(ویدئو) تصاویری واقعی و عجیب از طوفان خورشیدی؛ بادهای خورشیدی با زمین چه می‌کنند؟

(ویدئو) تصاویری واقعی و عجیب از طوفان خورشیدی؛ بادهای خورشیدی با زمین چه می‌کنند؟
روز گذشته ادعا شده بود که در اثر یک طوفان خورشیدی ممکن است اینترنت کل زمین قطع شود. در همین حال ناسا اعلام کرد روز یکشنبه این هفته (۵ آذر/۲۶ نوامبر) بخشی از جرم هاله‌ای خورشید به زمین برخورد کرد و موجب یک توفان خورشیدی ۱۵ ساعته شد
کد خبر: ۱۳۰۲
|
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

زی‌سان: چندی پیش بود که کاوشگرِ Parker از تاج خورشید رد شد و یک تصویر شگفت انگیز ارسال کرد. ویدیویی که میبینید تصویر واقعی ست از باد‌های خورشیدی با پس زمینه‌ی کیهان و ستاره‌هایی که مشخص هستند.

به گزارش زی‌سان، این کاوشگر که مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارد به فاصله‌ی ۶ میلیون کیلومتری خورشید ارسال شد، یعنی حتی نزدیک‌تر از سیاره‌ی عطارد به خورشید.

اهداف این کاوشگر:

 • تعیین ساختار و دینامیک میدان مغناطیسی در منابع باد خورشیدی.

 • ردیابی جریان انرژی که تاج خورشیدی را داغ میکند و عامل سرعت بخشیدن به باد خورشیدی است.

 • تعیین مکانیزم سرعت بخشیدن به حمل و نقل ذرات پر انرژی.

 • کاوش پلاسمای غباری در نزدیکی خورشید و تأثیر آن بر باد‌های خورشیدی و تشکیل ذرات پر انرژی.

 

اثرات طوفان‌های خورشیدی بر زمین

روز گذشته شایعه شده بود که در اثر یک طوفان خورشیدی ممکن است اینترنت کل زمین قطع شود. در همین حال ناسا اعلام کرد روز یکشنبه این هفته (۵ آذر/۲۶ نوامبر) بخشی از جرم هاله‌ای خورشید (coronal mass ejection/ CME) به زمین برخورد کرد و موجب یک توفان خورشیدی ۱۵ ساعته شد که با شدت G ۲ به اوج خود رسید. این برخورد چنان نیرومند بود که در بخش‌های زیادی از اروپا شفق‌های قطبی به وضوح دیده شد.

در حالی که مدت زیادی از این رویداد نگذشته است، مدل‌های ناسا یک پرتاب جرم هاله‌ای دیگر را ردیابی کرده‌اند که تا حدی در مسیر نیمکره جنوبی زمین قرار دارد و ممکن است تا ۳۰ نوامبر به زمین برسد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که هر چند انتظار می‌رود این توفان ضعیف باشد، اما با این حال موجب شفق‌های قطبی در عرض‌های جغرافیایی بالا خواهد شد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون