لندکروزر جدید خودرویی هیجانانگیز پر از ویژگیهای جذاب است. در ادامه به ۵ مورد از این ویژگیهای تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۲۴ میپردازیم.
در حالی که لندکروزر حدود دو سال در بازار آمریکا غایب بود، تویوتا تابستان گذشته با رونمایی از تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۲۴ بازگشتی هیجانانگیز برای این شاسی بلند محبوب رقم زد. نسخه جدید سری لندکروزر که تویوتا به نمایش گذاشت، در واقع نسل جدید و پنجم لندکروزر پرادو است که در بازار آمریکای شمالی و اروپا صرفاً با نام «لندکروزر ۲۰۲۴» شناخته میشود. با این حال، اساساً تصور شما نسبت به لندکروزر پرادو قبلی را متحول میکند و هرچند بحثهای ضد و نقیضی ممکن است درباره آن وجود داشته باشد، در ادامه به ۵ ویژگی جذاب تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ نگاهی خواهیم داشت.
لندکروزر قبلی زیر کاپوت خود یک موتور ۵.۷ لیتری V۸ با قدرت ۳۸۱ اسب بخار و گشتاور ۵۴۳ نیوتن متر نیوتن متر داشت. با این حال، همانطور که از این موتور بنزینی حجیم ۸ سیلندر انتظار میرفت، مصرف سوخت لندکروزر به هیچ وجه بهینه نبود. این اس یو وی در بزرگراهها حدود ۱۳.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکرد.
حالا لندکروزر مدل ۲۰۲۴ از همان پیشرانه هیبرید تویوتا تاکوما مدل ۲۰۲۴ برای تامین قوای محرکه خود بهره میبرد. این پیشرانه یک نمونه هیبرید ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر با نام i-FORCE MAX است که میتواند ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه جدید عملاً از لحاظ خروجی کم و کاستی نسبت به پیشرانه قبلی ندارد و حتی گشتاور بیشتری از آن تولید میکند، ولی در زمینه مصرف سوخت هم در جایگاه بهتری از آن قرار دارد.
تخمینهای صورت گرفته نشان میدهند که پیشرانه هیبرید لندکروزر جدید در بزرگراهها هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱.۲ لیتر بنزین مصرف میکند. تویوتا با استفاده از قوای محرکه هیبرید، در عین حال که توان این شاسی بلند آفرودی را حفظ کرده، مصرف سوخت آن را بهبود بخشیده است. این پیشرانه هیبرید جدید برای همه تیپهای تویوتا لندکروزر جدید ارائه میشود.
تویوتا سه تیپ مختلف از لندکروزر نسل جدید را پیش رو میگذارد که هر کدام میتواند نیازهای گروه مشخصی از رانندگان را برآورده کند. تیپ پایه این شاسی بلند با نام ۱۹۵۸ در واقع لندکروزر را به ریشههایش بر میگرداند. این تیپ با امکانات حداقلی، صرفاً روی تجربه آفرود متمرکز است و این رویکرد متمایل به آفرود را حتی در المانهای طراحی نمای بیرونی آن هم میتوان مشاهده کرد. البته ۱۹۵۸ کماکان از امکانات رفاهی مناسبی نظیر گرمکن فرمان و صندلیهای جلو و نمایشگر مرکزی ۸ اینچی برخوردار است.
تیپ دیگر با نام ساده «The Land Cruiser» هم تفاوتهایی جزئی در طراحی نمای بیرونی، خصوصاً چراغهای جلو دارد و هم مطابق انتظار به امکانات بیشتری مجهز شده است. این تیپ با سیستم Multi-Terrain Monitor، آنتی رول بار جلو با قابلیت غیرفعالسازی جهت بهبود تعلیق جلو، نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی، سیستم صوتی ارتقا یافته با ۱۰ اسپیکر و تریم چرم واقعی عرضه میشود.
سومین تیپ لندکروزر مدل ۲۰۲۴ که First Edition نام دارد، در تعداد محدود ۵ هزار دستگاه تولید میشود. این تیپ هم از المانهای جدید در طراحی بههمراه تجهیزات آفرودی اضافی نظیر صفحههای محافظ (اسکید پلیت) مستحکمتر، روف رک و گلپخشکن بهره میبرد. حتی در فضای داخلی آن امکانات و تکنولوژیهای تازه از جمله سیستم صوتی JBL و صندلیهای چرم پیدا میشوند.
تویوتا برای نسل جدید لندکروزر رویکردی تازه در قیمتگذاری در پیش گرفته یا به عبارتی دیگر، جامعهای گستردهتر را هدف گرفته است. به همین دلیل، در حالی که پیش از این لندکروزر با قیمت بیش از ۸۰ هزار دلار بهعنوان یک اس یو وی فول سایز لوکس به فروش میرسید، لندکروزر جدید با قیمت پایه تنها ۵۶ هزار دلار در دسترس قرار میگیرد. در مقایسه تویوتا لندکروز اتاق ۲۵۰ با اتاق ۳۰۰ هم به این نکته بهعنوان یکی از تفاوتهای بین این دو نسخه اشاره شده بود.
این یعنی Land Cruiser حالا برای تعداد بیشتری از رانندگان قابل دسترس شده است. پیشتر قیمت حدود ۸۰ هزار دلاری این اس یو وی باعث میشد حتی خیلی از علاقهمندان به این خودرو آن را از بین گزینههای خود برای خرید خط بزنند. حالا همین قیمت پایه ۵۶ هزار دلاری که برای یک اس یو وی با این سطح از طراحی، پیشرانه و امکانات جای توجه دارد، یکی از ویژگیهای مهم تویوتا لندکروزر ۲۰۲۴ است.
تویوتا در تلاش برای رقابت با اس یو ویهای محبوب کوچکتر در بازار، نسل جدید لندکروزر پرادو را با ابعادی جمع و جورتر عرضه میکند. لندکروزر جدید حالا هم دو ردیف صندلی دارد و هم طول آن کاهش پیدا کرده است؛ در صورتی که پیش از این شاسی بلند خوشنام این خودروساز ژاپنی با سه ردیف صندلی بهعنوان یک نمونه فول سایز عرضه میشد. ابعاد بزرگتر این خودرو هرچند مزایایی مثل فضای بیشتر برای حمل بار داشت، در همان حال در برخی از شرایط مثل آفرود میتوانست کار را برای راننده سختتر کند.
معمولاً در آفرود خودروهایی که فاصله محوری کمتری دارند میتوانند راحتتر حرکت کنند. به همین خاطر، اس یو ویهای سایز متوسط در خیلی از مسیرهای آفرودی بهتر از نمونههای فول سایز عمل میکنند. شاسی بلندهای جمع و جور ضمن اینکه عملکرد بهتری در مسیرهای دشوار خارج از شهر از خود نشان میدهند، میتوانند مصرف سوخت بهینهتری داشته باشند. این یعنی نسخه جدید Land Cruiser با بازنگری صورت گرفته در ابعاد، حتی از قبل هم برای آفرود آمادهتر به نظر میرسد.
مدل جدید لندکروزر در زمینه ایمنی هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و به مجموعه امکانات ایمنی اختصاصی تویوتا تحت عنوان Toyota Safety Sense ۳.۰ مجهز است. این مجموعه علاوه بر سنسورهای و دوربینهای متعدد، یک دوربین باکیفیتتر در ناحیه جلو را هم به همراه میآورد که اطراف را با میدان دید گستردهتر و وضوح و جزئیات بیشتر به راننده نمایش میدهد.
مجموعه مذکور که یکی از ویژگیهای کلیدی تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۲۴ به شمار میرود، متشکل از سیستمهایی نظیر کروز کنترل داینامیک، دستیار خروج از خط، جلوگیری از برخورد و دستیار تشخیص خط است. این سیستمها با اعلام هشدار یا حتی مداخله در رانندگی، به راننده کمک میکنند با سلامت از خیلی از خطرات احتمالی عبور کند.
منبع: گجت نیوز