جنجال قبل از برگزاری ‌کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید

جنجال قبل از برگزاری ‌کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید
قرار است نهم تیرماه علیرضا قربانی در تخت جمشید کنسرت برگزار کند
کد خبر: ۲۵۰۷۵
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

‌اولین بار است که یک کنسرت در تخت جمشید برگزار می‌شود. پیش از آن در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در تخت جشمید موسیقی اجرا شده بود. حالا برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در محوطه پارسه خبرساز شده است.

بعضی فعالان میراث فرهنگی نگران آسیب به بنا هستند. آنها می‌گویند لرزه‌های مداوم با امواج ریز ممکن است به بنا آسیب بزند. کنسرت در فاصله ۵۰ متری از بیرون تخت‌گاه برگزار می‌شود. آیا این کنسرت می‌تواند به بنای تخت جمشید آسیب برساند؟ 

علیرضا عسگری چاه‌وردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در فاصله ۵۰ متری از تخت‌گاه تخت‌جمشید و میزان خطرات آن برای این بنای باستانی می‌گوید: در بلیت‌های فروخته‌شده آمده ردیف‌های صندلی در کاخ آپادانا، تچر و دروازه تخت‌جمشید قرار گرفته است که به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست و این صندلی‌ها پایین محوطه تخت‌جمشید قرار می‌گیرند و کاملا جدا از محوطه هستند.

‌وی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها و شایعات در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مخرب امواج صوتی بر آثار تاریخی گفت: در حال حاضر مسأله تاثیر صوت بر بنا‌های تخت جمشید مطرح است و به همین دلیل مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید و در فاصله ۵۰ متر زیر سطح ارتفاع ۱۷ متری تختگاه انجام می‌شود. تاکید شده از باند‌هایی استفاده شود که صدا به سمت تخت‌گاه تخت‌جمشید برنگردد و به طرف پردیس تخت جمشید منعکس شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت گفت: تخت جمشید از این جهت جای برگزاری کنسرت نیست که نتایج حاصل از بیشینه، میانه و کمینه صوت، متوسط شدت صوت، نمودار‌های اسپکتروگرام و شدت انرژی صوت در قالب نقشه‌های گرافیکی این طرح نشان می‌دهد منبع تولید صدا باید از داخل تختگاه تخت جمشید جدا شود و به بیرون از محوطه انتقال یابد، بنابراین در تمهید اجرای برنامه موسیقی این موضوع لحاظ شده است و مکان اجرای برنامه به بیرون از تخت جمشید انتقال داده شد.

منبع: فارس

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون