داستان هیولا ساختن پپ از سیتی

داستان هیولا ساختن پپ از سیتی
منچستر سیتی با هدایت گواردیولا این فصل برای چهارمین بار متوالی قهرمان لیگ برتر شد
کد خبر: ۲۱۶۸۴
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

زی‌سان: منچستر سیتی حالا به‌قدری بر لیگ برتر فوتبال انگلیس مسلط است که چهارمین قهرمانی پیاپی این تیم اتفاقی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید.

منچستر سیتی برای ششمین بار در هفت فصل اخیر به عنوان صدرنشین به بازی آخر رسید و در حالی که سرنوشت قهرمانی دست خودش بود: برای گرفتن جام باید وستهم را شکست می‌داد. با انجام این ماموریت گواردیولا یک بار دیگر نشان داد که تیمش در لیگ فوتبال انگلیس دست‌نیافتنی است.

آنها با بازنویسی کتاب تاریخ فوتبال نشان دادند که مقابل فشار روانی عادی در فوتبال، که بسیاری تیم‌ها را به دردسر می‌اندازد، ضربه‌ناپذیر هستند. به همین دلیل هم وقتی این تیم پس از شکست ماه دسامبر مقابل استون ویلا در ۲۳ بازی شکست‌ناپذیر ماند و با ۱۹ برد و ۴ تساوی به کارش پایان داد، کمتر کسی متعجب شد.

پپ گواردیولا چگونه از منچسترسیتی یک هیولا ساخت؟

البته نباید فراموش کرد که منچستر سیتی به ۱۱۵ مورد تخلف مالی در لیگ برتر متهم شده است؛ اتهاماتی که موارد مشابه آن موجب کسر امتیاز از اورتون و ناتینگهام فارست شد. سیتی البته همه این اتهامات را قویا رد می‌کند.

از متهم شدن سیتی ۱۵ ماه می‌گذرد و تا وقتی تکلیف روشن نشود، احتمال به خطر افتادن جام‌های باشگاه وجود دارد. اما اگر فقط عملکرد داخل زمین را ملاک بگیریم، هیچ شک و شبهه‌ای در مورد توانایی‌های این تیم باقی نمی‌ماند.

در فاصله ۹ هفته مانده به پایان لیگ برتر فوتبال انگلیس در فصل ۲۴-۲۰۲۳ فقط سه امتیاز بین تیم‌هال لیورپول، منچستر سیتی و آرسنال فاصله است.

تنها تیمی که موفق به قطع نوار قهرمانی‌های سیتی شد، لیورپول است. تیم یورگن کلوپ در فصل ۲۰-۲۰۱۹، که به علت همه‌گیری کرونا با وقفه روبرو شد، عملکردی درخشان داشت و با ۱۸ امتیاز اختلاف قهرمان شد؛ جامی که پس از ۳۰ سال دوباره به آنفیلد رفت.

در بقیه سال‌ها لیورپول، و در دوسال اخیر آرسنال، در کورس قهرمانی قرار گرفتند، اما نتوانستند از این ماشین بی‌نقص فوتبالی سبقت بگیرند. لیورپول کلوپ فوق‌العاده بود، اما نه به اندازه کافی، درست مثل آرسنال زیر نظر میکل آرتتا.

آنها دو بار در روز آخر مانع رسیدن لیورپول به جام شدند. یک بار در فصل ۱۹-۲۰۱۸ که برایتون را در روز آخر ۱-۴ شکست دادند و با یک امتیاز اختلاف قهرمان شدند و بار دیگر فصل ۲۲-۲۰۲۱ بود که تا ۱۴ دقیقه مانده با پایان بازی دو بر صفر از استون ویلا عقب افتاده بودند، اما ۲-۳ برنده شدند و دوباره با یک امتیاز اختلاف به جام رسیدند.

گرچه این مدل بردن با روبرتو مانچینی و مانوئل پلگرینی در فصل‌های ۱۴-۲۰۱۳ و ۱۲-۲۰۱۱ شروع شد، اما در دوران گواردیولا بود که عادت تیم شد.

تیم منچستر سیتی مملو از ستاره‌های جهانی در تمامی پست‌هاست؛ از گلزنی قهار مانند ارلینگ هالند در خط آتش گرفته تا بازیکن فوق‌العاده خلاقی مانند کوین دبروینه در خط میانی و همچنین فیل فودن، هافبکی که این فصل ۲۷ گل برای تیمش زده است.

پپ گواردیولا چگونه از منچسترسیتی یک هیولا ساخت؟

هم هالند و هم دبروینه این فصل مصدومیت‌هایی طولانی مدت را تجربه کردند، به‌خصوص هافبک بلژیکی که به علت مصدومیت کشاله ران مقابل برنلی در بازی نخست لیگ برتر مجبور به جراحی شد؛ اما نیمکت سیتی آنقدر قوی بود که جای خالی یکی از بهترین هافبک‌های حال حاضر جهان حس نشود.

یوشکو گواردیول، پس از بازی برای تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ۷۷ میلیون پوند به عنوان یک دفاع وسط آینده‌دار از لایپزیگ به سیتی پیوست. او از آن زمان، اما، به عنوان مدافع و بال چپی گلزن ظاهر شده است؛ همان طور که در دو پیروزی چهار بر صفر مقابل فولام و ناتینگهام فارست نشان داد.

وقتی هم که سیتی ادرسون را در درون دروازه از دست داد، استفان اورتگا در پیروزی دو بر صفر مقابل تاتنهام عملکردی عالی داشت؛ مسابقه‌ای که پیروز نشدن در آن ممکن بود به از دست رفتن قهرمانی منجر شود.

سون هیونگ مین یک موقعیت صد در صد گلزنی داشت و اگر توپ را وارد دروازه می‌کرد، آرسنال به صدر جدول می‌رفت. اورتگا، اما آن موقعیت را با دراز کردن پای راستش از حریف گرفت؛ موقعیتی آنقدر هیجانی که گواردیولا خودش را روی زمین انداخت و پس از بازی هم گونه اورتگا را بوسید.

بهترین توصیف برای این روحیه، یکی برای همه و همه برای یکی است.

این در حالی است که خرید‌های تابستان ۲۰۲۳ سیتی هنوز کاملا به ثمر ننشسته‌اند. جرمی دوکو هنوز بازیکنی خام است و متیوس نونز بازیکنی که با ۵۳ میلیون پوند از وولوز راهی سیتی شد، در بعضی برهه‌های لیگ ضعیف ظاهر شد.

مهم‌تر از همه اینها نوع رفتار بازیکنان گواردیولا است که بار دیگر توانستند به بهترین شکلی با فشار روانی رقابت در بالاترین سطح کنار بیایند و بدون لغزش قهرمان شوند. آنها به این کار عادت کرده‌اند. فصل ۱۹-۲۰۱۸ این تیم در یک دوره زمانی ۱۴ برد پیاپی بدست آورد تا با یک امتیاز اختلاف، بالاتر از لیورپول کلوپ که ۹۷ امتیاز گرفته بود، قهرمان شود.

این خبری بد برای تیم‌هایی مثل آرسنال است که در دو فصل اخیر رقاتبی نزدیک با این تیم داشت یا لیورپول که با جدایی یورگن کلوپ و حضور آرنه اسلات روی نیمکت باید برای موفقیت تلاش کند.

منچستر سیتی گرچه امسال نتوانست سه‌گانه فصل گذشته‌اش را تکرار کند و تنها تیم انگلیسی تاریخ شود که توانسته دو بار قهرمانی لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان فوتبال اروپا را در یک فصل تجربه کند، اما شکی نیست که این تیم فصل آینده هم قدرت برتر فوتبال انگلیس خواهد بود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون