قورباغه متناقض: قورباغه عجیبی که سایز بچگی‌اش سه برابر بزرگسالی‌اش است

قورباغه متناقض: قورباغه عجیبی که سایز بچگی‌اش سه برابر بزرگسالی‌اش است
قورباغه‌های متناقض که به عنوان قورباغه‌های کوچک شونده نیز شناخته می‌شوند در بچگی تقریباً سه برابر بزرگتر از سنین بزرگسالی خودشان هستند.
کد خبر: ۲۴۰۱
|
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

زی‌سان: این قورباغه نسبتاً عجیب و غیرعادی است، زیرا با بزرگ شدن سنش کوچکتر می‌شود به طور قابل توجهی در مرحله لاروی نسبت به مرحله بزرگسالی به لحاظ جثه بزرگتر است.

به گزارش زی‌سان، یک بچه قورباغه سه تا چهار برابر بزرگتر از بزرگسالان است و اندازه آن تا ۲۲ سانتی متر می‌رسد. در مقایسه، طول یک بزرگسال تا ۸ سانتی متر می‌رسد. گونه‌های دیگر در جنس نیز این تغییر غیرعادی در اندازه را نشان می‌دهند، اما «قورباغه متناقض» رکورد طولانی‌ترین قورباغه را در اختیار دارد.

قورباغه متناقض

پس چگونه این بچه قورباغه‌ها اینقدر بزرگ هستند؟ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله Herpetological منتشر شد، نشان داد که سرعت رشد این بچه قورباغه‌ها مشابه گونه‌های دیگر است، اما تفاوت در این است که بچه قورباغه‌های متناقض همچنان به رشد مداوم خود ادامه می‌دهند. در همین حین که بچه قورباغه‌ها روند دگردیسی به بزرگسالی را آغاز می‌کنند، نر‌ها از قبل شروع به تولید اسپرم کرده و «اساساً بالغ شده‌اند» و ماده‌ها نیز تخم‌گذاری کرده‌اند. این اتفاق معمولاً در مرحله نوجوانی چرخه زندگی قورباغه‌ها اتفاق می‌افتد.

مقاله دیگری که به بررسی گونه‌های مشابه پرداخته بود، رشد اسکلتی بچه قورباغه‌های آن گونه را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که تا پایان دگردیسی رشد اسکلتی آن‌ها تکمیل شده است. مهمترین دلیل اندازه خارق‌العاده قورباغه از دم بلند و عمیق آن ناشی می‌شود. طول بدن بچه قورباغه قبل از دگردیسی به یک قورباغه بالغ، با یک قورباغه بزرگسال بالغ قابل مقایسه است.

تصویر بچه قورباغه متناقض

در اکثر گونه‌های دیگر، قورباغه‌ی پس از دگردیسی، کوچک است و سپس بزرگتر می‌شود. با این حال، از آنجایی که این قورباغه نسبت به سایر گونه‌ها برای مدت طولانی‌تری رشد می‌کند، و زمانی که فرآیند دگردیسی را طی می‌کند، رشد خوبی از خود نشان می‌دهد، قورباغه بالغ، اما رشد کمی را نشان می‌دهد یا اصلاً رشد نمی‌کند. از دست دادن دم این قورباغه باعث می‌شود که قورباغه در مسیر «کوچک شدن» حرکت کند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون