(ویدئو) تصاویر عجیبی که از شب کریسمس اصفهان بیرون آمد!

(ویدئو) تصاویر عجیبی که از شب کریسمس اصفهان بیرون آمد!
دوشنبه شب گذشته همزمان با کریسمس عده زیادی از مردم مقابل کلیسای وانک اصفهان تجمع کرده و علاوه بر رقص و شادی، با سردادن شعار‌هایی عجیب مانند «عیسی درو وا کن!» به ورودی این کلیسا هجوم بردند.
کد خبر: ۲۱۳۱
|
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

دوشنبه شب گذشته همزمان با کریسمس عده زیادی از مردم مقابل کلیسای وانک اصفهان تجمع کرده و علاوه بر رقص و شادی، با سردادن شعار‌هایی عجیب مانند «عیسی درو وا کن!» به ورودی این کلیسا هجوم بردند. ویدئوی این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی پربازدید و بحث برانگیز شده است.

ویدئویی از وضعیت کلیسا وانک در اصفهان در جشن کریسمس که ویارال شده و خبرآنلاین آن را بازنشر کرده است را تماشا کنید:

به همین بهانه به بررسی حواشی علل بروز واقعه شب کریسمس در اصفهان پرداخته‌ایم.

ماجرا چه بود؟

تصاویر و ویدئو‌های منتشر‌شده از شب کریسمس در مقابل کلیسای تاریخی وانک اصفهان به معنای واقعی کلمه تکان‌دهنده و آزاردهنده بود. گروهی از نوجوانان و جوانان در شب میلاد مسیح به سوی درب کلیسای تاریخی وانک که یادگار شاخص ارمنی‌های عهد صفویی است، هجوم بردند. عده‌ای به در‌های کلیسا می‌کوفتند و شماری دیگر شعار می‌دادند «عیسی درو باز کن» و یا «پشت در‌های بسته، عیسی مسیح نشسته».

گفته می‌شود فشار‌های وارد‌شده از سوی جمعیت، به درب این کلیسای تاریخی آسیب وارد کرده است. افزون بر آسیب‌های وارده به این فاخرترین کلیسای ایران، مطمئنا بروز رفتار‌های هیجانی اینچنینی می‌تواند ناخوشایند باشد. برخی افراد حاضر در محل از آسیب به نرده‌های حائل اطراف کلیسا و خاموش کردن چراغ‌ها برای متفرق کردن جمعیت خبر داده بودند. انتشار گسترده این ویدئو‌ها در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های متفاوت عمدتاً انتقادی همراه شده است.

مصطفی نباتی‌نژاد عضو شورای شهر اصفهان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) پیرامون این اتفاق نوشت: تصاویر منتشر شده از هجوم غیر متعارف عده‌ای به کلیسای وانک مورد اعتراض قاطبه شهروندان فرهیخته و متمدن اصفهان است و نشان از یک ضعف فرهنگی دارد؛ که باید نظام‌های فرهنگی رسمی و غیررسمی جامعه نسبت به این اتفاقات حساس باشند.

کلیسا وانک اصفهان یکی از کلیسا‌های تاریخی و شناخته شده در محله جلفای اصفهان است؛ کلیسایی که با نقاشی‌های دیواری و موزه ویژه‌اش شناخته می‌شود.

روزنامه جهان صنعت در شماره امروز خود در مطلبی تحت عنوان «شب شوم کلیسای وانک» در رابطه به حادثه رخ داده در اصفهان نوشته است:

* با هر متر و معیاری که بسنجیم این رفتار نه اخلاقی است و نه با ریشه‌های فرهنگی- تاریخی ایرانیان سازگاری دارد. با این همه ریشه این پدیده شوم وندالیسم فرهنگی در جای دیگری است و نباید صرفا با متهم کردن جوانان و نوجوانان کم‌سن و سال صورت‌مساله را پاک کرد.

* نگاهی به تصاویر و ویدئو‌های منتشر‌شده در شب کریسمس و در مقابل کلیسای وانک نشان می‌دهد بیشتر جمعیتی که خیابان‌های منتهی به کلیسا را به تسخیر خود در آورده‌اند نوجوانان و جوانان سرشار از هیجان هستند. این جمعیت هیجانی کم‌سن و سال در فضای عمومی اجازه بروز و خالی کردن هیجانات خود را پیدا نکرده‌اند و در نتیجه مناسبت‌هایی مثل جشن کریسمس به فرصتی برای عقده‌گشایی آن‌ها تبدیل می‌شود.

* فراهم کردن فضای مناسب برای بروز نشاط و هیجانات جوانان، ارائه آموزش‌های دقیق و صحیح در حوزه گردشگری به مردم و البته محافظت و نگهبانی مستمر و موثر از بنا‌های تاریخی شاخصی نظیر کلیسای وانک از‌جمله تکه‌های مغفول‌مانده پازل میراث فرهنگی و گردشگری در ایران هستند که غفلت از آن‌ها چنین شب‌های تاریک و شومی را برای اصفهان، ایران و اماکن تاریخی کشور به وجود آورده است.

غیرحرفه‌ای بودن مدیریت گردشگری ایران

* در کشور‌هایی نظیر ترکیه، هند، ایتالیا و اسپانیا که آثار تاریخی متعدد داشته‌اند و با حضور انبوه گردشگران روبه‌رو هستند، مساله گردشگری بسیار مدیریت‌شده پیش می‌رود. مقایسه عملکرد داخل ایران با نمونه‌های خارجی نشان می‌دهد که کشورمان در حوزه مدیریت گردشگری و اماکن تاریخی به هیچ‌وجه شرایط مطلوبی ندارد.

میلاد نایینیان تور‌گردان و راهنمای گردشگری ضمن مقایسه مدیریت گردشگری و میراث فرهنگی دو کشور ایران و هند گفت:

* شب کریسمس در هند بوده‌ام و به آنجا تور برده‌ام. گردشگران خارجی که در هند هستند معمولا از این مراسم استقبال خوبی می‌کنند و به کلیسا می‌روند، اما از آنجایی که هند کشور قانون‌مداری است مسائل با ایران تا حدودی تفاوت دارد و بحث گردشگری کاملا مدیریت‌شده و هدفمند در هند پیش می‌رود. به سبب این مدیریت ورود و خروج مردم و گردشگران به کلیسا‌ها در شب کریسمس کاملا منظم بوده و مردم پس از تهیه بلیط در صفوف منظم وارد کلیسا‌های تاریخی می‌شوند.

* در ایران علی‌رغم تمام شعار‌هایی که مطرح می‌شود بحث گردشگری به شیوه کاملا غیر‌حرفه‌ای پیش می‌رود. در واقع مدیریت گردشگری کشور حرفه‌ای نیست و اولویت کشور در جهت اهداف گردشگری تعریف نشده است، بنابراین در بحث گردشگری ایران تفاوت‌های زیادی با کشوری مثل هند داریم و باید بگویم گردشگری در ایران مدیریت نشده است.

* (در پاسخ به این پرسش که شیوه مدیریت کلیسای تاریخی شاخصی همچون کلیسای وانک باید به چه شکل باشد تا از بروز آسیب‌های ناخوشایند جلوگیری شود): زمانی که مسوولان امر می‌دانند قرار است در شبی مثل کریسمس ازدحام جمعیت در آنجا وجود داشته باشد می‌توانند بر تعداد نگهبانان خود در این شب خاص بیفزایند یا حتی اگر تصور می‌کنند امنیت منطقه پایین است می‌توان از پلیس درخواست کرد که چند نفر نیروی کمکی اعزام شود. به هر حال استفاده از نیروی پلیس نیز برای تامین امنیت در چنین شب‌هایی ممکن است لازم باشد. در کشور‌های دیگر نیز می‌بینیم در اطراف جاذبه‌های گردشگری مهم، نیروی نگهبان کافی وجود دارد و پلیس نیز برای تامین امنیت محل کمک می‌کند.

 

منبع: برترین‌ها

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون