ترس از پلیس چین و حزب

داستان یک کلاهبرداری پیچیده از چینی‌ها

داستان یک کلاهبرداری پیچیده از چینی‌ها
چینی‌ها در سراسر جهان هدف کلاهبرداری پیچیده‌ای قرار می‌گیرند که در آن کلاهبرداران وانمود می‌کنند مأموران پلیس چین هستند
کد خبر: ۳۱۰۴۸
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷

زی‌سان: چینی‌ها در سراسر جهان هدف کلاهبرداری پیچیده‌ای قرار می‌گیرند که در آن کلاهبرداران وانمود می‌کنند مأموران پلیس چین هستند. یک زن چینی بریتانیایی به بی‌بی‌سی گفت یک عمر پس انداز خود را به کلاهبرداری داده است که در تماس‌های تصویری با لباس رسمی پلیس و در مکانی شبیه دفتر پلیس ظاهر می‌شده است.

هلن یانگ هنوز کابوس آن دو هفته‌ای را می‌بیند که به دروغ باعث شده بودند فکر کند در فهرست افراد تحت تعقیب چین است.

کلاهبردارانی که خود را مأموران پلیس چین می‌نمایند یک حسابدار چینی ساکن لندن را فریب داده بودند که فکر کند به دلیل کلاهبرداری کلان در کشورش تحت تعقیب است.

کوهی از مدارک جعلی بر سر هلن ریخته بودند که نشان می‌داد او مرتکب جرمی شده است که روحش هم از آن خبر نداشت.

وقتی پلیس جعلی هلن را تهدید به استرداد به زندان در چین کرد او در تلاش ناامیدانه برای اینکه بتواند در بریتانیا بماند، ۲۹هزار پوند پس‌انداز یک عمر خود را به عنوان «وثیقه» به آنها می‌دهد.

او می‌گوید: «حالا فکر می‌کنم چقدر احمق بودم، اما از کجا می‌دانستم که آنها واقعی نیستند. کاملاً واقعی بودند».

ماجرای هلن ممکن است غیر‌واقعی به نظر بیاید، اما موارد مشابه فراوانی در میان چینی‌های سراسر جهان وجود دارد.

سفارت‌های چین در سراسر جهان و همچنین اف‌بی‌آی در ایالات متحده آمریکا هشدار‌هایی درباره کلاهبرداری‌هایی با هویت‌های جعلی منتشر کردند. بنا به گزارش‌ها زن سالمندی در لس‌آنجلس بیش از ۳ میلیون دلار برای اینکه جلوی استردادش به چین را بگیرد به کلاهبرداران پرداخت کرد.

یک کلاهبرداری پیچیده از چینی‌ها در سراسر جهان

اف‌بی‌آی و سفارت‌های چین در سراسر جهان هشدار‌هایی درباره کلاهبرداری‌هایی با جعل هویت پلیس منتشر کرده‌اند.

به طور معمول این کلاهبرداری‌ها با یک تلفن ساده شروع می‌شود. در مورد هلن فردی ادعا می‌کرد که مأمور گمرک چین است و بسته‌ای غیر‌قانونی که به نام او ارسال شده است را توقیف کرده‌اند.

هلن هیچ بسته‌ای ارسال نکرده بود و به او گفتند که اگر فکر می‌کند از هویت او سوءاستفاده شده است باید به پلیس گزارش کند. با اینکه هلن مشکوک شده بود، اما تلفن را قطع نمی‌کند.

او می‌گوید: «چینی‌هایی مثل من، چون در چین به دنیا آمده و بزرگ شده‌ایم فرمانبردار بار آمده‌ایم. به همین دلیل وقتی حزب از ما می‌خواست که کاری را انجام دهیم یا والدینم از من می‌خواستند کاری را انجام دهم به ندرت پاسخ منفی می‌دادم».

هلن را به مردی ارجاع دادند که می‌گفتند پلیسی در شهر شنژن به نام «سرکار فنگ» بود. هلن درخواست مدرک می‌کند و مرد از او می‌خواهد که تماس تصویری داشته باشند. وقتی تماس برقرار می‌شود هلن مردی با لباس رسمی پلیس می‌بیند که چهره‌اش با کارت شناسایی پلیس که نشان می‌داد همخوانی داشت.

سرکار فنگ در تماس تصویری مکانی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد دفتر کامل ایستگاه پلیس است که چندین مأمور یونیوفرم‌پوش و میز بزرگی با آرم پلیس در آن دیده می‌شوند.

هلن می‌گوید: «همان لحظه بود که تمام شک و تردید‌هایم برطرف شد. گفتم متأسفم این روز‌ها باید خیلی مراقب باشم کلاهبرداری زیاد شده است».

در همان حال که حرف می‌زدند هلن صدای پیامی را از بلند‌گوی دفتر پلیس شنید که از سرکار فنگ می‌خواست به تماسی درباره او پاسخ دهد.

سرکار فنگ هلن را پشت خط منتظر گذاشت و وقتی بازگشت دیگر هیچ صحبتی از بسته ارسالی غیر‌قانونی نکرد. گفت به او اطلاع داده‌اند که هلن متهم به شرکت در کلاهبرداری مالی بزرگی است.

یک کلاهبرداری پیچیده از چینی‌ها در سراسر جهان

«گفتم این امکان ندارد. او گفت هیچ‌کس خودش نمی‌گوید من مجرم هستم آنچه مهم است شواهد و مدارک است».

به هلن ورقه‌ای شبیه رسید بانکی به نام او نشان دادند که مبلغ کلانی در آن بود و سرکار فنگ به او گفت اگر بی‌گناه است باید به آنها کمک کند تا مجرمان واقعی را دستگیر کنند. مرد هلن را وادار کرد تا توافق‌نامه محرمانه‌ای را امضا کند که درباره این تحقیقات با هیچ‌کس صحبت نکند. به هلن هشدار دادند که اگر درباره این موضوع با دیگران صحبت کند شش ماه زندانی خواهد شد.

«او گفت اگر به کسی بگویی که با پلیس چین گفتگو کردی زندگی‌ات در خطر خواهد افتاد».

کلاهبرداران همچنین از هلن خواستند تا اپلیکیشنی را دانلود کند که آنها بتوانند شبانه‌روز او را رد‌گیری کنند.

در روز‌های بعد هلن تلاش می‌کرد در محل کار عادی به نظر برسد. او هر شب مشغول نوشتن معرفی‌نامه شخصی بود که از او خواسته بودند با تمام جزئیات زندگی خود تنظیم کند.

سپس سرکار فنگ دوباره با او تماس می‌گیرد با خبر‌هایی درباره چند مظنون دیگر که دستگیر شده‌اند. او مدارکی به هلن نشان داد که چندین نفر او را متهم کرده‌اند.

برای هلن ویدئویی ارسال کردند که به نظر می‌رسد مردی زندانی به پلیس اعتراف می‌کند و از او به عنوان رئیس باند کلاهبرداری نام می‌برد.

یک کلاهبرداری پیچیده از چینی‌ها در سراسر جهان

کلاهبرداران هلن برای اینکه به او بقبولانند که مجرم است، از ویدئوی اعتراف یک زندانی استفاده کردند.

ما دقیق‌تر ویدئو را دیدیم و، چون فرد مظنون ماسک کووید بر چهره دارد نمی‌توان گفت آنچه گفته می‌شود با حرکت لب‌های او هماهنگی دارد. به راحتی می‌شود تصور کرد که فایل صوتی جعلی با نام هلن یا هر قربانی دیگری بر فیلم گذاشته باشند.

برای هلن که متقاعد شده بود با پلیس واقعی طرف است، چنین چیزی هولناک بود.

او می‌گوید: «بعد از آنکه نام خودم را شنیدم احساس تهوع کردم. باعث شد متقاعد شوم که توی دردسر بزرگی افتاده‌ام».

هلن کاملاً حرف سرکار فنگ را باور کرده بود که با اینکه شهروند بریتانیاست می‌توانند او را به چین مسترد کنند.

«او به من گفت ۲۴ ساعت فرصت داری تا وسایلت را جمع کنی. پلیس در فرودگاه به دنبال تو خواهد آمد».

به هلن گفتند اگر بتواند وثیقه جور کند می‌تواند جلوی استردادش به چین را بگیرد. پس از بررسی مدارک بانکی از او خواستند تا ۲۹۰۰۰هزار پوند برای آنها بفرستند.

هلن می‌گوید: «احساس هولناکی داشتم. به دخترم قول داده بود که برای خریدن اولین آپارتمانش به او کمک کنم».

چند روز بعد باز پلیس جعلی پیدایش شد و به هلن دستور داد تا ۲۵۰هزار پوند دیگر باید بپردازد وگرنه او را به چین بازمی‌گردانند.

او می‌گوید: «من برای زندگی‌ام می‌جنگیدم. اگر مرا به چین برمی‌گردانند هرگز نمی‌توانستم دوباره برگردم».

پس از آنکه هلن تلاش کرد این پول را از دوستی قرض کند این دوست دختر هلن را از ماجرا با‌خبر کرد. هلن در‌هم‌شکست و همه چیز را تعریف کرد. اما اول گوشی تلفن را در کشوی آشپزخانه گذاشت و دخترش را اتاق خواب برد و پتویی روی سرشان کشیدند تا کلاهبرداران نتوانند صدای آنها را بشنوند. دخترش با شکیبایی حرف‌های او را شنید و توضیح داد که این کلاهبرداری است. بانک هلن توانست پول را بازگرداند، اما این ماجرا می‌توانست پایان هولناک‌تری برای او داشته باشد.

او می‌گوید: «دو هفته بود خواب نداشتم. چطور می‌توانی بخوابی وقتی یک نفر با تلفن تو را تحت نظر دارد». در جریان این بی‌خوابی‌ها دو بار با ماشین خودش تصادف کرد که در تصادف دوم ماشین به طور کامل آسیب دید.

«من کسی را به قتل نرساندم، اما ممکن بود این کار را بکنم. این کلاهبرداران می‌توانند آدم بکشند».

قربانیان دیگر پلیس‌های جعلی دچار ماجرا‌های خوفناک‌تری شده‌اند.

در برخی موارد باور‌نکردنی چندین دانشجوی چینی که نتوانسته‌اند درخواست‌های مالی کلاهبرداران را تأمین کنند برای گرفتن پول از خانواده‌های خود وانمود کردند که قربانی آدم‌ربایی شده‌اند.

کارآگاه ارشد جو دوئیهی از پلیس نیو‌ساوت‌ولز پس از چندین مورد در استرالیا کارزار عمومی برای آگاهی‌بخشی درباره آدم‌ربایی‌های مجازی یا سایبری به راه انداخته است.

او می‌گوید: «افراد را مجبور می‌کنند تا ویدئویی از خود در موقعیت دردناکی تهیه کنند که گویی قربانی آدم‌ربایی شده‌اند. دست‌و‌پا‌بسته و مقداری سس گوجه‌فرنگی طوری که به نظر می‌آید زخمی و خونین هم هستند و از عزیزان و خانواده خود درخواست پول کنند».

سپس از این دانشجویان می‌خواستند تا خود را منزوی کنند و پنهان شوند و کلاهبرداران این تصاویر را برای خانواده‌های آنها در چین می‌فرستادند و از آنها اخاذی می‌کردند.

قربانیان کلاهبرداری گاهی فریب می‌خورند تا خود از دیگران کلاهبرداری کنند.

کارآگاه جو دوئیهی می‌گوید: «کلاهبرداران قربانی را فریب می‌دهند تا خیال کنند برای دولت چین کار می‌کنند. برای این افراد مدارک شناسایی جعلی می‌فرستند و از آنها می‌خواهد تا به عنوان پلیس چین سوگند یاد کنند».

او می‌گوید از یک قربانی که به کلاهبرداران پول داده است برای نظارت یا ترساندن دانشجویان دیگر چینی در استرالیا استفاده می‌کنند.

یک کلاهبرداری پیچیده از چینی‌ها در سراسر جهان

کارشناسان معتقدند بسیاری از چنین کلاهبرداری‌هایی را گروه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری چین انجام می‌دهد که از مراکز مختلفی در کشور‌هایی مانند میانمار، کامبوج و لائوس هدایت می‌شود.

رسانه‌های دولتی چین گزارش کرده‌اند که ده‌ها هزار مظنون و مجرم سال گذشته به چین بازگردانده شده‌اند.

آگاهی از چنین کلاهبرداری‌هایی رو به افزایش است. با دانشجویی از ژاپن گفتگو کردیم که فکر می‌کند هدف چنین کلاهبردارانی قرار گرفته است و گفتگویش با آنها را ضبط کرده است.

او که نخواست نامش فاش شود فایل ضبط‌شده را در اختیار بی‌بی‌سی قرار داد. در این گفتگو کلاهبرداران به او می‌گویند اگر درباره این گفتگو با کسی صحبت کند باعث به خطر افتادن «تحقیقات» می‌شود. او از ارسال هرگونه پول خودداری می‌کند و کلاهبرداران دست از سرش بر‌می‌دارند.

او خوب می‌داند شانس آورده از چنگ آنها گریخته است.

«هرگز فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی برای من بیفتد. همیشه نسبت به شماره تماسی که نمی‌شناسید محتاط باشید».

منبع: بی بی سی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون