پشت‌پرده مالیات ۲۵ درصدی معامله طلا؛ اعتراض طلافروشان برای چیست؟

پشت‌پرده مالیات ۲۵ درصدی معامله طلا؛ اعتراض طلافروشان برای چیست؟
طی روز‌های گذشته شایعه افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا باعث به هم ریختگی بازار طلا شده و اکنون رسانه‌ها از اعتراض طلافروشان در برخی از شهر‌ها خبر داد‌اند. اما اصل ماجرا از چه قرار است؟
کد خبر: ۲۱۴۴
|
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

به گزارش زی‌سان، از ابتدای دی ماه امسال سازمان امور مالیاتی برای محاسبه سیستمی و نظام‌مند کردن مالیات‌ها صاحبان مشاغل را ملزم به به صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان کرد. این اقدام در واقع بر مبنای قانون سال ۱۳۹۸ مصوب مجلس صورت گرفته است که البته اصلاحات بعدی آن انجام شده است. 

اعلام این خبر باعث شد شایعاتی در فضای مجازی به راه بیفتد مبنی بر اینکه قرار است مالیات طلا ۲۵ درصد افزایش یابد. بر اساس قانون اگر سود فعالیت صاحبان مشاغل بین صفر تا ۲۰۰ میلیثون تومان باشد تا ۱۵ درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورتی که سود حاصل بین ۲۰۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان باشد تا ۲۰ درصد و بیش از ۴۰۰ میلیون تومان نیز مشمول ۲۵ درصد مالیات خواهد بود. 

توضیح دقیق مالیات ۲۵ درصدی طلا توسط رئیس سازمان 

رئیس سازمان امور مالیاتی در توضیح بحث مالیات ۲۵ درصدی طلا گفت: «در حال حاضر مالیات طلا مثل سایر مشاغل و اصناف از سود عملکرد فعالیت طلافروشان اخذ می‌شود. بدین صورت که پس از کسر هزینه‌ها از درآمدی که دارند و پس از کسر معافیت مالیاتی پایه، مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند. در خصوص ارزش افزوده هم به موجب قانون اصلاحی ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و صرفا مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت و سود فعالیت طلافروشان وضع خواهد شد».

هادی سبحانیان دوباره امروز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با صنف طلا و جواهر تهران دوباره تأکید کرد که به موجب قانون اساسی افزایشی هیچ نرخ و پایه‌ای از طرف سازمان امور مالیاتی انجام نمی‌شود و گفت «شایعاتی که در فضای مجازی برای تهییج افکار عمومی مبنی بر افزایش مالیات صنف طلا و جواهر شده کاملا بی‌اساس است و از طرف سازمان تکذیب می‌شود».

وی تصریح کرد «طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده و صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالا‌های مذکور مشمول مالیات است.» سبحانیان افزود: «سازمان امور مالیاتی مکلف است فقط از اجرت و سود طلا، مالیات اخذ کند و اصل طلا معاف است و برای اجرای دقیق این قانون نیاز به شفافیت و اطلاعات دقیق داریم. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت و اجرای دقیق‌تر مطالبه صنف طلا مبنی بر معاف بودن اصل طلا از مالیات و جلوگیری از بی عدالتی‌ها در مالیات ستانی دانست»؛ بنابراین بر اساس سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی طراحی سامانه مودیان برای طلافروشان و الزام آن‌ها به صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای اجرای دقیق‌تر قانون قبلی بوده و نه برای افزایش مالیات. 

آیا شایعه افزایش مالیات طلا پشت پرده هم دارد؟

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که پشت شایعه افزایش مالیات طلا چه کسانی قرار دارند؟ از نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی طراحی این شایعه توسط کسانی صورت گرفته که فرار‌های مالیاتی داشته‌اند.

وی در این خصوص گفت «سازمان امور مالیاتی در دو سه سال اخیر فرآیندی را در جهت اصلاح ساختاری نظام مالیاتی طراحی کرده و آن‌ها را به سمت بهبود پیش می‌برد. طبیعی است این اتفاقات که منجر به کاهش مشکلات می‌شود مخاطراتی را برای کسانی ایجاد می‌کند که قبلا فرار مالیاتی می‌کردند و مخاطرات دیگری را برای اقتصاد کشور به وجود می‌آوردند». وی افزود: «زمانی که اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی پیشنهاد داده شد کسانی نگرانی شدند که از فضای غیرشفاف، مبهم و تاریک اقتصادی کشور سوءاستفاده می‌کردند. این افراد پیش از این می‌توانستند فرار مالیاتی داشته باشند و کتمان درآمد کنند. آن‌ها به دنبال این هستند که با شایعه‌سازی‌ها و ادعا‌های کاذبی که طرح می‌کنند هم اذهان جامعه را از این مسیر منحرف کنند و هم دنبال این باشند که شفافیت و عدالت مالیاتی در نظام اقتصادی کشور جا نیفتد». 

اعتراض طلافروشان کشور به قانون جدید 

به دنبال اجرای قانون جدید سامانه مودیان و الزام طلافروشان به صدور صورت‌حساب الکترونیکی و با وجود تدکید‌های مکرر سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم اخذ مالیات ۲۵ درصدی از اصل طلا صنف طلافروشان در از جمله تبریز، تهران، همدان، اردبیل، اراک، اصفهان و بندرعباس اعتراض کردند. بر اساس انچه خبرگزاری فارس نوشته یک طلا فروش در اردبیل با اشاره به دلیل اعتراض برخی از کسبه بازار طلافروشان می‌گوید: «خبر مالیات ۲۵ درصدی معاملات طلا و نصب پایانه‌های مالیاتی کسبه این بازار را با چالش مواجه کرده است.» رئیس اتحادیه طلافروشان اردبیل نیز، این شایعات را در اعتراض طلافروشان اردبیل موثر دانسته و می‌گوید «حرف‌وحدیث‌ها درباره مالیات ۲۵درصدی طلا، برخی طلافروشان را به سمت اعتراض سوق داده است.» 

حاشیه دیگری غیر از مالیات که باعث اعتراض طلافروشان شد

اما حاشیه روز‌های اخیر بازار طلا صرفا مربوط به اخذ مالیات ۲۵ درصدی نبود بلکه حاشیه دیگری نیز در بازار دست به دست شد و آن هم الزامی بودن ثبت کد ملی خریداران طلا» در سامانه جدید و هنگام معامله است. طلافروشان اردبیل بر این نظر بودند که این روند اجرای قانون است که باعث اعتراض طلافروشان شده است و آن‌ها به این موضوع هم اعتراض دارند. بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز طی گفتگویی با فارس در واکنش به این خبر قلابی می‌گوید: «اجرای مقررات مربوط به سامانه مودیان نیاز به بسترسازی و فرهنگ‌سازی دارد. «مثلا ما کد ملی و مشخصات از خریدار می‌خواهیم، اما برخی از مردم همکاری نمی‌کنند.» در صورتی که برای ثبت در سامانه این اطلاعات لازم است». در سامانه مودیان مالیاتی اما، «ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست؛» سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگوی خبری شامگاه دوشنبه ۴ دی‌ماه، با بیان این جمله هدف سامانه مودیان را توضیح داده و می‌گوید در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اساساً هیچ الزامی وجود ندارد که مصرف کننده نهایی بابت خرید کالا یا خدمات‌اش کد ملی خودش را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون