زیبایی هیولا؛ چگونه آرایش زشت مد شد؟

زیبایی هیولا؛ چگونه آرایش زشت مد شد؟
ستاره‌ها سینما و سرگرمی به موجی که به «آرایش زشت» یا «زیبایی زشت» معروف شده است، تمایل نشان داده‌اند
کد خبر: ۲۳۰۴۳
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

زی‌سان: به نظر می‌رسد افراد مشهور نسخه‌های معمول زیبایی را رد کرد‌ه‌اند و بسیار مایل‌اند روش‌های دیگری را آزمایش کنند. آیا این پایان عصر پوست‌های صاف و عکس‌های بیش‌ازحد رتوش شده است؟

زیبایی هیولا؛ چگونه آرایش زشت مد شد؟

هنگامی که دوجا کت در دوشنبه شب مشهور سال به موزه متروپولیتن رسید، به نظر می‌رسید زیر باران مانده است؛ چون لباس او خیس آب بود و رگه‌هایی از ریمل زیر چشم و بر صورتش جاری شده بود، اما این ظاهر اتفاقی نبود و او زیر باران به این روز نیفتاده بود، بلکه اثر پت مک گرات، هنرمند آرایشگر میلیاردر، بود.

البته در آن شب این رپر آمریکایی تنها کسی نبود که از زیبایی سنتی فرش قرمز فاصله گرفت. آماندا سیفرید، بازیگر، هم مو‌های طلایی‌اش را خاکستری کرد و به جای رنگ قرمز، لب‌هایش را با رژ لب بنفش تیره آراست. زندایا هم دو بار جلو عکاس‌ها ظاهر شد: یک بار با ابرویی بسیار نازک و بار دیگر ابرو‌هایی محوشده.

به گزارش گاردین، این ستاره‌ها با رد استاندارد‌های زیبایی سنتی، به سمت جنبشی که به «آرایش زشت» یا «زیبایی زشت» معروف شده است، تمایل نشان داده‌اند. این مدل آرایش که در سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب شده است، از زیرسازی عامدانه خوب پخش‌نشده روی خطوط فک گرفته تا رژلب‌های محو و استفاده از پروتز برای تغییر شکل استخوان‌های گونه یا ایجاد شاخ‌های ریز روی پیشانی را در برمی‌گیرد و برخلاف مد‌های آرایشی مانند «دختر تمیز» (clean girl) که در آن پوست شیشه‌ای، صاف و بدون منفذ به نظر می‌رسد یا زیبایی «دونات لعابی» (glazed-doughnut) که در آن استخوان‌های گونه مانند خامه برجسته روی شیرینی دونات می‌درخشند، اینجا هدف افزایش جذابیت نیست. در عوض، مرز‌های زیبایی را جا‌به‌جا و با مفهوم زیبایی بازی کند.

زیبایی هیولا؛ چگونه آرایش زشت مد شد؟

به گزارش نیویورک پست، کارلی دوبر، روانشناس، عقیده دارد که فراگیر شدن این مد زشت‌کننده نشان می‌دهد که زنان جوان استاندارد‌های زیبایی را «مسخره می‌کنند».

امیلی شوبرت، یکی از برجسته‌ترین طراحان گریم سینما، آن را این‌گونه می‌بیند که دنیای جلوه‌های ویژه و گریم‌های واقعی روزبه‌روز محو می‌شوند. او در کتاب جدیدش، «زیبایی هیولا: دفترچه راهنمای آرایش» (Beauty of the Beast: A Makeup Manual)، برخی ترفند‌های آرایشی را از چگونگی توهم نداشتن ابرو تا ترفندی که مو‌ها را در حال خاکستری شدن نشان می‌دهد با خوانندگان به اشتراک گذاشت.

زیبایی هیولا؛ چگونه آرایش زشت مد شد؟

اصطلاح «انقلاب آرایش زشت» را در اصل استر مگیار، هنرمند تجسمی، در سال ۲۰۱۸ ابداع کرد. او اکنون پس از شش سال می‌گوید دلیل افزایش محبوبیت آن این است که مردم «از کمال‌گرایی‌های جعلی و فیلترشده خسته شده‌اند». او که به این موج نگاهی متفاوتی دارد، از آن به‌عنوان «یک نقطه تقابل مدرن در برابر تمام الگو‌ها و قالب‌های استاندارد و یکسان در آرایش و تقدم شخصیت بر کمال می‌داند؛ یعنی تاکید بر ویژگی‌ها، خصوصیات و اصالت فرد به جای تلاش برای داشتن ظاهری کاملا بی‌نقص و مطابق الگو‌های زیبایی معمول.

سن هم موضوع دیگری است که «زیبایی زشت» دوست دارد با آن بازی کند. در حالی که شبکه‌های اجتماعی مملو از ویدیو‌های کاربرانی (معمولا جوان) است که از مخاطبانشان می‌خواهند سنشان را حدس بزنند و سپس از حدس زدن درست یا بالاتر ناراحت می‌شوند، شوبرت که با افراد مشهوری مانند بلا حدید کار کرده، در کتابش یک فصل کامل به ترفند‌های جوان‌تر و بالغ‌تر به نظر رسیدن اختصاص داده است. او برای صاف کردن چین‌وچروک‌ها چسب صورت را پیشنهاد می‌دهد که می‌توان از همان نوار برای ایجاد توهم افتادگی پوست نیز استفاده کرد.

یک مطالعه در دانشگاه سیتی لندن در مورد تلفن‌های هوشمند و ظاهر در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ۹۰ درصد زنان ۲۰ و چند ساله در عکس‌های سلفی از فیلتر استفاده می‌کنند. این سلطه فیلتر‌ها مرز بین ظاهر «آنلاین و آفلاین» را محو کرده، چرا که آنها مدام پوست را صاف، استخوان‌های گونه را برجسته نشان می‌دهند و حتی این توهم را ایجاد می‌کنند که فرد آرایش کامل دارد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون