیگر را تغییر داده و همین مسئله باعث اختلال در روابط صمیمانه زوجین خواهد شد. استفاده بیش از حد از فضای‌مجازی معمولا با از دست دادن زمان و وظایف مهم همراه است. از آن جایی که زندگی‌مشترک باعث ایجاد وظایف متعدد در ابعاد مختلف از جمله فعالیت‌های اقتصادی، مراودات عاطفی، مراقبت از همسر و فرزندان و توجه به سلامت‌روانی و جسمانی برای زوج‌ها می‌شود بنابراین اختصاص زمان بیش از حد به فضای‌مجازی باعث تغییر در سبک‌زندگی زوجین شده و زمینه رفتار انحرافی و عدم تعهد به وظایف زندگی‌زناشویی و شغلی را برای فرد مهیا می‌کند.

 ترویج سبک‌های غلط

در مزایای فضای مجازی برای آموزش، سرگرمی و بهبود کسب و کار‌ها شکی نیست، اما در زمینه آسیب‌ها و در فرایند تغییر ارزش‌ها و اثرات ماهیتی و رسانه‌ای فضای‌مجازی، سبک‌های غلط و آسیب‌هایی مثل تفریحات ناسالم (ایجاد چالش اینستاگرامی)، فرهنگ برهنگی، مصرف گرایی و مدگرایی، تجمل‌پرستی و حس همذات پنداری ترویج می‌شود. بینندگان هم برای عقب نماندن از ارزش‌های کاذب ارائه شده، آنها را به صورت عادت در خود درونی کرده و با خود همراه می‌کنند؛ بنابراین تضعیف ارزش‌ها در خانواده فرد را در مسیر آسیب‌ها در رابطه زناشویی قرار می‌دهد.

اعتیاد به اینترنت و تخریب رابطه

 در همین پرونده، شوهر مدعی شده که همسرش از ۲۴ ساعت حداقل ۲۰ ساعتش را در اینستاگرام زندگی می‌کند. از اصلی‌ترین تاثیرات فضای مجازی در روابط زوجین، اعتیاد به اینترنت است. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد بی‌تفاوتی بین زن و شوهر شود تا جایی که در نهایت به طلاق عاطفی آنها منجر شود.

از بین بردن سیستم خانواده

 استفاده زیاد و نادرست از فضای‌مجازی به تدریج سیستم خانواده را مختل و مثل ویروسی، کارکرد خانواده را تضعیف می‌کند.

کاهش اعتمادبه‌نفس و افزایش تنوع‌طلبی

 با توجه به تبلیغات فراوان و وجود انواع مدل‌ها و بازیگر‌ها از کشور‌های مختلف در فضای‌مجازی و دسترسی آسان به آنها از این طریق، امکان مقایسه این افراد با شریک زندگی انسان فراهم می‌شود. در صورت بی توجهی به اقتضائات فضای‌مجازی، احتمال کاهش اشتیاق به همسر و سردی با او به دلیل مشاهده کاستی‌ها نسبت به بهترین مدل‌های شبکه‌های‌اجتماعی بسیار بالا می‌رود.

طلاق عاطفی

زن و شوهر ممکن است به سبب تاثیرات منفی فضای مجازی بدون این که متوجه شوند از یکدیگر فاصله بگیرند. این همان طلاق عاطفی است. حضور افراطی هر یک از زوجین در فضای مجازی به خصوص در حضور دیگری، با کاستن از فرصت توجه به نیاز‌های عاطفی و روانی زوجین همراه است و به افزایش نارضایتی و تنش‌ها در خانواده دامن می‌زند.

 مدیریت تاثیرات منفی فضای‌مجازی در روابط همسران

راهکار‌های کاهش تاثیرات‌منفی فضای‌مجازی در روابط همسران عبارتند از: تقویت مبانی و سیستم خانواده در بین زوجین، آشناسازی زوجین به نقش‌ها و وظایف هریک از همسران در خانواده، اولویت‌دادن به خانواده و آموزش مدیریت سیستم خانواده که همسران بدانند خانواده را اصل قراردهند نه فضای‌مجازی و مسائل دیگر را، همسران آگاهی داشته باشند مهم‌ترین اصل در درون خانواده رابطه مناسب و عاطفی با همسر است و هر چیزی که مانع این رابطه می‌شود لازم است مدیریت شود، همسران درخصوص مدیریت و استفاده از فضای مجازی به توافق برسند و این مهم نیاز به مشورت و توافق دو نفر دارد.

tags # طلاق
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون