(تصاویر) قوی‌ترین مرد جهان کیست؟

(تصاویر) قوی‌ترین مرد جهان کیست؟
«فقط می‌خواستم پادشاه جهان باشم و این آخر هفته این کار را کردم. مدتی است که برای کسب سومین عنوان قهرمانی‌ام تلاش می‌کنم و انجام این کار قبل از ۳۰ سالگی یک دستاورد بزرگ است. من از خودم و عملکردم راضی هستم. سربلند شدم.»
کد خبر: ۲۰۰۶۵
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

باز هم تام استولتمن رکورد شگفت‌انگیزی را به ثبت رساند. این مرد ۲۹ ساله اسکاتلندی در مسابقات قوی‌ترین مرد جهان در کارولینای جنوبی، جام قهرمانی را برای سومین بار بالای سر برد و رقبای خود را پشت سر گذاشت.

تام رایان استولتمن (۱۹۹۴)، متولد اسکاتلند، با نام مستعار «آلباتروس» به دلیل بازو‌های قوی و مهارتش در حرکت «سنگ‌های اطلس» شناخته می‌شود (حرکت سنگ اطلس، همان بلند کردن توپ‌های سنگی و قرار دادن آنها روی سکوست.) در سال ۲۰۲۰ استولتمن رکورد جهانی ۵ سنگ اطلس ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلوگرمی را تنها در ۱۶.۰۱ ثانیه شکست.

 او همچنین رکورد جهانی سنگین‌ترین سنگ اطلسی را دارد که تاکنون از روی میله‌ای به ارتفاع ۱.۲۲ متر با وزن ۲۸۶ کیلوگرم بلند شده است. تام استولتمن در ۵ سالگی به اوتیسم مبتلا شد. در دوران تحصیل او به تیم فوتبال مدرسه دعوت شد. سپس با الهام از موفقیت برادر بزرگ‌ترش «لوک» که عنوان قوی‌ترین مرد اسکاتلند را داشت، در ۱۶ سالگی توجه خود را به تمرینات وزنه‌برداری در باشگاه محلی معطوف کرد. در عرض یک سال تام چنان توانایی نشان داد که لوک تصمیم گرفت او را زیر پرو بال خود بگیرد و برای قوی‌ترین مرد جهان آماده‌اش کند.

تام در ۱۸ سالگی وارد مسابقات شد و اولین مسابقه خود را با عنوان قوی‌ترین مرد شهر برنده شد. سپس در سه سال متوالی بعد از برادر بزرگ‌ترش دوم شد. موفقیت‌های پی در پی او به دو بار قهرمانی در مسابقات قوی‌ترین مردان جهان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ انجامید. امسال استولتمن فصل خود را با برنده شدن در جایزه قوی‌ترین مرد بریتانیا برای سومین بار آغاز کرد. استولتمن سپس در آرنولد استرانگمن کلاسیک سوم شد. همچنین عنوان جهانی خود را پس گرفت و برای سومین بار قوی‌ترین مرد جهان لقب گرفت.

قوی‌ترین مرد جهان کیست؟

 سبک زندگی قوی‌ترین مرد جهان؛ از اوتیسم تا قهرمانی

تام استولتمن در مصاحبه‌ای با روزنامه USA Today از خوشحالی خود برای افزودن این عنوان به دو قهرمانی پیشین در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ گفت: «فقط می‌خواستم پادشاه جهان باشم و این آخر هفته این کار را کردم. مدتی است که برای کسب سومین عنوان قهرمانی‌ام تلاش می‌کنم و انجام این کار قبل از ۳۰ سالگی یک دستاورد بزرگ است. من از خودم و عملکردم راضی هستم. سربلند شدم.»

گفته می‌شود استولتمن صاحب ثروتی معادل ۲ میلیون پوند است. با این حال پیدا کردن خانه‌ای که بتواند هیکل ۲۰۳ سانتی‌متری و ۱۳۶ کیلوگرمی او را در خود جا دهد، یک چالش بزرگ بوده است. این قهرمان فاش کرد که به خاطر اندازه بزرگ بدنش به یک آپارتمان لوکس نقل مکان کرده است. او به مدت ۷ سال در خانه‌ای زندگی می‌کرد که هنگام ورود به آشپزخانه، نیمی از فضا را اشغال می‌کرد و حتی در وان حمام جا نمی‌شد! همسر او «سینید» هم پس از پیروزی تام، برای جشن گرفتن این موفقیت بزرگ در کنارش حضور داشت. آنها در ۲۱ سالگی ازدواج کردند.

