همه هزینه‌های عروسی با طلای گرمی ۳میلیون و ۳۹۰هزار تومان

همه هزینه‌های عروسی با طلای گرمی ۳میلیون و ۳۹۰هزار تومان
هزینه خرید طلا برای عروس و حلقه برای داماد هم هست که با طلای گرمی حدود ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان مخارج شب عروسی را بالا می‌برد.
کد خبر: ۲۵۱۱۶
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵

سور و سات جشن‌های نامزدی و عروسی تا قبل از ماه محرم و صفر شروع می‌شود. به غیر از خرج تالار که خرج سنگینی روی دست عروس و داماد می‌گذارد، هزینه خرید طلا برای عروس و حلقه برای داماد هم هست که با طلای گرمی حدود ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان مخارج شب عروسی را بالا می‌برد، تا جایی که دیگر هزینه‌ها، مثل اجاره یا خرید لباس عروس، دستمزد آرایشگر، هزینه عکاسی و تصویربرداری و گل‌آرایی ماشین و... خیلی به چشم نمی‌آید.

در حال‌حاضر، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان است و عروس و داماد مجبورند برای برگزاری عروسی، حلقه و سرویس طلا بخرند. البته هدیه زیر لفظی زمان بله گفتن عروس هم هست. هر قطعه طلا با احتساب سود طلافروش، اجرت کار و ۹درصد مالیات ارزش افزوده فروخته می‌شود که با قیمت این روز‌های طلا، اصلا رقم کمی نیست. مثلا وزن استاندارد یک حلقه ازدواج برای خانم‌ها، حدود ۸ تا ۱۰ گرم است که یک حلقه ساده بدون خرج کار نزدیک ۲۷ میلیون تومان تا ۳۳ میلیون تومان هزینه دارد. 

‌قیمت حلقه نامزدی و عقد از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴۷ میلیون تومان

طبق رسم و رسوم قبل از مراسم عقد، جشن نامزدی برگزار می‌شود و خانواده عروس و داماد باید حلقه نشان بخرند. البته با بالا رفتن قیمت طلا بعضی از خانواده‌ها یک راست می‌روند سر اصل مطلب و همان حلقه عقد را می‌خرند و کار را تمام می‌کنند. اما بعضی از خانواده‌ها هنوز مو به مو همه مراسم را برگزار می‌کنند. کسانی که حلقه نامزدی یا نشان می‌خرند باید حداقل حدود ۱۳ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان برای حلقه عروس‌خانم کنار بگذارند.

چون حلقه نشان، رینگی و ساده و بدون نگین خریداری می‌شود و وزن استاندارد انگشتر نشان برای عروس بین ۴ تا ۶ گرم است. وزن حلقه نشان نامزدی داماد هم بین ۷ تا ۱۰ گرم است. با این اوصاف اگر داماد حلقه ۷ گرمی انتخاب کند، هزینه آن حدود ۲۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان می‌شود. اگر حلقه ۱۰ گرمی انتخاب کند که خرج خیلی بالا می‌رود و نزدیک ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فقط خرج خرید یک حلقه نشان نامزدی می‌شود.

اگر این قیمت‌ها به نظرتان بالا می‌آید، هنوز به بررسی قیمت حلقه‌های طلا برای عروس و داماد نرسیده‌ایم، چون قطعا حلقه عقد عروس و داماد از حلقه نشان و نامزدی سنگین‌تر و کارشده‌تر است و به همین دلیل، خرید آنها بودجه بیشتری نیاز دارد. حلقه عقد عروس و همچنین داماد، نگین‌دار طراحی می‌شود. البته حلقه عقد عروس خرج کار بیشتری دارد و ممکن است با جواهر اصل یا سنگ‌های اتمی تزئین شود. البته ما اصلا سراغ حلقه با نگین جواهر نمی‌رویم. اما یک حلقه ساده بدون نگین جواهر، یعنی با سنگ‌های اتمی بین ۱۰ تا ۱۲ گرم وزن دارد.

اجرت ساخت حلقه‌های نگین‌دار که توسط سازنده طلا از طلافروش گرفته می‌شود، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است و حتی اگر خیلی روی حلقه کار شود، ممکن است اجرت آن به ۲۰ درصد هم برسد. با این تفاسیر، خرید یک حلقه ۱۰ گرمی برای عروس با اجرت ۱۵ درصدی حدود ۳۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان هزینه دارد.

۷ درصد هم سود طلا فروش است؛ به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که فقط باید روی سود و اجرت دریافت شود. وزن استاندارد حلقه عقد داماد اگر نگین‌دار باشد؛ معمولا بین ۱۲ تا ۱۴ گرم است. اگر داماد یک حلقه ۱۲ گرمی بخرد، با احتساب ۱۵ درصد اجرت کار، باید حدود ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کنار بگذارد. ۷ درصد سود و مالیات برارزش افزوده هم نباید فراموش شود. 

قیمت سرویس طلا از ۸۱ میلیون تا ۱۶۱ میلیون تومان

خرید سرویس طلا این روز‌ها واقعا به بودجه عروس و داماد و خانواده‌ها بستگی دارد. چون حداقل وزن یک نیم‌ست که فقط شامل گوشواره و گردنبند است، بین ۲۰ تا ۲۵ گرم است که با احتساب طلای بالای ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه خرید آن خیلی بالا می‌رود. البته بعضی از عروس‌ها، به خرید نیم‌ست راضی نمی‌شوند و حتما برای شب عروسی یک سرویس کامل که شامل گردن‌بند، گوشواره، دست‌بند و انگشتر می‌شود، می‌خواهند.

با این اوصاف یک سرویس طلای کامل بین ۴۰ تا ۵۰ گرم وزن دارد. البته خرید سرویس طلا خرده‌ریز‌های دیگری هم دارد. اجرت ساخت سرویس طلا خیلی بالاست. چون بیشتر سرویس‌هایی که برای عروس طراحی می‌شود با سنگ‌های اتمی، مروارید و سنگ‌های باارزش تزئین می‌شود؛ همین موضوع، اجرت ساخت را گاهی تا ۲۰ درصد هم بالا می‌برد. با این تفاسیر اگر عروس خانمی راضی شود و یک نیم‌ست حدود ۲۰ گرمی بخرد با ۲۰ درصد اجرت کار باید حداقل ۸۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان هزینه کند. همچنین با قیمت طلای هر گرم ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومانی یک سرویس کامل طلای ۴۰ گرمی با ۲۰ درصد اجرت حدود ۱۶۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان خرج روی دست عروس و داماد می‌گذارد.

خرید زیر لفظی و هدیه سر عقد از ۲۶ تا ۴۰ میلیون تومان

رسم است که داماد هنگام بله گفتن عروس زیر لفظی هدیه بدهد. زیرلفظی هم از قدیم، یک تکه طلا و بسته به وسع مالی داماد و خانواده‌اش به یک سرویس طلا و جواهر هم می‌رسد. تا چند سال پیش که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بالای یک میلیون تومان نرسیده بود، خیلی‌ها یک سرویس طلا یا ۶ عدد النگو یا یک نیم‌ست به عنوان زیرلفظی هدیه می‌دادند.

اما در حال‌حاضر و با طلای گرمی ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان دیگر کسی سراغ هدیه‌های سنگین نمی‌رود و خیلی‌ها، کار را با یک دست‌بند ظریف یا یک النگوی ساده یا یک گوشواره سبک جمع می‌کنند. با این اوصاف اگر داماد یک النگوی ظریف ساده و بدون خرج کار و طراحی‌های ویژه ۷ گرمی برای عروس بخرد، با اجرت ساخت حدود ۱۰ درصد باید حدود ۲۶ میلیون تومان هزینه کند. قیمت یک دستبند ۱۰ گرمی با اجرت ساخت ۱۵ درصد نیز حدود ۳۹ میلیون تومان می‌شود. 

اما اعضای درجه یک فامیل عروس و داماد هم جزو کسانی هستند که باید سرعقد هدیه بدهند. تا قبل از بالا رفتن قیمت سکه، ربع‌سکه و نیم‌سکه نقل محافل بودند و همیشه به‌عنوان کادوی ویژه سرعقد انتخاب می‌شدند. در حال‌حاضر قیمت نیم‌سکه حدود ۲۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان است و یک قطعه ربع‌سکه با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. شاید همین موضوع باعث داغی بازار سکه گرمی شده است، چون این سکه همیشه جزو پرفروش‌های بازار است. در این روزها، ارزان‌ترین سکه بازار همین سکه تک گرمی است که با قیمت ۷ میلیون و ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی هم اندازه یک قطعه طلای ۲ گرمی. 

با ۲ گرم که نمی‌توان طلای قابل‌هدیه دادن خرید، اما یک سکه گرمی بالاخره برای خودش ارج و قرب دارد و هرچه باشد زمان هدیه دادن می‌گویند مثلا خواهر عروس یک عدد سکه گرمی هدیه داده است. 

اگر کسی هم وسعش برسد و سکه طلای بهار آزادی طرح جدید هدیه بدهد، باید حدود ۴۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان هزینه کند. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم هم حدود ۳۷ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان است. سکه پارسیان هم یکی از هدایایی است که سر عقد به عروس و داماد می‌دهند. اما مهم این است که بدانید پارسیان، سکه نیست.

چون فقط سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، نام سکه می‌گیرند. اما این سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شوند. طبق قانون بانک مرکزی، همه پلاک‌های طلای پارسیان موجود در بازار باید از نظر ظاهری با سکه‌های بانک مرکزی متفاوت باشند. معمولا این سکه‌ها به صورت ۶ ضلعی، ۸ ضلعی و بیضی تولید می‌شوند. عیار سکه پارسیان درست مثلا طلای موجود در بازار ۱۸ عیار و ۷۵۰ در هزار است. در حالی که سکه‌های بانک مرکزی ۹۰۰ در هزار هستند.

منبع: هفت صبح

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون