جاده سبز طارمی

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا پورتو و میلان

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا پورتو و میلان
شاید اگر پسر نابغه ایرانی کمی شانس داشت و زودتر به فوتبال ایران و جهان معرفی می‌شد، جایگاهی در حد یکی از بهترین‌های جهان را می‌داشت
کد خبر: ۲۰۳۸۳
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵

زی‌سان: خیلی دیر در فوتبال ایران شناخته شد، اما خیلی زود نامش را بر سرزبان‌ها انداخت. آن‌قدر درخشید و تلاش کرد که نهایتا خود را به تیم اول کشور پرتغال رساند و در قدم آخر نیز به اینتر ایتالیا رسید. او بخشی از ارکان هجومی فصل آینده تیم قدرتمند سیمونه اینزاگی در فصل آینده است. 

به گزارش «زی‌سان»، دیشب مهدی طارمی با زدن گل دوم تیم‌اش در دقیقه ۹۸ (آخرین ثانیه‌های بازی) خداحافظی‌ای دراماتیک را باهوادران پورتو در ورزشگاه دراگائو داشت. اشک‌های طارمی و حرف‌هایش در خداحافظی از طرفداران پورتو، نشان داد که پسر نابغه بوشهری نیامده که زود فراموش شود، بلکه می‌خواهد به عنوان یک اسطوره در اذهان باقی بماند. 

شاید اگر پسر نابغه ایرانی کمی شانس داشت و زودتر به فوتبال ایران و جهان معرفی می‌شد، جایگاهی در حد یکی از بهترین‌های جهان را می‌داشت. شاید او فراتر از ستارگان بزرگ قاره آسیا همان سونگ هیونگ مین، پارک جی سونگ، کیم مین جه و حتی هیدتوشی ناکاتا بدرخشد و به غول‌های اول فوتبال اروپا بپیوندد. 

حالا طارمی با پایان دوران حضور در پورتو ماجراجویی بزرگ دیگری را آغاز کرده تا در سی و سومین سال زندگی‌اش به دنبال رویای فتح جام‌ها و درخشش با تیم بزرگ اینترمیلان باشد. طارمی نه تنها با گل‌هایش ذهن طرفداران تیم‌هایی را که در آنها توپ زده، تسخیر کرده بلکه نام خود را در تاریخ نیز به ثبت کرده است. با این مقدمات در ادامه به ماجرای رشد و تبدیل شدن پسربچه با استعداد بوشهری به مهدی طارمی کنونی پرداخته می‌شود. 

کودک نابغه‌ای که خیلی دیر کشف شد، اما خیلی زود به بالاترین سطح رسید

مهدی طارمی (mehdi taremi) متولد ۲۷ تیر ۱۳۷۱ شمسی (۱۸ ژوئیۀ ۱۹۹۲ میلادی) در شهر بوشهر است. او در محله‌ای از شهر بوشهر به اسم شغاب به دنیا آمد و پدرش علیشاه طارمی جزو بازیکنان حرفه‌ای فوتبال بود. همین امر موجب شد که دروازه‌های فوتبالیست شدن برای او باز باشد. 

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا میلان و جوزپه مه آتزا
مهدی فوتبال را از ۶ سالگی آغاز کرد، اما اولین حضور جدی او در فوتبال به سمن ۱۱ سالگی و بازی در تیم نوجوانان برق بوشهر بر می‌گردد. مهدی در ادامه در سطح جوانان در دو تیم حیات و ایرانجوان بوشهر بازی کرد. در نهایت او به مدت ۵ فصل در تیم‌های اصلی ایرانجوان و شاهین بوشهر بازی کرد تا این که در سال ۹۳ علی دایی اسطوره فوتبال کشورمان در‌های خوشبختی را به روی او گشود.

در سال ۹۳ هنگامی که او در تیم ایرانجوان به عنوان بازیکن اصلی در برابر پیکان به میدان رفت توجه سرمربی وقت پرسپولیس یعنی علی دایی را به خود جلب کرد. علی دایی با محک زدن مهدی طارمی و انجام دادن آزمایشات مختلف متوجه استعداد‌های مهدی طارمی در فوتبال شد. همین موضوع آغازی شد بر ورود طارمی به تیم پرسپولیس. طارمی به مدت سه فصل خود را بهترین نحو ممکن در تیم پرسپولیس نشان داد؛ این بازیکن جوان ۱۱۲ مرتبه برای پرسپولیس به میدان فوتبال رفت که موفق شد ۵۵ گل را در طول بازی خود در پرسپولیس به ثمر برساند و به عنوان بهترین گلزن در باشگاه لقب بگیرد.

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا میلان و جوزپه مه آتزا
طارمی بعد از ورود به باشگاه پرسپولیس در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۹۴ توسط کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران به تیم ملی دعوت شد. او موفق شد از سال ۹۳ تا ۹۴ به عنوان بهترین مهاجم لیگ معرفی و به عنوان مرد سال فوتبال ایران شناخته شود.

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا میلان و جوزپه مه آتزا
پس از طی کردن سه سال رویایی در پرسپولیس، طارمی از سال ۹۷ تا ۹۸ موقتاً به تیم الغرافه پیوست و در ۴۳ بازی شرکت کرد که توانست در میدان بازی بدرخشد و ۲۲ گل به ثمر برساند. تا اینکه در سال ۱۳۹۸ به باشگاه فوتبال ریوه آوه پرتغال پیوست. در این تیم یک سال طلایی را پشت سر گذاشت و در ۳۷ بازی موفق به زدن ۲۱ گل شد.

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا میلان و جوزپه مه آتزا
طارمی در شهریور ۹۹ با قرارداد جدید به مدت ۴ سال و دستمزد سالیانه ۵۰۰ هزار یورو به تیم سرشناس پرتغال به نام پورتو پیوست.
در نهایت مهدی طارمی به عنوان بازیکن آزاد امسال به اینترمیلان پیوست. او سالیانه دستمزدی ۳ و نیم میلیون یورویی دریافت می‌کند و امیدوار خیلی زود بتواند در قلب مردم میلان برای خود جا باز کند. 

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا میلان و جوزپه مه آتزا

سابقه بازی طارمی در تیم ملی

مهدی طارمی ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴؛ برای اولین بار توسط کارلوس کیروش به تیم ملی ایران دعوت شد. او نخستین بازی ملی خود را در یک بازی دوستانه مقابل ازبکستان در سال ۱۳۹۴ انجام داد. 

او در سومین بازی ملی خود پایش به گلزنی باز شد و در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ دو بار برابر گوام گلزنی کرد. طارمی در چهارمین بازی ملی خود نیز درخشان ظاهر شد و در جریان پیروزی سه بر صفر بر هند، با سماجت خود یک پاس گل برای آندرانیک تیموریان ساخت و گل سوم را نیز به ثمر رساند. او در پنجمین بازی ملی خود برابر عمان اولین کارت زرد خود را دریافت کرد.

از کوچه پس کوچه‌های بوشهر تا میلان و جوزپه مه آتزا

او در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، جام جهانی ۲۰۱۸ و جام جهانی ۲۰۲۲ در ترکیب اصلی ایران حضور داشت. او در بازی مقابل انگلیس در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ دو گل به ثمر رساند و نخستین ایرانی شد که در جام جهانی بیش از یک گل به ثمر رسانده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون