این خبر به روزرسانی می‌شود

جزئیات وقوع سانحه برای بالگرد حامل رییس‌جمهور

جزئیات وقوع سانحه برای بالگرد حامل رییس‌جمهور
بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.
کد خبر: ۲۱۰۸۵
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۲

زی‌سان: بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند.

گفته شد شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبرو کرده است.

وزیر کشور ساعت ۱۷ اعلام کرد که امیدواریم نیرو‌های امدادی زودتر به محل سقوط هلی کوپتر حامل رییس جمهور برسند.

عصر امروز جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و مواردی از دستور جلسه به تصویب رسید.

به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت به دنبال سقوط بالگرد حامل رییس جمهور در هیات دولت مقرر شد که معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شوند.

همزمان با انجام عملیات جستجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، زائران حرم امام رضا (ع) برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی دعای توسل خواندند.

سخنگوی دولت ساعت ۱۸:۳۰ توضیحاتی از آخرین اقدامات تیم‌های امدادی برای حرکت به سمت منطقه وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ارائه کرد و از ادامه عملیات جستجو خبر داد.

همچنین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.

آخرین اخبار درباره وقوع سانحه برای بالگرد حامل رییس‌جمهور

ساعت ۲۰ شنبه شب سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با توجه به مختصات محل حادثه و شرایط جوی از سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و همراهانش تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد.

وزیر کشور در اخبار ۲۰:۳۰ صدا و سیما بار دیگر اعلام کرد که گفت: به دلیل شرایط جوی و مه شدید، نیرو‌های امدادگر هنوز به نقطه مدنظر نرسیده اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی یک شنبه شب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا (ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند.

همچنین علی لاریجانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رییسی و همراهان همه دست به دعا برداریم…»

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: المستغاث بک یا صاحب الزمان. خدایا بحق این شب عزیز، خادم الرضا را در حصن کلمه لا اله الا الله محفوظ بدار. بحق دعای ملتی که با هر سلیقه و گرایشی، دل‌نگران دست به دعا برداشته‌اند، سید مظلوم و عزیز را به این ملک بازگردان.

در پی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان، عصر امروز در کلاس درس تفسیر نهج البلاغه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، دعای توسل قرائت شد.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله شخصیت‌هایی بود که از مردم خواست که برای سلامتی رییس جمهور و همراهان ایشان دعا کنند.

یک شنبه شب همچنین اعلام شد که تیپ نیرو‌های ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهوری و همراهانش عازم منطقه شد.

محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور که عصر امروز از طرف هیات دولت مامور پی گیری این سانحه شد، در بخش خبری ساعت ۲۱ تاکید کرد: از نقاط امیدوار کننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری این است با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.

حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

واکنش چهره‌های سیاسی کشور به وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهوری را در اینجا بخوانید.

بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

اخبار لحظه به لحظه از سانحه هوایی برای بالگرد حامل رئیسی و امیرعبداللهیان 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در پی حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ضمن دعوت از سفیر کشورمان در مسکو به دفتر کار خود در کرملین، ابعاد این حادثه را بررسی کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بامداد دوشنبه ضمن اعلام این خبر، درباره جزئیات این جلسه به ایرنا گفت: آقای پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با وجود تعطیلی روز یکشنبه در این کشور، ساعت ۲۲ شامگاه یکشنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد حوزه‌های دفاعی و امنیتی این کشور برگزار کرد که بنا به دعوت صورت گرفته،‌ اینجانب به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در این جلسه حضور داشتم.
کاظم جلالی افزود:‌ در این جلسه که با حضور رئیس‌جمهوری روسیه برگزار شد، آندری بلوسف وزیر دفاع، سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت ملی، ارتشبد والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، الکساندر کورنکوف وزیر شرایط اضطراری،‌ ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و یکی از مسئولان ارشد سازمان امنیت فدرال این کشور نیز حضور داشتند.
سفیر ایران در مسکو گفت: در این جلسه ابتدا آقای پوتین خطاب به من گفت که ما از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بسیار ناراحت شدیم و هر کاری که برای کمک لازم باشد را انجام می‌دهیم.
به گفته وی، پوتین در این جلسه گفت که ما در این زمینه خیلی نگران و ناراحت هستیم. حتما پیام من را به رهبر معظم انقلاب منتقل کنید که هر کاری لازم باشد ما آمادگی داریم انجام دهیم.

علی مطهری بامداد دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دعاهای مردم نشان‌دهنده محبوبیت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور است، گفت: شخصیت آقای رئیسی به گونه‌ای است که مردم او را دوست دارند، تواضع و محبتی که به مردم دارد باعث شده در دل مردم جای گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس دهم افزود: آیت‌الله رئیسی روحیه همدلی و وحدت را در جامعه ایجاد کرد به گونه‌ای که رقبای سیاسی هم رفتار، منش و نوع برخورد او با مردم را می‌پسندند.

مطهری با اشاره به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور گفت: مردم قلبا آیت‌الله رئیسی را دوست دارند و همه از سانحه‌ای که پیش آمد ناراحت شدند. همه آرزوی سلامتی برای ایشان را دارند و امیدواریم که هر چه زودتر خبرهای خوبی از سلامتی رئیس‌جمهور منتشر شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابراز نگرانی همه طیف‌های سیاسی در مورد سلامتی رئیس جمهوری، گفت: وقتی خطری برای نظام پیش می‌آید همه گروه‌ها هم‌صدا موضع واحدی خواهند داشت و رقابت‌های سیاسی موجب نمی‌شود که نسبت به خطراتی که ممکن است برای کشور ایجاد شود بی‌تفاوت باشند.

مطهری ادامه داد: ممکن است مردم انتقاداتی داشته باشند، اما قلبا رئیس جمهور را دوست دارند زیرا شخصیت او دوست داشتنی است.

بالگرد آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود ظهر امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت دچار سانحه شد.

نیروهای امدادی از همان ساعات اولیه در منطقه حاضر شده و تا لحظه انتشار خبر مشغول تفحص هستند.

جمعیت هلال‌ احمر در چهارمین اطلاعیه خود درپی وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور اعلام کرد:

۱. با توجه به استمرار عملیات جست‌وجو و نجات بالگرد حادثه‌دیده حامل رئیس جمهوری و همراهانش، اخبار رسمی در این خصوص از طریق اطلاعیه‌های رسمی هلال‌احمر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود، انتشار اخبار از منابع و رسانه‌های غیر رسمی، صرفا گمانه زنی است.

۲.  جمعیت هلال‌احمر بر اساس تکالیف ذاتی و انسانی خود و انتظارات آحاد مردم ایران از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نخواهد کرد و تیم‌های تخصصی این جمعیت با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، درحال جست‌وجوی منطقه احتمالی وقوع حادثه هستند.

۳. درحال حاضر تعداد ۶۵ تیم امدادی، در شرق معدن مس سونگون و روستای اوزی در جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده هستند و به دلیل حساسیت شرایط، تعداد تیم‌های اعزامی آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه به ۲۱ تیم افزایش یافته است.

۴.شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی با کندی مواجه است.

۵. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

«شیخ احمد الطیب»  در واکنش به سانحه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور  و هیات همراهش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من همبستگی صمیمانه الازهر الشریف را با جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت اعلام می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهم که دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش را در حفظ و حراست کامل خویش نگه بدارد.»

بررسی سایت راداری فلایت 24 حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI01) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران است. پیشتر وزارت دفاع ترکیه از ارسال یک پهپاد و یک بالگرد مجهز به دید در شب برای عملیات جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه خبر داده بود.

ایگور لویتین در تماس مجدد با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: جلسه فوق العاده رئیس جمهور این کشور با حضور مقامات عالی دولتی روسیه و سفیر ایران برگزار شد و آقای پوتین ضمن ابراز سلام و همدلی به رهبری معظم و ملت بزرگ ایران‌؛ آرزوی سلامت برای آیت الله رئیسی و هیئت همراهشان دارد.

 وی افزود: با دستور رئیس جمهور روسیه تا ساعتی دیگر دو فروند هواپیمای پیشرفته با بالگردهای ویژه به همراه ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای کوهستان به تبریز اعزام خواهد شد. صبح امروز (دوشنبه) نیز دو فروند بالگرد روسی از ارمنستان عازم تبریز خواهند شد.

لویتین تاکید کرد: دولت روسیه و شخص آقای پوتین نگران وضعیت سلامت آقای رئیسی و هیئت همراهشان است و سلام و احترام و همدلی صمیمانه خود را در این ساعات به رهبری و ملت بزرگ ایران اعلام می‌دارد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز در این تماس تلفنی با تشکر از حمایت‌های شخص رئیس جمهور روسیه و دولت این کشور تصریح کرد: امیدواریم به زودی اخبار خوب و امید بخشی به شما و دوستداران ایران درپی این حادثه ناگوار داشته باشیم.

فرمانده سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه نیروهای مسلح و گروه های جهادی در عملیات جستجوی بالگرد حامل رییس جمهور و هیات همراه شرکت دارند، گفت: پایش منطقه به صورت آرایش نظامی ادامه دارد.

رئیس جمهور عراق در گفتگوی تلفنی با معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان ضمن ابراز نگرانی برای سانحه پیش آمده برای رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای وی و هیات همراه از طرف دولت و ملت عراق آرزوی سلامتی کرد.

بل ۲۱۲ نام بالگرد حامل رئیس جمهور در سفر به تبریز است که طبق گزارشات ارتفاع پروازی آن ۵۳۰۰ متر، برد عملیاتی۴۴۰ کیلومتر حداکثر ذکر شده است.

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۲۳:۵۲

براساس گزارش هایی که اهالی روستاهای اطراف محل بروز حادثه داده اند، هلیکوپتر حامل رییس جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شده است. ️اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفته‌اند که ساعتی پیش صداهایی در این منطقه شنیده شده است.

آخرین اخبار درباره وقوع سانحه برای بالگرد حامل رییس‌جمهور

 ️بیش از ۲۰ تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل از جمله پهپاد و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شده‌اند و در کنار آنها گروه‌هایی از تکاوران و نیروهای مخصوص نیروهای مسلح نیز برای کمک به عملیات جستجو در منطقه حضور دارند.

️به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین شرایط جوی نامساعد بویژه مه غلیظ در منطقه عملیات جستجو و نجات زمانبر است.

بالگرد حامل رئیس‌جمهور حین بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه سی» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

آیت‌الله رئیسی، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، کروچیف(یعنی دستیار خدمه پرواز) سر تیم حفاظت و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.  

فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفت. سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند.

هم اکنون نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون در حال برگزاری است.‌

معاون وزیر امورخارجه درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور اعلام کرد که با امام جمعه تبریز که در هلی‌کوپتر حضور داشته، تماس بر قرار شده است.

معاون اول رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی ایگور لویتین گفت: قدردان همدلی دولت و ملت روسیه و پیگیری های آقای پوتین رئیس جمهور روسیه هستیم و امیدواریم در پی این حادثه اخبار خوبی مبنی بر سلامت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، ایگور لویتین شامگاه یک شنبه در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه در تماسی تلفنی با معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای پوتین رئیس جمهوری روسیه از ابتدای این سانحه اخبار را با دقت پیگیری می کند و من امشب حامل پیام همراهی، نگرانی و همدلی او با شما و ملت ایران هستم.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون