زیسان- بارندگی شدید در کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث جاری شدن سیلهای مرگبار و همچنین اخلال در پروازهای دومین فرودگاه شلوغ جهان شده است.
به گزارش بی بی سی، فرودگاه بینالمللی دوبی میگوید که «با شرایط دشواری» روبروست و به برخی مسافران توصیه کرد از پرواز صرف نظر کنند چون برخی نواحی آن را آب گرفته است.
جایی در شمال فرودگاه یک مرد بعد از آنکه خودروی او را آب برد جان خود را از دست داده است.
در عمان، امدادگران جسد دختری را در صحم یافتند که آمار کشته شدگان در این کشور از روز یکشنبه را به ۱۹ نفر میرساند.
هفت استان ایران هم دچار سیل و آبگرفتگی شدهاند و راههای ارتباطی چند ده روستا مسدود شده است. روز چهارشنبه مدارس در برخی شهرهای دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان غیرحضوری برگزار شد.
شرکت «Flight Aware» ساعت نه شب به وقت گرینویچ گزارش داد که حدود ۲۹۰ پرواز به مقصد و از مبداء فرودگاه بینالمللی دوبی در روز چهارشنبه لغو شده است.
دادههای این شرکت نشان میدهد که ۴۴۰ پرواز دیگر هم تاخیر داشت.
این فرودگاه، که یک کانون عمده برای اتصال هوایی به همه قارههای جهان است، هشدار داد که «بازگشت به حالت عادی مقداری زمان خواهد برد.»
این فرودگاه به مسافران توصیه کرد بدون دریافت تاییدیه پرواز (کانفرمیشین) از خط هوایی به ترمینال ۱ نروند و از سفر به فرودگاه پرهیز کنند.
شرکت امارات، که یک خط هوایی عمده مستقر در دوبی است، تا روز پنجشنبه مسافرانی که از این شهر پرواز میکنند را پذیرش (چکین) نمیکند.
مقامها اخطار دادند که وقوع رعدوبرق، بارندگی و بادهای شدید بیشتری پیشبینی میشود، و بسیاری از نواحی پست هنوز زیر آب است.
امارات متحده عربی که دبی بخشی از آن است روز سهشنبه شدیدترین بارندگی خود در ۷۵ سال اخیر - یعنی زمانی که ثبت رکوردها شروع شد - را تجربه کرد.
مرکز ملی هواشناسی امارات اعلام کرد که ختم الشکلا، در منطقه العین، ظرف کمتر از ۲۴ ساعت شاهد ۲۵۴.۸ میلیمتر بارندگی بوده است.
متوسط بارندگی در این کشور سالانه ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیمتر است، و دوبی معمولا ۹۷ میلیمتر باران دریافت میکند. میانگین ماهانه برای ماه آوریل فقط حدود ۸ میلیمتر است.
تصاویر از مرکز دبی دهها خودرو را در یک بخش سیلزده بزرگراه شیخ زاید نشان میدهد که زیر آب رفتهاند و در سایر نقاط این اتوبان بزرگ هم ترافیک سنگینی دیده میشود.
مسافران به بیبیسی گفتهاند که گاه برای ۱۲ ساعت در فرودگاه دوبی گیر کردهاند.
مسافری به نام اندرو گفت: «فکر میکنم وضعیت بدتر از آن بوده که انتظار داشتم، و سامانه داخل فرودگاه کاملا متلاشی شده و در خط هوایی امارات، که به نظر من یکی از بهترین خطوط در جهان است - از خدمه، اطلاعات، هماهنگی، حرفهایگری، مراقبت از مسافر هیچ خبری نیست.»
او وضعیت را «هرج و مرج کامل» توصیف کرد و گفت که مسافران در سالنها، روی زمین، میخوابند و بستههای غذا همه جا ریخته است.
در دبی یک مرد سالخورده در راس الخیمه که خودروی او را آب برد کشته شد.
روز یکشنبه ۱۰ دانش آموز ۱۰ تا ۱۵ ساله و یک بزرگسال در استان شرقیه عمان، در ۱۱۵ کیلومتری مسقط، زمانی که اتوبوس آنها را آب برد کشته شدند. سه کودک دیگر و راننده نجات یافتند.
سیل در عمان یک اتفاق نادر است. میانگین سالانه بارندگی از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر متفاوت است که بیشتر در جریان طوفانهای قبل و بعد از مانسون (توفند) روی میدهد.
در ساعات بعد از وقوع سیل در دبی برخی کاربران شبکههای اجتماعی آن را به اشتباه، فقط به عملیات بارور کردن ابرها در این کشور نسبت دادند. بارور کردن ابرها که با پراکندن ذرات در میان ابرها با هواپیما برای بارندگی انجام میشود برای بیش از ده سال در این کشور جریان داشته است.
اما کارشناسان میگویند که باروری ابرها در بهترین حالت فقط تاثیری جزئی در بارندگی خواهد داشت. به علاوه وقوع طوفانی خطرناک از قبل پیشبینی شده بود.
عربستان سعودی و بحرین هم شاهد بارندگی بودهاند و برخی جادهها را سیل گرفت.
عوامل زیادی در سیل نقش دارند اما گرمتر شدن هوا به دلیل تغییر اقلیم که ناشی از سوختهای فسیلی است بارندگی شدید را خیلی محتملتر کرده است.
جهان از زمان ثبت رکوردها ۱.۱ درجه سانتیگراد گرمتر شده است و این روند ادامه خواهد یافت مگر آنها تصاعد گازهای گلخانهای به شدت کاهش یابد.