(ویدئو) تصویری واقعی و حیرت‌انگیز از پلاسمای خورشید را ببینید

(ویدئو) تصویری واقعی و حیرت‌انگیز از پلاسمای خورشید را ببینید
ماده حلقه‌دار درخشان پلاسما، گازی گرم است که از هیدروژن و هلیوم با بار الکتریکی تشکیل شده‌است. پلاسما برجستگی در امتداد یک ساختار پیچیده و پیچ خورده از میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط دینام داخلی خورشید جریان می‌یابد.
کد خبر: ۱۰۶۲
|
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶

زی‌سان: خورشید یک کُرهٔ کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده‌است و در میانهٔ آن میدان مغناطیسی برقرار است.

در تعریفی کلی پلاسما حالت چهارمی از ماده است که دانش امروزی نتوانسته آن‌ها را جزو سه حالت دیگر پندارد و مجبور شده آنرا حالت مستقلی به حساب آورد. این ماده با ماهیت محیط یونیزه، ترکیبی از یون‌های مثبت و الکترون با غلظت معین میباشد که مقدار الکترون‌ها و یون‌های مثبت در یک محیط پلاسما تقریبا برابر است و حالت پلاسمای مواد، تقریبا حالت شبه خنثایی دارد. پدیده‌های طبیعی زیادی از جمله آتش، خورشید، ستارگان و ... در رده حالت پلاسمایی ماده قرار میگیرند.

پلاسما شبیه به گاز است، ولی مرکب از ذرات باردار متحرکی به نام یون است. یون‌ها بشدت تحت تاثیر نیرو‌های الکتریکی و مغناطیسی قرار میگیرند. مواد طبیعی در حالت پلاسما عبارتند از انواع شعله، بخش خارجی جو زمین، اتمسفر ستارگان، بسیاری از مواد موجود در فضای سحابی و بخشی از دم ستاره دنباله‌دار و شفق‌های قطبی شمالی که نمایش خیره‌کننده‌ای از حالت پلاسمایی ماده است که در میدان مغناطیسی جریان می‌یابد. بد نیست بدانید که دانش امروزی حالات دیگری از جمله برهمکنش ضعیف و قوی هسته‌ای را نیز در دسته‌بندی‌ها بعنوان حالات پنجم و ششم ماده به حساب می‌آورد که از این حالات در توجیه خواص نوکلئون‌های هسته، نیرو‌های هسته‌ای، واکنش‌های هسته‌ای و در کل ((فیزیک ذرات بنیادی)) استفاده میشود.

تصویری واقعی و حیرت‌انگیز از پلاسمای خورشید را ببینید:

 

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون