هیولای «بابیت»؛ کرم دریایی که ماهی‌ها را با آرواره‌های خود نصف می‌کند!

هیولای «بابیت»؛ کرم دریایی که ماهی‌ها را با آرواره‌های خود نصف می‌کند!
مهاجمان شنی که به عنوان کرم‌های «بابیت» شناخته می‌شود، ۱۰ فوت طول دارد. آن‌ها دارای آرواره‌های تیغ‌مانند هستند که از آن‌ها برای صید ماهی‌های بی‌حواس و بی‌خبراستفاده می‌کنند و می‌توانند در راستای احیا و بازسازی به قسمت‌های مختلف تقسیم شوند.
کد خبر: ۱۶۸۶
|
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

زی‌سان: چرا این حیوان فوق‌العاده است: مهاجم شنی با نام علمی‌اش که به آفرودیت، الهه یونانی عشق و زیبایی اشاره دارد، یک کرم دریایی خیره‌کننده و درخشان است و البته یک شکارچی وحشتناک در کمین. 

به گزارش زی‌سان؛ این حیوان بدن دراز خود را در طول روز در کف دریا دفن می‌کند و با شاخک‌هایش منتظر می‌ماند تا طعمه‌های نامشخص را به آرواره‌های جمع‌شونده‌اش بکشاند، آرواره‌هایی که دارای دو جفت صفحه دندانه‌دار هستند که مانند قیچی عمل می‌کنند و می‌توانند ماهی را از وسط دو نیم کنند. مهاجمان شنی دید کمی دارند یا می‌توان گفت اصلاً بینایی ندارند، اما آنتن‌های پنج‌گانه آن‌ها از گیرنده‌های نور و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند تا شکار نزدیک خود را حس کنند و قبل از اینکه با غذای خود به لانه خود برگردند، ضربه خود را وارد می‌کنند. 

این حیوان در شب، جسورتر است و به شکار می‌رود، مقدار کمی از لانه خود بیرون می‌آید تا به شکار در حال عبور ضربه بزند. اما اگر این کار مهاجم شنی به اندازه کافی ترسناک نباشد، ممکن است از سموم برای تحت کنترل درآوردن یا کشتن طعمه خود استفاده کند. این سم به «کرم بابیت» اجازه می‌دهد تا حیوانات بزرگتر از خودش را شکار و هضم کند.

مهاجم شنی: کِرم درخشنده «بابیت» که ماهی را با آرواره‌های خود نصف می‌کند/ راز بقا

با این حال، ماهی‌ها معمولا مسلح جلو می‌روند. به این شکل که آن‌ها به مهاجم شنی حمله می‌کنند و فواره‌های آب را به سمت کرم می‌دمند تا این مهاجمان شنی به داخل لانه خود برود. این امر به ماهی‌ها اجازه می‌دهد با خیال راحت به جستجوی غذا بپردازند. 

کرم‌های بابیت، اگر در حین گذاشتن سنگ در آکواریوم به طور تصادفی وارد مخزن شود، می‌تواند باعث هرج و مرج شود. به عنوان یک شکارچی، به تدریج راه خود را با جویدن از میان ماهی‌های اسیر می‌گذراند و به لطف توانایی چشمگیر خود برای پنهان شدن، سال‌ها ناشناخته باقی می‌ماند. در صورت پیچیده‌تر شدن اوضاع، مهاجم شنی تبدیل تکه‌هایی می‌شود که برخی از آن‌ها زنده می‌مانند و شروع به رشد مجدد می‌کنند. 

این شکارچی خزنده می‌تواند به طول‌های باورنکردنی برسد. یکی از آن‌ها که در سال ۲۰۰۹ در داخل شناور یک قایق پهلوگرفته در ژاپن پنهان شده بود، تقریباً ۱۰ فوت (۳ متر) طول داشت. یک تصور غلط رایج وجود دارد که کرم‌های بابیت مغز ندارد، اما در واقعیت اینطور است بلکه فقط می‌توان گفت مغز آن‌ها با مغز انسان بسیار متفاوت است. آن‌ها دارای یک گانگلیون مغزی هستند، توده‌ای از سلول‌ها در داخل سیستم عصبی خودمختار.

به لطف محاکمه مشهور «لورنا بابیت» که به لطف جنون از در پرونده بریدن آلت تناسلی شوهرش با چاقو، بی گناه شناخته شد، برای سال ها، این کرم به طور غیررسمی کرم «بابیت» نامیده می‌شد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: