کشف فسیل سالم از جنین یک دایناسور ۷۲ میلیون ساله

کشف فسیل سالم از جنین یک دایناسور ۷۲ میلیون ساله
جنین دایناسور بسیار کمیاب و کاملاً مفصل‌بندی شده در داخل یک تخم فسیل شده پیدا شد که بیش از یک دهه در انبار موزه‌ای در چین گرد و غبار گرفته بود. این نمونه متولد نشده که تصور می‌شود بین ۶۶ تا ۷۲ میلیون سال سن داشته باشد، ارتباط باورنکردنی بین دایناسور‌ها و پرندگان مدرن را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۶۱۱
|
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

زی‌سان: جنین دایناسور بسیار کمیاب و کاملاً مفصل‌بندی شده در داخل یک تخم فسیل شده پیدا شد که بیش از یک دهه در انبار موزه‌ای در چین گرد و غبار گرفته بود. این نمونه متولد نشده که تصور می‌شود بین ۶۶ تا ۷۲ میلیون سال سن داشته باشد، ارتباط باورنکردنی بین دایناسور‌ها و پرندگان مدرن را نشان می‌دهد.  تخمین زده می‌شود که این موجود داخل تخم متعلق به گروهی از تروپود‌های پردار و بدون دندان به نام اویراپتوروسورهاست و طول آن حدود ۲۷ سانتی متر است. این فسیل نشان دهنده اولین کشف جنین دایناسور است که حالت آن که شبیه جنین‌های پرندگان امروزی است. پرندگان امروزی کمی قبل از جوجه ریزی، در یک سری مانور‌ها به نام توکینگ شرکت می‌کنند که شامل انحنای بدن و پایین آوردن سر در زیر بال می‌شود، اما منشا تکاملی این رفتار تاکنون ناشناخته مانده است.

 

جنین یک دایناسور ۷۲ میلیون ساله

پروفسور «استیو بروسات»، پژوهشگر این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: این دایناسور کوچک قبل ازتولد دقیقا شبیه جوجه پرنده‌ای است که در تخمش حلقه زده‌است و این شواهد بیشتری برای این فرضیه فراهم می‌کند که بسیاری از ویژگی‌های پرندگان امروزی، برای اولین بار در اجداد دایناسورشان تکامل یافته‌است. بچه یینگلیانگ که در موزه تاریخ طبیعت سنگی یینگلیانگ قرار دارد، ازکامل‌ترین جنین‌های دایناسور محسوب می‌شود که تاکنون یافت شده است و به محققان اجازه می‌دهد نگاهی جدید به یک بچه تروپود دست نخورده داشته‌باشند.

دایناسور ۷۲ میلیون ساله

 

با این حال، از آنجا که این تنها نمونه در نوع خود است، نویسندگان مقاله اذعان می‌کنند در مورد ماهیت جنین‌های دایناسور، هیچ نتیجه قطعی از مشاهدات آن‌ها نمی‌توان گرفت و فسیل‌های بیشتری مانند این باید قبل از تایید هر فرضیه مورد مطالعه قرار گیرد. با این اوصاف، آن‌ها معتقدند این جنین فسیلی استثنایی، نشان‌دهنده آن است که برخی رفتار‌های اولیه رشدی (مانند همین تغییر وضعیت جنین در تخم پیش از شکستن آن) که رفتاری منحصربه‌فرد برای پرندگان در نظر گرفته می‌شود، ممکن است ریشه عمیق‌تری در دودمان تروپود داشته باشد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون