آفتاب چگونه در عرض ۱۵ دقیقه بدن را از بین می‌برد؟

آفتاب چگونه در عرض ۱۵ دقیقه بدن را از بین می‌برد؟
با توجه به آنچه توسط روزنامه انگلیسی «دیلی میل» منتشر شده، با افزایش دما در بسیاری از نقاط، کارشناسان در مورد خطرات گرمازدگی کشنده هشدار داده‌اند که در بسیاری از کشور‌ها می‌تواند تنها پس از ۱۰ دقیقه نشستن در فضای باز شما را دچار کند.
کد خبر: ۲۶۰۷۷
|
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

زی‌سان: هواشناسان در حالی زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که مناطق مختلف جهان با امواج گرمای خطرناک و شاخص‌های دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد روبرو هستند.

گرمای شدید در حال حاضر عامل اصلی قتل‌های مرتبط با آب و هوا در بسیاری از نقاط جهان است و مقامات را بر آن داشته تا به میلیون‌ها نفر در مناطق گرما هشدار دهند که آب و هوای چند روز آینده را جدی بگیرند تا خطر مرگ آنها را تهدید نکند.

حداکثر ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد

بدن انسان دارای یک پنجره دمایی باریک تقریباً بین ۳۷ تا ۳۷.۸ درجه سانتیگراد است که در آن می‌تواند عملکرد‌های حیاتی را انجام دهد.

کارشناسان فاش کرده‌اند که «زنجیره‌ای از رویدادها» که منجر به گرمازدگی می‌شود، در عرض چند ثانیه پس از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد، یعنی بیش از ۳۲ درجه سانتی‌گراد، شروع می‌شود و شامل تعریق، ضربان قلب سریع و کم‌آبی بدن است.

تنها در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه، دمای بالا بر خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی مانند مغز تأثیر می‌گذارد و منجر به احساس گیجی، سرگیجه و غش می‌شود.

در حالی که فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا بدن «دچار گرمازدگی کامل و از دست دادن کامل عملکرد خود» شود.

گزارش اختصاصی دیلی میل به تفصیل، آنچه را که در بدن یک فرد معمولی از لحظه بیرون رفتن در گرمای شدید رخ می‌دهد، به شرح زیر توضیح داد:

آفتاب چگونه در عرض ۱۵ دقیقه بدن را از بین می‌برد؟

در دقیقه اول

به محض اینکه فردی بیرون می‌رود و اشعه خورشید به پوست در معرض دید برخورد می‌کند، احتمالاً بلافاصله شروع به عرق کردن می‌کند. عرق کردن روشی است که بدن برای خنک‌سازی خودش انجام می‌دهد.

وقتی بدن دمای بالا را حس می‌کند، هیپوتالاموس، بخشی از مغز که دما را تنظیم می‌کند، به غدد روی پوست می‌گوید که عرق ترشح کنند.

دکتر Zachary Schlader، استاد گروه حرکت‌شناسی در دانشگاه ایندیانا، به نوبه خود گفت: این یک پاسخ کاملا طبیعی است و اشاره کرد که عرق کردن در این مورد خوب است.

عرق مایعی است که بیشتر از آب تشکیل شده، اما حاوی مقادیر کمی نمک مرطوب‌کننده است که گرما را از بدن خارج کرده و با تبخیر روی پوست آن را خنک می‌کند.

اما سطوح بالای رطوبت در هوا می‌تواند خنک کردن بدن توسط عرق را دشوار کند، بنابراین ماندن در دمای بسیار بالا منجر به از دست دادن مایعات بیشتری نسبت به بدن می‌شود.

دقیقه دوم

در شرایط گرمای شدید، عرق می‌تواند تنها در دو دقیقه از پوست تبخیر شود، زیرا بدن نمی‌تواند عرق کافی برای خنک کردن بدن به موقع تولید کند.

بدن در تلاش برای ادامه دادن روندی به نام گشاد شدن عروق شروع می‌کند که در آن رگ‌های خونی باز می‌شوند و جریان خون به پوست افزایش می‌یابد.

به نوبه خود، دکتر کریستی زیونتز، رئیس و مدیر بخش اورژانس در یک مرکز پزشکی در نیوجرسی، گفت که بدن شروع به توزیع مجدد خون از نقاط مختلف در تلاش برای خنک کردن بدن می‌کند.

این می‌تواند تعریق را برای چند دقیقه بیشتر طولانی کند و پس از آن معمولاً تعریق متوقف می‌شود.

۵ تا ۱۰ دقیقه

دکتر Ziontz اضافه کرد: بعد از آن ضربان قلب در عرض پنج دقیقه شروع به تسریع می‌کند و توضیح داد که افزایش سرعت نبض به دلیل جهت‌گیری جریان خون از سایر اندام‌های حیاتی مانند قلب، کاهش می‌یابد و قلب مجبور به پمپاژ خون با قدرت بیشتر می‌شود.

هنگامی که خون از مغز خارج می‌شود و به سمت پوست جریان می‌یابد، فردی که در آستانه گرمازدگی قرار دارد علائمی مانند سرگیجه، گیجی و ممکن است حتی خطر غش باشد.

فرآیند دور کردن خون از اندام‌های حیاتی را انقباض عروق می‌نامند. دکتر شلادر گفت: «تصور می‌شود که این انقباض رگ‌های خونی یکی از محرک‌هایی است که در نهایت باعث شروع مجموعه‌ای از علائم می‌شود که ممکن است به گرمازدگی تبدیل شود.»

وی همچنین با اشاره به کرامپ‌های گرمایی که به دلیل از دست دادن مقدار زیادی آب بدن از طریق تعریق رخ می‌دهد، گفت: در شرایط این تحولات، از دست دادن آب نمک و کم‌آبی به طور همزمان رخ می‌دهد.

بیش از ۳۰ دقیقه

دکتر زیونتز گفت: از دست دادن کامل عملکرد بدن که در این مرحله دمای داخلی بدن به حدود ۴۱.۱ درجه سانتیگراد می‌گ. کمرسد.

دکتر شلادر آبشار واکنش.‌های بدن را با سپسیس مقایسه می‌کند، واکنش بیش از حد بدن به عفونتی که می‌تواند منجر به نارسایی کامل اندام‌ها شود.

پزشکان خاطرنشان کردند که تعیین ترتیب توقف کار اعضای بدن دشوار است، اما در این مرحله، جستجوی مراقبت‌های اضطراری برای جلوگیری از وخامت بیشتر و فروپاشی و کاهش آسیب‌های طولانی‌مدت ضروری است.

در این مرحله، فرد ممکن است به رابدومیولیز نیز مبتلا شود که شکستگی عضلات و مرگ احتمالی است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، زمانی که بافت ماهیچه‌ای می‌میرد، الکترولیت‌ها و پروتئین‌ها در جریان خون آزاد می‌شوند و باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم، تشنج و آسیب کلیه می‌شوند.

دکتر جرد راس، پزشک اورژانس در کارولینای جنوبی، گفت: «علاوه بر این، گرما می‌تواند باعث فروپاشی غشای سلولی و آزادشدن پتاسیم در جریان خون شود»، با اشاره به اینکه «میزان بالای پتاسیم می‌تواند با سیگنال‌های الکتریکی در قلب تداخل داشته و حتی باعث حمله قلبی و مرگ شود.»

آفتاب چگونه در عرض ۱۵ دقیقه بدن را از بین می‌برد؟

کمک‌های اولیه فوری

اگر فردی که از گرمازدگی رنج می‌برد در آستانه دریافت مراقبت‌های اورژانسی باشد، پزشکان بلافاصله شروع به کار برای خنک کردن او می‌کنند. دکتر زیونتز گفت: «همه سیستم‌ها زمانی که پوست سرد می‌شود، درمان می‌شوند، بنابراین از پوشش‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود و نمک نرمال برای کاهش دمای بدن به داخل سیاهرگ تزریق می‌شود. مانند زیر بغل و کشاله ران که مشابه مراکز خدماتی بزرگ برای مقدار زیادی خون هستند.

در موارد شدیدتر، ممکن است یک کاتتر در مثانه قرار داده شود تا به این روش خنک شود.

دکتر زیونتز تخمین می. زند که حدود یک یا دو روز در بیمارستان طول می‌کشد تا یک بیمار بهبود یابد و می‌گوید: مدت در بیمارستان نباید خیلی طولانی باشد.

اثرات بلندمدت

دکتر زیونتز توضیح داد: هیچ نقص یا ناتوانی دائمی در اثر گرمازدگی نباید وجود داشته باشد. باید قابل بازیابی باشد. اما برخی از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که زنده ماندن از گرمازدگی می‌تواند اثرات طولانی گ‌مدت داشته باشد.

یک بررسی علمی که سال گذشته در مجله Open Access Emergency Medicine منتشر شد، نشان داد که بازماندگان گرمازدگی ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن قلبی و کلیوی در مراحل بعدی زندگی خود قرار بگیرند که با خطر مداوم مرگ همراه است.

اختلالات شناختی و حرکتی

تحقیقات بیشتر همچنین گرمازدگی را با اختلالات شناختی و حرکتی طولانی‌مدت، حتی در بیماران جوان سالم مرتبط دانسته است. وب‌سایت کلینیک کلیولند همچنین اعلام کرد که یک بار قرار گرفتن در معرض آفتاب، خطر ابتلای مجدد به آن را افزایش می‌دهد. یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد که دلیل آن ممکن است به دلیل ضعف ایمنی در بیماران باشد.

از آفتاب‌زدگی خودداری کنید

برای جلوگیری از گرمازدگی، دکتر Ziontz توصیه می‌کند که با آب و نوشیدنی‌های ورزشی هیدراته سر کنید، به خصوص اگر کافئین نیز مصرف کنند که خاصیت ادرار آور دارد.

وی همچنین به توجه دقیق به دارو‌های مصرفی فرد توصیه کرد، زیرا برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند از فرآیند‌های خنک‌کننده طبیعی مانند تعریق جلوگیری کنند و گفت: «ما باید دائماً پیش‌بینی‌های هواشناسی را دنبال کنیم، اقدامات احتیاطی را انجام دهیم و طبق قوانین محافظت در برابر آفتاب و سایه برنامه‌ریزی کنیم.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون