چرا پشه‌ها عاشق سوراخ بینی غورباقه‌ها هستند؟

چرا پشه‌ها عاشق سوراخ بینی غورباقه‌ها هستند؟
تیمی از دانشمندان که حوضچه‌های آب شیرین را در جزیره‌ای در استرالیا مطالعه می‌کردند، رفتار پشه‌های عجیب و غریبی را مشاهده کردند؛ آن‌ها هنگام تغذیه از قورباغه‌ها، همیشه به سمت سوراخ‌های بینی می‌رفتند.
کد خبر: ۲۶۸۲
|
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

زی‌سان: محققان سه سال را صرف بررسی حدود ۶۰ حوضچه تالاب آب شیرین در جزیره کوراگانگ، در استرالیا کردند. آن‌ها در طول تحقیقات خود، در مجموع از ۳۹۷۷ دوزیستان را مشاهده و از آن‌ها عکس گرفتند، اما پس از بازگشت به آزمایشگاه و گذاشتن تمام عکس‌های خود، متوجه چیز جالبی شدند. از میان هزاران عکس آنها، ۱۲ مورد از آن‌ها پشه‌هایی را نشان می‌دادند که از گونه‌های مختلف قورباغه تغذیه می‌کردند، اما چطور؟ در همه این تصاویر، پشه‌ها خون را از سوراخ بینی حیوانات می‌مکیدند.

دانشمندان در این‌باره نوشتند: «در همه موارد، مشاهده شد که هر پشه مستقیماً از سوراخ بینی میزبان دوزیست خود تغذیه می‌کند. به این صورت که بین چشم میزبان مستقر شده و در همان جهت میزبان قرار می‌گیرد. در موارد دیگر پشه‌ها روی پشت میزبان دوزیستان خود فرود آمدند و به تدریج تا سوراخ بینی بالا رفتند تا شروع به تغذیه کنند. ما هیچ پشه‌ای را مشاهده نکردیم که از هیچ عضو دیگری از بدن قورباغه تغذیه کند.»

بیشتر بخوانید: ماجرای قورباغه متناقض را می‌دانید؟

به گزارش زی‌سان، این پشه‌ها که توسط کارشناسان به عنوان “Mimomyia elegans”، گونه‌ای بومی استرالیا شناخته می‌شوند، جالب توجه است. این حشرات با نزدیک‌شدن به پوزه خطر بزرگی را متحمل می‌شوند. با این حال آن‌ها ترجیح می‌دهند این‌کار را بکنند، چراکه سوراخ بینی محلی بهینه برای استخراج خون است، بنابراین ارزش خطر را دارد!

اگر پشه‌ها از روبه‌رو به سمت قورباغه بیایند احتمال شکار شدنشان بالاست. اما آن‌ها می‌دانند که باید در واکنشی دفاعی، قورباغه را دور بزنند. به این صورت که یا از پشت سرش روی آن فرود بیایند یا از پایین‌تنه.

چرا بینی؟ چرا پای قورباغه نه؟!

اگرچه مشاهدات این دو دانشمند احتمال تغذیه پشه‌های Mimomyia elegans از مناطق دیگر بدن قورباغه‌ها را رد نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که آن‌ها سوراخ‌های بینی را با وجود خطر نسبتاً بالاتر ترجیح می‌دهند.

چرا پشه‌ها عاشق سوراخ بینی غورباقه‌ها هستند؟

پوست نازک‌تر سوراخ بینی به احتمال زیاد رسیدن به رگ‌های خونی را آسان‌تر می‌کند، اما این گونه از پشه، دارای قسمت‌های بلند و قوی گزنده‌ای است که مشکلی برای سوراخ کردن پوست در سایر قسمت‌های بدن قورباغه ندارد. با این حال آن‌ها همیشه به سمت یک منطقه ناامن می‌روند…

تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چرا این‌گونه از پشه‌ها تا این حد به سوراخ‌های بینی قورباغه‌ها علاقه دارند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون