سن تتو در ایران به یک عدد عجیب و غریب رسید

سن تتو در ایران به یک عدد عجیب و غریب رسید
روزنامه همشهری در گزارشی از شیوع پدیده خالکوبی در سنین زیر ۱۴ سال را بررسی کرده است.
کد خبر: ۲۳۷۰۷
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲

روزنامه همشهری در گزارشی از شیوع پدیده خالکوبی در سنین زیر ۱۴ سال را بررسی کرده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

* بازار تتو در دهه اخیر حسابی داغ شده است و تعداد کسانی که روی بدنشان را با نقش و نگار‌های خاص می‌پوشانند، هر روز بیشتر می‌شود؛ تتو‌هایی که بعضا عجیب و غریب است و دامنه آن به گردن و صورت و حتی پشت پلک هم می‌رسد. ویروس تتوزدن به قدری شدت یافته که حالا برخی نوجوانان و حتی کودکان هم به شیوه تقلیدی به این کار روی آورده‌اند و می‌خواهند حتما طرحی روی بدنشان داشته باشند. بیشتر آنها تا زمانی که در مدرسه هستند، تلاش می‌کنند تا تتو را در نقاط کمتر دیده شده بدنشان ثبت کنند، اما برخی با رفع محدودیت سیستم آموزشی با سرعت عجیبی بدن خود را به دفتر نقاشی تبدیل می‌کنند.

* چند روز پیش بود که ویدئوی تتوی ابرو برای یک دختر ۷ ساله در اینستاگرام، حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد و بسیاری انگشت انتقاد خود را به سمت والدین این کودک و آرایشگرش نشانه رفتند. در توضیح ویدئوی منتشر شده نوشته شده بود: «چند روز پیش این دختر ۷ ساله اومد واسه ابروهاش، چون دوستاش به‌خاطر ابروهاش اذیتش می‌کردن، تصمیم گرفتیم که درستش کنیم.» در ادامه ویدئوی دختر ۷ ساله با ابرو‌های تیره‌تر و تتو‌شده نشان داده شد و بسیاری با بیان جملاتی همچون «این آرایشگر و والد باید تحت پیگرد قانونی قرار می‌گرفتن» انتقاد کردند.

* از خود تتو‌زدن برای کودک و نوجوان، عجیب‌تر تبلیغات آن در سطح گسترده است. ویدئوی دختربچه‌ای که به‌گفته خودش با اصرار زیاد، مادرش را برای تتو‌زدن راضی کرده بود، یک نمونه از این خروار است. «همه دوستام تتو دارن و منم دلم می‌خواست یه تتو مفهومی بزنم.» ویدا جزو دختر‌هایی است که از سن ۱۶ سالگی تتو‌زدن در قسمت‌های مختلف بدنش را آغاز کرد. او که اکنون ۲۰ سال دارد، بخش اعظمی از صورت، دست‌ها، گردن و پاهایش را با تتو‌های رنگی پوشانده است. ویدا می‌گوید: «من دوست دارم مثل تتلو باشم، به‌خاطر همین شروع کردم به تتو‌زدن.» به‌گفته ویدا، کل بدن او با ۷۰ نوع تتو پوشانده شده است: «هر‌ماه حداقل یک میلیون تومان پول تتو‌های جدیدم می‌شه. خانواده‌ام موافق نیستن، اما خب این سلیقه منه، تتو‌های تتلو به‌من ایده می‌ده.»

* از آنجا که تتوزدن غیرقانونی است، نرخ مصوبی برای هزینه‌های آن وجود ندارد و همین دست تتوکار‌ها را برای گرفتن پول بیشتر باز گذاشته است. بسته به نوع طرح و میزان کار تتو از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۰ و حتی ۱۰۰ میلیون خرج بر می‌دارد. میترا می‌گوید: «مثلا برای اینکه دست پلمب بشه (تتو در کل دست) بعضی‌ها تا ۴۰ میلیون تومان هم می‌گیرن.» هر چند از نظر قانون انجام تتو منعی ندارد، اما تتو برای کودکان و نوجوان‌هایی که شخصیت‌شان هنوز کامل شکل نگرفته است، زنگ خطر فرهنگی را به صدا درآورده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون