زیسان: خرید یک خودروی مناسب برای خانواده با بودجه ۱۵۰ میلیون تومان بسیار دشوار به نظر میرسد. شاید این مبلغ بسیار ناچیز به نظر برسد، اما با حقوق کارمندی و وزارت کار جمع کردن این چند ده میلیون تومان ماهها و شاید چند سال زمان ببرد. ۱۵۰ میلیون تومان برای خرید خودروبسیار کم به نظر میرسد و شاید ذهن خریدار را بلافاصله بهسوی خرید خودروهای پراید مدل پایین یا خودروهای خانواده پیکان همچون «روا» و «آردی» بکشاند.
به گزارش «زیسان»، صرف بودجه ۱۵۰ میلیون تومانی در مقطع کنونی برای خرید یک خودرو دست دوم در شرایطی است که همین ۴ سال قبل، یعنی در سال ۹۸ (به طور مشخص آذر ۹۸) با این بودجه شما میتوانستید با تنها ۶۹ میلیون تومان یک سمند EF۷ صفر کیلومتر را از کارخانه خریداری کنید. یا اینکه با همین بودجه در آذر ۹۸، میتوانستید دو پژو ۴۰۵ GLX صفر کیلومتر را در بازار آزاد (نه حتی نرخ کارخانه) خریداری کنید. اگراندکی به عقبتر نیز برگردیم در سال ۹۶ تنها با ۹۹ میلیون تومان میتوانستید یک کیا سراتو اتوماتیک ۲۰۰۰ آپشنال و با ۶۶ میلیون تومان یک چانگان اتوماتیک CS۳۵ را از شرکت سایپا خریداری کنید.
اما حالا نه سال ۹۸ است و نه ۹۶ و نه درآمد ما هم متناسب با تورم در این بازه زمانی ۴ یا ۶ ساله رشد کرده است. ۱۵۰ میلیون بودجه داریم و میخواهیم با آن یک خودروی نسبتا مناسب را برای خانواده تهیه کنیم. نکته اول این است که برای انتخاب خود باید به سراغ خودروهای مدل پایین رفت که در کیفیت سواری و امنیت مناسبتتر از پراید باشند. یعنی میخواهیم با بودجه موردنظر برای خرید یک پراید مدل ۸۴ تا ۸۷ یک خودروی با کیفیت بالاتر خریداری کنیم.
یک پژو ۴۰۵ GLX بنزینی مدل ۱۳۸۵ با شاسیهای سالم و ۱۱ بیمه شخص ثالث، ۱۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد. این خودرو با رنگ نقرهای دور رنگ بوده و از نظر موتوری سالم معرفی شده است. یک پژوه ۴۰۵ مدل ۱۳۸۳ با رینگ اسپرت و کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر نیز ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. فروشنده این خودرو را بیرنگ و بدون ضربه یعنی با شاسی پلمپ معرفی کرده است. ۱۲ ماه بیمه شخص ثالث نیز این خودرو را برای خریدار مقرون به صرفه جلوه میدهد.
پژو پارس ساده، مدل ۱۳۸۲ با سقف و شاسیهای پلمپ ۱۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این خودرو دور رنگ بوده و تنها ۲۲۲ هزار کیلومتر کارکرد دارد. فروشنده نیز تمامی اطلاعات را به شرط کارشناسی اعلام کرده است.
قیمت یک پژو پارس ساده مدل ۱۳۸۰ بدون ضربه نیز ۱۴۸ میلیون تومان تعیین شده است. فروشنده فنی و موتوری خودرو را سالم معرفی و کارکرد را رقم پایین ۲۱۰ هزار کیلومتر گذاشته است. این خودرو چهار حلقه لاستیک نو و ۱۰ بیمه شخص ثالث دارد که آن را برای خریدار بیش از بیش جذاب میکند.
خرید یک پژو ۲۰۶ مدل پایین هم میتواند گزینهای دیگر باشد. یک پژو ۲۰۶ مدل ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ میتوان حولوحوش ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون قیمتگذاری شود. پژو ۲۰۶ مدل ۸۲ دور رنگ به شرط سلامت موتور ۱۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
یک سمند lx مدل ۱۳۸۴ با ۳۹۸ هزار کیلومتر ۱۵۰ میلیون قیمت دارد. این خودرو با وجود موتورو فنی سالم، در ناحیه شاسی جلو ضربه جزیی دارد. این سمند دور رنگ بوده و ۶ ماه بیمه شخص ثالث دارد. یک سمند X۷ (ساده) نیز با کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتر و با شاسیها و فنی سالم ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو دور رنگ بوده و ۹ ماه بیمه شخص ثالث دارد.
قیمت یک سمند LX مدل ۱۳۸۴ با ۳۴۰ هزار کارکرد با فنی سالم ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. شاسی عقب این خودرو ضربه خورده و ۴ ماه بیمه دارد.
خرید یک خودروی کیا ریو مدل ۸۳ تا ۸۵ نیز میتواند یک گزینه جذاب باشد. قیمت یک کیا ریو مدل ۸۴ با شاسیهای سالم و دور رنگ و با کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر، ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. فروشنده فنی و موتور خودرو را عالی و آماده مسافرت معرفی کرده و تاکید دارد یک هزار تومان هم تخفیف نخواهد داد.
یک کیار یو مدل ۸۵ نیز با کارکرد پایین ۲۲۰ هزار کلیومتر، ۱۴۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. البته شاسیهای این خودرو ضربه دارند و خودرو تمام رنگ است. این ریو از نظر فنی سالم معرفی شده و۱۰ ماه بیمه شخص ثالث دارد.
در کنار خودروهای ایرانی سمند و پژو، شاید انتخاب برخیها خرید یک خودروی مدل پایین خارجی باشد. خودروهایی که با وجود مدل پایین بودن از نظر آپشن با خودروهای روز ایرانی رقابت میکنند. چه بسا برخی هم معتقدند امنیت و سواری این خودروها بسیار بهتر از ماشینهای روز ایرانی است.
یک مزدا ۳۲۳ F مدل ۱۳۷۸ با کارکرد ۲۶۸ هزار کیلومتر و فنی سالم ۱۴۵ میلیون قیمتگذاری شده است. این خودرو دور رنگ و البته شاسی آن ضربه خورده که به ادعای فروشنده تاثیری در کیفیت رانندگی بر جای نگذاشته است.
میتسوبیشی گالانت مدل۹۳ (۱۳۷۲) با موتور تازه تعمیر و شاسیهای پلمپ ۱۴۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. کولر دوال، یخچال و بخاری آن نیز سالم معرفی شدهاند. یک میتسوبیشی گالانت مشابه با مدل ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) با ۴۵۰ هزار کارکرد نیز ۱۴۶ میلیون قیمتگذاری شده است. فروشنده میگوید تمامی سرویسها و تعمیرهای لازم از قبیل تسمههای دینام، کولر، تسمه تایم، تسمه بلانسر و تعمیر گیربکس و سرسیلندر انجام شده است.
دوو سیلو یا دوو نکسیا نیز میتواند گزینهای محبوب برای طرفداران خودروهای خارجی مدل پایین باشد. یک دوو سیلو مدل ۱۳۷۸ با فنی و شاسی سالم ۱۴۰ میلیون قیمتگذاری شده است. این خودرو دور رنگ بوده و کولر و بخاری آن نیز سلامت هستند. کارکرد واقعی آن ۳۳۹ هزار و ۷۴۰ تعیین شده است.
اوپل کورسا مدل ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) تیپ ۲ با کارکرد ۳۱۵ هزار کیلومتر ۱۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. شاسیها این خودرو پلمپ و از نظر موتوری سالم است. سند این خودرو دست اول بوده، اما سقف آن آفتاب سوختگی دارد. یک اوپل کورسای مئل ۹۴ دیگر با کارکرد ۲۴۵ هزار کیلومتر ۱۴۵ میلیون تعیین شده است. فروشنده در مورد وضعیت شاسیها و رنگ توضیح نداده، اما فنی را سالم معرفی کرده است.