هشدار به کرجی‌ها؛ مراقب باشید پشه آئدس به البرز وارد شد!

هشدار به کرجی‌ها؛ مراقب باشید پشه آئدس به البرز وارد شد!
رعایت این توصیه‌های بهداشتی برای عموم مردم، به ویژه مسافران به کشور‌های جنوبی ایران و استان‌های گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، ضروری است.
کد خبر: ۲۶۰۹۱
|
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱

در پی گزارش‌های اخیر مبنی بر مشاهده پشه آئدس در برخی استان‌های کشور، مسئولان بهداشتی استان البرز نسبت به احتمال ورود این حشره خطرناک به منطقه هشدار داده‌اند.

دکتر شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، در گفتگویی با خبرنگاران، ضمن تأکید بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی، اطمینان داد که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس در استان گزارش نشده است.

دکتر صیادی توضیح داد که پشه آئدس ناقل چندین بیماری خطرناک از جمله تب دنگی، زیکا، چیکونگونیا و تب زرد است.

وی افزود: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط این پشه منتقل می‌شود و در سال‌های اخیر، حضور آن در برخی از شهر‌های کشور گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز علائم مشترک بیماری‌های منتقله از پشه آئدس را برشمرد: تب ناگهانی و شدید، سردرد‌های شدید، درد پشت چشم، ضایعات پوستی، استفراغ، درد مفاصل، احساس خستگی و حالت تهوع از جمله این علائم هستند. افراد در صورت مشاهده این علائم باید سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

دکتر صیادی همچنین به شرایط تکثیر این پشه اشاره کرد و گفت: پشه آئدس در آب‌های راکد، حتی در مقادیر بسیار کم، مانند آب زیر گلدان یا ظروف پلاستیکی رها شده، تخم‌گذاری می‌کند.

برای پیشگیری از شیوع این پشه، مسئولان بهداشتی توصیه‌های زیر را ارائه کرده‌اند:

- تخلیه منظم آب زیر گلدان‌ها و ظروف آب حیوانات

- خالی کردن آب زیر کولر و ناودان‌ها

- خودداری از نگهداری لاستیک خودرو در فضای غیرمسقف

- جمع‌آوری ظروف رها شده در محیط

- قرار دادن درپوش برای ظروف ذخیره آب

- تخلیه و شستشوی مرتب سطل‌های زباله

علاوه بر این، استفاده از توری برای درب و پنجره‌ها، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و استفاده از اسپری حشره‌کش در محیط‌های مشکوک به وجود پشه آئدس توصیه شده است.

دکتر صیادی در پایان تأکید کرد که رعایت این توصیه‌های بهداشتی برای عموم مردم، به ویژه مسافران به کشور‌های جنوبی ایران و استان‌های گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، ضروری است.

tags # بیماری
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون