جزئیات سقوط هلیکوپتر و شهادت رئیس‌جمهور

کشف بالگرد رئیس جمهور؛ سید ابراهیم رئیسی شهید شد

کشف بالگرد رئیس جمهور؛ سید ابراهیم رئیسی شهید شد
بر اساس اطلاعات به دست‌آمده آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به مقام رفیع شهادت نائل شدند. گفتنی است؛ بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی روز گذشته در مسیر بازگشت از منطقه خداآفرین به تبریز در شرایط بد جوی دچار سانحه شد.
کد خبر: ۲۱۱۲۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸

زی‌سان: بعد از گذشت حدود ۱۵ ساعت از وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و ... سرانجام امدادگران جمعیت هلال احمر علیرغم شرایط دشوار جوی، موفق به شناسایی محل سقوط و کشف بالگرد در منطقه «طویل» شدند.

عصر روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه و پس از آنکه رئیس جمهور و تیم همراه در حال بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان بودند، خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که پس از اظهارات ضد و نقیض مختلف از سوی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تایید رسید و بابک محمودی به ایسنا گفت: «به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.»

سرانجام بعد از گذشت حدود ۱۵ ساعت جستجو در این محل و علیرغم وجود مه شدید، بارش باران و تاریکی هوا امدادگران جمعیت هلال احمر موفق به شناسایی محل سقوط این بالگرد در منطقه‌ای به نام «طویل» شدند. پس از آن نیز تیم‌های امدادی و نظامی در محل حاضر شده و اقدامات خود را آغاز کردند. 

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان نیز در گفتگو با ایسنا با تایید این خبر گفت: صبح امروز بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر درحال حرکت به سمت موقعیت شناسایی شده هستند.

وی همچنین حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح امروز به ایسنا گفت که امدادگران به محل سقوط بالگرد رسیده و در موقعیت حضور دارند. اما با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

در ادامه اخبار تکمیلی واکنش‌ها به شهادت رئیس‌جمهور و همراهان‌شان را می‌خوانید:

 

درپی شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه وی در سانحه سقوط بالگرد، لبنان عزای عمومی اعلام کرد.
«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهاد‌های دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

 بعد از چند ساعت جستجوی اولیه برای یافتن محل وقع سانحه هلی‌کوپتر حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان، نزدیک صبح و ساعت پنج به صورت رسمی خبر یافتن بقایای بالگرد رئیس‌جمهوری منتشر شد. بعد از تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای امدادی پیکر شهدای سانحه هوایی به پایین منتقل شد. 

آینده کشور پس از آیت الله رئیسی از زبان طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان چگونه خواهد بود. ریاست جمهوری بعدی ایرانی یک ساله خواهد بود یا چهار ساله؟

همزمان با اعلام خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد.

کشف بالگرد رئیس جمهور؛ سید ابراهیم رئیسی شهید شد

کشف بالگرد رئیس جمهور؛ سید ابراهیم رئیسی شهید شد

در پی بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، ۸ تن به شهادت رسیدند.

طبق اعلام رسمی در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیات همراه وی ۸ تن به شهادت رسیدند.

تصاویری از دو خلبان به نام‌های سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی و سرهنگ خلبان محسن دریانوش که در سانحه اخیر به شهادت رسیدند را مشاهده می‌کنید.

کولیوند رئیس سازمان هلال احمر گفت:عملیات جست‌وجو به پایان رسید؛ اجساد مطهر از محل حادثه به معراج‌الشهدای تبریز فرستاده می‌شوند.

روستای طویل در شهرستان ورزقان و بخش مرکزی و دهستان بکرآباد استان آذربایجان شرقی قرار دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها، هلیکوپتر رئیس جمهور ایران در ۳ کیلومتری این روستا دچار حادثه شده است. 

کشف بالگرد رئیس جمهور؛ سید ابراهیم رئیسی شهید شد

این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰ منتشر شد، ۱۱۷ نفر جمعیت دارد که شامل ۵۸ مرد و ۵۹ زن بوده است. همچنین این جمعیت در ۳۱ واحد مسکونی و در قالب ۳۱ خانواده در این روستا زندگی می‌کردند.

مناطق این روستا یک منطقه صعب‌العبور است که علاوه بر آن مه‌گرفتگی و بارش باران نیز بر محدودیت‌های جستجو افزوده بود.

از نخستین ساعات اعلام خبر وقوع سانحه هوایی برای هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور، جستجوی تیم‌های امدادی هلال احمر و نیز ارگان‌های مختلف نظامی کشور اعم از ارتش، سپاه و نیرو انتظامی آغاز شد. با وجود ساعت‌ها جستجو به علت صعب‌العبور بودن منطقه و شرایط نامساعد جوی هیچ نشانه دقیقی از محل وقوع سانحه پیدا نشد. 

در ساعات اولیه بامداد امروز دوشنبه بود که خبر‌هایی مبنی بر ثبت تصاویری از سوی پهپاد «آکینجی» ترکیه از محل محل احتمالی وقوع سانحه منتشر شد خبرگزاری آناتولی با انتشار ویدئویی که این پهپاد ضبط کرده نوشت: آکینجی منبع حرارتی را شناسایی کرده که احتمالا مربوط به محل حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران است. محل وقوع حادثه در محدوده روستای طویل اعلام شد. 

پس از انتشار این خبر و تعیین محدوده ۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی اعزام شدند که در نهایت حوالی ساعت ۵:۳۰ بامداد امروز، تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر موفق به کشف محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور شدند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در شبکه ایکس نوشت: پاکستان کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس‌جمهور و حسین‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بود. آنها دوستان خوب پاکستان بودند. پاکستان به نشانه احترام به رئیس‌جمهور و همراهانش و همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون