احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره مبانی الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: از بدو ورود به این سازمان و در راستای تحقق شعار دولت مبنی بر شفافیت و پیشگیری از رانت و فساد بر اساس قانون انجام وظیفه کردیم.
مبانی الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی
وی به ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی که در آن سازوکار تعیین شهریه مشخص شده است اشاره کرد و افزود: بر این اساس شورای نظارت مرکزی (آموزش و پرورش) الگوی تعیین شهریه را اعلام و استانها نیز با رعایت قانون نسبت به تعیین شهریه با توجه به این شاخصها اقدام میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طی ۲ سال گذشته بخشی از این فرایند اتفاق افتاده و در سال جاری نیز موفق شدیم تا این فرآیند را به صورت کامل در کشور اجرا کنیم.
به گفته محمودزاده، در ماده ۱۵ این قانون هفت شاخص مربوط به تعیین شهریه شامل (تورم، موقعیت و فضای آموزشی، تجهیزات، فوق برنامه و...) مشخص است و بر اساس مصوبه امسال، میزان افزایش شهریه مدارس متناسب با مولفههای الگو و ارائه برنامههای آموزشی و پرورشی در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین و فعالیتهای فوق برنامه درسی و غیر درسی تعیین شد.
دستورالعمل ابلاغی به مدارس غیردولتی
وی به صدور دستورالعمل ابلاغی به مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: به استناد این دستور العمل میزان تخصیص ساعات فوق برنامه درسی و غیردرسی در مقطع ابتدایی و برای دورههای متوسطه اول و دوم نیز فرآیندی مشخص، تعیین و ابلاغ شده است.
محمودزاده بیان کرد: بر اساس الگوی تعیین شهریه و در ترکیبی که در ماده ۱۶ دیده شده هر منطقه از کشور به ازای هر مدرسه پس از بررسی نهایی در کمیته شهریه مناطق، وفق قانون بارگذاری شهریهها انجام شد.
دریافت علیالحساب در صورت مشاهده نکردن شهریه سامانهای
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ۱۸ هزار واحد آموزشی در کشور خاطرنشان کرد: امروز به جرات اعلام میکنم این فرآیند در بیش از ۱۷ هزار مدرسه در سطح استانها، مناطق و مدارس کشور تکمیل شده و فرایند بارگذاری شهریههای سایر مدارس نیز در حال انجام است.
محمودزاده ادامه داد: مدارس موظف هستند مطابق شهریه اعلامی در سامانه نسبت به پذیرش و ثبت نام دانش آموزان اقدام کنند و در صورت عدم دسترسی و مشاهده شهریه سامانهای مکلف هستند تا در توافق با خانوادهها برابر شهریه سال قبل و به صورت علی الحساب ثبت نام دانش آموز را تا زمان ابلاغ نهایی شهریه انجام دهند.
جزئیات افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
وی در خصوص میزان متغیرهای شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بیان کرد: نزدیک به ۴۰ درصد شهریههای مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده و قریب به ۳۴ درصد شهریههای مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.
وی اظهار داشت: حدود ۱۴ درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و ۶ درصد دیگر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان شهریه دریافت میکنند؛ ضمن آنکه ۲.۵ درصد مدارس شهریههایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ۱.۵ درصد شهریههای مدارس بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.
محمودزاده ادامه داد: شهریه حدود نیم درصد از مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام میشود.
این مسئول در آموزش و پرورش با ارائه توضیحات پیرامون جزییات شهریههای ثبت شده در سامانه گفت: شهریههایی که در سامانه ارائه شده شامل مباحث و برنامههای درس ملی طبق مصوبات آموزش و پرورش و براساس ساعات تعریف شده و بخشی دیگری نیز مربوط به فوق برنامههای درسی و غیردرسی است که آنها نیز در چارچوب ضوابط و بر اساس ابلاغیه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام میگیرد.
هزینههای جانبی جزء نرخ مصوب شهریه نیست
معاون وزیر آموزش و پرورش به دریافت هزینههای خارج از نرخ شهریه مصوب اشاره کرد و افزود: بخشی از دریافتها و هزینههای جانبی در مدارس غیر دولتی تابع نظام نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیا و مربیان مدارس منوط میشود.
وی افزود: هزینههایی، چون پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش آموزی به هیچ عنوان با شهریه اعلامی در سامانه ارتباط ندارد و مستلزم عقد قراردادهای منعقده با اولیا است.
دریافت هزینههای تجملاتی ممنوع!
محمودزاده تاکید کرد: هرگونه هزینههای تجملاتی و پذیرایی که با فرهنگ اسلامی - ایرانی و رویکردهای تربیت اسلامی ناسازگار باشد، ممنوع است.
این مسئول همچنین گفت: دریافتهایی که در برخی از مدارس با عناوین آموزشگاهی انجام میپذیرد نیز براساس تفاهمهای انجمن اولیا و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دورههای آموزشی از جمله زبان خارجی در ساعات غیردرسی و اختیاری است که این مبالغ نیز خارج از شمول شهریه اعلامی خواهد بود.
مدارس ناقض قانون را گزارش دهید
وی ضمن تقدیر از موسسان و مدیران مدارسی که با احترام به قانون و متناسب با الگو نسبت به تعیین شهریه مبادرت میکنند، گفت: اولیا در صورت مشاهده اندک مدارسی که نقض قانون رفتار میکنند، میتوانند گزارشهای خود را به مناطق و اداره کل آموزش و پرورش استانها در سراسر کشور گزارش و پیگیری کنند.
محمودزاده در خصوص نظارت بر فرآیند و عمکرد مدارس غیردولتی گفت: طوری برنامه ریزی شده تا همزمان با پروژه مهر که در بازه زمانی ثبت نامها همراه است، نظارت کافی و لازم را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: بر اساس شهریه ابلاغی در ابتدای اردیبهشت هیچ گونه افزایش درصدی و تعریف برابر را در یک منطقه و استان مشخص نشده و شهریهها تنها متناسب با عملکرد و شاخصهای مدرسه تعیین شده است.
شهریه برخی مدارس کاهش یافت
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از مدارس در فرایند تعیین شهریه با کاهش نرخ شهریه مواجه شدند که بر اساس بررسی متغیرهایی مثل محیط آموزشی، عدم تجهیزات و سایر شاخصها شهریه این مدارس کاهش یافته.
وی ادامه داد: بنابراین نمیتوانیم بصورت کلی بگوییم که هر منطقه یا شهر و یا استان چند درصد افزایش داشته است، زیرا بررسی همه شاخصها و الگوها؛ تعیین کننده میزان افزایش یا کاهش شهریه مدارس هستند.
نظارت میدانی و سامانهای بر عملکرد مدارس
وی درباره نظارتهای دورهای و مستمر از روند عملکرد مدارس غیردولتی گفت: نظارت میدانی و سامانهای انجام میشود و تیمهای نظارتی پس از بررسی موضوعات مختلف و مستند سازی اطلاعات ضمن تسریع دررسیدگی به شکابات مردمی، قاطعانه با هر متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش خطاب به موسسان و مدیران مدارس خاطرنشان کرد: متناسب با الگوهای مشخص شده و با توجه میزان ارائه خدمات آموزشی و تربیتی و ۳۰ ساعته شدن فعالیت رسمی معلمان که تاثیر بسزایی در انگیزه فعالیت آموزشی و کیفیت بخشی دارد، را مبنای تخصیص شهریه قرار دهند و از دریافت هرگونه وجه خارج از عرف جدا پرهیز کنند.
وی به خانوادهها پیرامون مشاهده شهریه سامانهای و اطلاع از میزان شهریه اعلامی مدارس تاکید کرد و خواستار آن شد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراحل ثبت نام، موارد شکایت را به صورت حضوری در مناطق و استانها یا از طریق سامانه گزارش دهند.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش؛ بر اساس قوانینی که امسال در خصوص مشوقهای ابلاغی امید میرود بتوان فضای مدارس غیردولتی را با توجه به رویکردهای دولت مردمی سیزدهم و ماموریتهای ابلاغی در سند تحول بنیادین، موثرتر از گذشته ساماندهی کرد.
منبع: ایرنا