 تام و همسرش یک زوج سلبریتی هستند که اغلب در کنار هم در مسابقات و مکان‌های تفریحی دیده می‌شوند و تام از سوی هواداران برای گرفتن عکس یادگاری محاصره می‌شود. استولتمن در مصاحبه‌ای گفته است: «قبل از تشخیص بیماری‌ام (اوتیسم)، وقتی کوچک‌تر بودم، احساس فشار زیادی می‌کردم. چون دانش‌آموزان مدرسه متوجه می‌شدند به من توجه بیشتری می‌شود و نیاز به کمک دارم. حتی وقتی وارد رشته قوی‌ترین مرد شدم، مردم توجه زیادی می‌کردند، چون برادرم مصاحبه‌ها را انجام می‌داد.»

قوی‌ترین مرد جهان شدن زندگی تام را تغییر داده است. خودش این‌طور می‌گوید: «قبل از این، من با هیچ‌کس صحبت نمی‌کردم، دوستی نداشتم و می‌شنیدم که مردم می‌گویند تا ۳۰ یا ۴۰ سالگی در خانه پدر و مادرم می‌مانم و نمی‌توانم شغلی داشته باشم یا تحصیلاتم را ادامه دهم. وقتی اوتیسم دارید و مردم چنین چیز‌هایی می‌گویند، در ذهن‌تان می‌ماند. پس فکر می‌کردم یک شکست‌خورده هستم و قرار نیست کاری انجام دهم. اما حالا مردم به من نگاه می‌کنند و این احساس ویژه‌ای است. اگر درگیر رشته قوی‌ترین مردان نمی‌شدم، فکر می‌کنم در تاریکی گیر می‌افتادم.»

قوی‌ترین مرد جهان کیست؟

آمار مسابقات قوی‌ترین مردان جهان

در مسابقات قوی‌ترین مردان جهان کیفیت آیتم‌ها و سنگینی وزنه‌ها هر سال نسبت به قبل اندکی ارتقا پیدا می‌کند. در ساختار برگزاری مسابقات در چندین سال اخیر معمولا ۳۰ شرکت‌کننده در ۵ گروه ۶ نفره قرار می‌گیرند و در پنج آیتم مقدماتی رقابت می‌کنند. سپس دو نفر برتر در هر گروه به مرحله فینال مسابقات صعود می‌کنند و فینال با ۱۰ نفر برگزار می‌شود. در پایان به ۳ نفر برتر کاپ قهرمانی اهدا می‌شود.

آیتم‌های مقدماتی این مسابقات عبارتند از: حمل ۲ سنگ به وزن ۱۳۶ و ۱۱۳ کیلوگرم برای یک مسافت مشخص، حمل ۵ میله با وزن ۳۰۰-۳۸۰ کیلوگرم در ۶۰ ثانیه، حمل ۳ کیسه به وزن هرکدام ۱۲۰ کیلوگرم در حال پایین آمدن از یک مسیر ۲۰ متری و سپس بردن روی یک سکو در یک دقیقه و ۱۵ ثانیه، پرس وایکینگ ۱۵۰ کیلوگرمی در ۶۰ ثانیه و کشیدن ماشین ۴۵۴ کیلوگرمی در مسیری ۲۰ متری در زمان ۶۰ ثانیه.

 در سطح جهانی، ایران در این رشته قدرتی، جایگاهی ندارد، اما سلطان بطحایی با اصلیت ایرانی در سال ۲۰۰۵، رضا قرایی در سال ۲۰۰۶ و پیمان ماهری‌پور در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به این مسابقات دعوت شدند و حضور داشتند که هیچ‌کدام نتوانستند به فینال راه پیدا کنند. ماریوس پوجانوفسکی اهل لهستان، رکورددار قهرمانی در مسابقات قوی‌ترین مردان جهان است که تا کنون ۵ بار این عنوان را در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ کسب کرده است.

منبع: روزیاتو

tags # ورزش
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون